تسنیم نوشت: وزریر خارجه روسیه، آمریکا را «مهمان ناخوانده» در سوریه نامید، ولی گفت: اکنون باید از حضور نظامی آمریکا استفاده کرد و نظامیان دو کشور اقدامات خویش برای آزادسازی رقه و دیرالزور را هماهنگ می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، "سرگئی لاوروف" و "رکس تیلرسون" وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا روز، سه شنبه (19 سپتامبر) برای دومین مرتبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

لاوروف در پایان این دیدار، اعلام کرد که نظامیان روسیه و آمریکا در خصوص تحقق طرح‌های مربوط به آزادسازی شهرهای رقه و دیرالزور در سوریه با یکدیگر به توافق می رسند تا هدف مشترک دو طرف در خصوص مبارزه با تروریسم دچار آسیب نشود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه توضیح داد: «تماس‌ها بین نظامیان دو کشور ادامه پیدا می کند تا مانع از آن شود که در راستای تحقق طرح‌های مربوط به به تصرف درآوردن رقه از یک سو و آزادسازی کامل دیرالزور، از سوی دیگر، تناقضی بوجود نیاید. نظامیان ما در مورد اقداماتی که لازم است در این رابطه انجام شود، توافق خواهند نمود تا هدف اصلی که مبارزه با تروریسم است، دچار آسیب نشود.»

سرگئی لاوروف با اشاره به اینکه اوضاع در سوریه در مرکز توجه گفتگوهای وی با تیلرسون قرار داشت، افزود: «مسلما ما برخورد مسکو در مورد اینکه حضور نیروهای ائتلاف آمریکایی در سوریه، در هر صورت یک "مهمان ناخوانده" است را مورد تایید قرار دادیم، ولی در حال حاضر این یک واقعیت است  و ما می بینیم که می توان از این حضور به موازات اقدامات ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه برای مبارزه با تروریسم در این کشور استفاده کرد.»

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام نمود که مسکو و واشنگتن بر لزوم حفظ تماسهای دوجانبه در چارچوب دیدارهای "سرگئی ریابکوف" و "توماس شنون" معاونین وزرای خارجه دو کشور تاکید می کنند. وی گفت: «ما به توافق رسیده‌ایم که مکانیزم گفتگوهای "ریابکوف-شنون" همچنان حفظ شود و دو طرف در مورد نشست‌های آتی با یکدیگر به توافق خواهند رسید.»

لازم به ذکر است که آخرین دیدار معاونین وزرای خارجه روسیه و آمریکا در تاریخ 12-11 سپتامبر در هلسینکی (فنلاند) برگزار شد، ولی دو طرف نتوانستند در مورد حل و فصل مشکلات موجود در روابط دو کشور به توافق خاصی دست یابند.

تلاش مسکو و واشنگتن برای یافتن عرصه مناسب همکاری در سوریه

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز بعد از ملاقات خود با سرگئی لاوروف تایید نمود که آمریکا و روسیه به دنبال عرصه مناسبی برای همکاری در سوریه هستند که منافع هر دو کشور را تامین کند. وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ما بدرستی می دانیم که چه مسائلی در حال حاضر از اهمیت بیشتری برخوردارند. ما به یافتن عرصه مناسبی برای همکاری‌های دوجانبه در سوریه که منافع هر دو کشور را تامین کند، ادامه خواهیم داد.» 

به گفته وی، با وجود «روش‌های مختلف» روسیه و آمریکا در مبارزه با  تروریسم در سوریه، هدف هر دو طرف یکسان است. این در حالی است که لاوروف پیش از این، آمریکا را «میهمان ناخوانده» در سوریه نامید.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =