نشت سورس کُد ویندوز ۱۰ موجب شرمساری مایکروسافت است

مایکروسافت تایید کرد سورس کد منتشر شده از ویندوز 10، اصلی است.

به گزارش خبرآنلاین، سایت Beta Archive سورس کدهای ویندوز 10 مرتبط با بخش یو اس بی، ذخیره سازی و درایورهای وای فای را روی اف تی پی سایت خود قرار داد. نشت دیتا دو روز بعد از بازداشت 2 هکر (جوان 22 ساله اهل لینکلن شایر و 25 ساله اهل برَک نِل) به اتهام دسترسی غیرقانونی به شبکه مایکروسافت در انگلیس رخ داد. ظاهرا یکی از این دو جوان، سورس کد را به سایت بتا آرشیو هدیه کرده بود.

کارشناسان در ابتدا از 32 ترابایت سورس کد اصلی ویندوز سخن گفتند اما بعدا سخنگوی مایکروسافت ضمن تایید نشت دیتا اعلام کرد جای نگرانی نیست و «اندرو وایمر» مدیر سایت بتا آرشیو گفت سورس کد لورفته 1.2 گیگ حجم داشته و شامل نسخه 64 بیتی ARM منتشر نشده و ادیشن سرور بوده است.

به نوشته سایت «رجیستر» حتی سورس کد ویندوزی که هنوز وارد بازار نشده نیز بخشی از دیتای نشت یافته در فضای آنلاین بوده است.

مایکروسافت معمولا برای شرکای نرم‌افزاری و سخت افزاری کیت نرم‌افزاری موسوم به Shared Source Kit را به اشتراک می‌گذارد تا مشکل لایسنس‌های ویندوز هنگام اجرای برنامه حل شود.

هرچند دیتای نشت یافته در فضای اینترنت در نگاه اول خیلی جدی نیست اما اگر به این موضوع فکر کنیم که امنیت میلیون‌ها کاربر با لورفتن این دیتا به خطر خواهد افتاد؛ به اهمیت مشکل پی خواهیم برد، چرا که هکرها می‌توانند اکسپلویت‌ها و باگ‌ها را از روی سورس کد کشف کرده و برنامه‌های خطرناک خود را اجرا کنند.

هنوز معلوم نیست چه تعداد کاربر این سورس کدها را دانلود کرده‌اند اما سایت بتا آرشیو آن را از روی اف تی پی خود برداشته است.

 

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =