برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم می‌گویند ازکارافتاده هستند و نیاز به کمک دارند ولی نمی‌دانند راهکار اخذ کمک قانونی چیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از کار افتادگی و کهولت سن، سرنوشت حتمی همه انسانهاست. در قوانین، برای وضعیتی که انسانها قادر به کار کردن نباشند، پیش بینی هایی صورت گرفته تا اشخاص بتوانند کرامت انسانی خود را با وجود شرایط سخت و مشکل معیشتی مانند سنین بالا و ازکارافتادگی حفظ کنند.
به طور عام، از کارافتادگی و کهولت سن، برای اشخاصی که دارای بیمه های اجتماعی هستند، باعث می شود تا آنها تحت پوشش خدمات بازنشستگی قرار گرفته و با داشتن شرایط سنی یا با احراز ازکارافتادگی، مستمری ماهانه که تابعی از حق بیمه پرداختی آنهاست، دریافت کنند.
با این وجود، برخی از ازکارافتادگان یا کسانی که می گویند دچار شرایط سختی کسب درآمد و تلاش برای تامین معاش شده اند، وضعیت چندان واضحی ندارند. یکی از این اشخاص، در سرویس مشکلات مردم، وضعیت خود را اینطور بیان کرده: سلام. به مشکلات جانبازان زیر 25 درصد اصلا اهمیت داده نمیشه. بنده جانباز 5 درصد هستم و به دلیل عمل جراحی که انجام دادم نمیتونم کار کنم . هیچ درآمدی ندارم طبق قانون باید به بنده حقوق وزارت کار داده بشه. الان 7 ماهه برای کمک معیشت ثبت نام کردیم پرداخت نمیکنن. بنده هیچ درامدی ندارم فقط با پول یارانه امرار معاش میکنم لطفا به گوش مسئولین برسونید. بنیاد جانبازان باید پرداخت کنه .

حالت اشتغال جانبازان و ازکارافتادگی چیست؟
برای بررسی این مشکل باید چند مسئله را از همدیگر تفکیک کرد. یکی موضوع جانباز بودن است. طبق ماده 38 قانون حمایت از ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران فقط موظف است به جانبازان، آزادگان از کارافتاده کلی غیر شاغل حقوق پرداخت کند. تشخیص این که چه کسی از کار افتاده کلی است، بر عهده کمیسیون این بنیاد گذاشته شده و به صرف ادعای فرد، او را ازکارافتاده کلی تلقی نمی کنند.
در فرضی که فرد، جانباز نبوده یا تحت پوشش قانون حمایت از ایثارگران قرار نگیرد، باید فردی که مدعی ازکارافتادگی است، به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی مراجعه کند تا با تشخیص کمیسیون پزشکی این نهادها، از خدمات مربوط به اقشار مزبور از جمله حقوق و سایر حمایتهای اجتماعی برخوردار شود.
در صورتی هم که فرد مدعی از کارافتادگی دارای بیمه اجتماعی (مانند سازمان تامین اجتماعی یا بیمه کارکنان دولت) باشد، می تواند به صندوق یا سازمان بیمه گر مراجعه و در کمیسیون های طب کار این سازمان، درخواست تعیین درصد ازکارافتادگی را به مراجع مربوط برای ورود به دوران بازنشستگی یا ازکارافتادگی تقدیم می کند.

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =