چرا قالیباف‌ رفت؟/میرتاج‌الدینی:مردانگی‌بود/کاظمی:رای‌نداشت

دقایقی بعد از آنکه محمدباقر قالیباف به نفع سید ابراهیم رئیسی کنارگیری کرد پرویز کاظمی و حجت الاسلام میرتاج‌الدینی به خبرآنلاین آمدند و درباره معادلات جدید صحنه انتخابات به مناظره پرداختند.

امید کرمانی‌ها و لیلا شریف: يكي مرد هميشه موافق دولت سابق،‌ يكي مرد هميشه مخالف دولت قبل؛ يكي وزير مستعفي احمدي‌نژاد و ديگری معاون هميشه همراه احمدي نژاد است.

پرويز كاظمي و حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الديني، دو چهره با دو ديدگاه متفاوت از بدنه دولت سابق هستند. پرويز كاظمي كه حضورش در دولت اول احمدي نژاد در قامت وزير رفاه بيشتر از يك سال دوام نياورد و بعد از استعفايش به يك منتقد تمام قد از عملكرد احمدي نژاد تبديل شد.

اما محمدرضا ميرتاج الديني، مردي كه دو سال مانده به پايان حضورش در مجلس هشتم، زماني كه با پيشنهاد معاون پارلماني دولت دهم مواجه شد، رداي نمايندگي مجلس را از تن درآورده و لباس معاون پارلماني احمدي نژاد را بر تن مي‌كند. 

حال اين دو چهره؛ كاظمي و ميرتاج الديني كه هر كدام اسمشان با نام دولت احمدي‌نژاد گره خورده است، در فصل مشتركي به نام انتخابات رو به روي هم قرار گرفتند تا از ديدگاه‌هاي انتخاباتي خودشان بگويند.

این مناظره همزمان با انصراف قالیباف از صحنه رقابت انتخابات شد، نکته‌ای که موجب گشت تا از همان ابتدا مسیر مناظره به بررسی حواشی این انصراف و دلایل این کناره‌گیری کشیده شود. هر چند کاظمی در مورد این انصراف معتقد است که« در واقع آقای قالیباف ارزیابی هایی که کرد به لحاظ عدم توفیق در مناظره ها این تصمیم را گرفت چون می دانست که رای نخواهد داشت و این را به مردم نسپرد و فکر نکنم نگاهش این بود که من به خاطر آقای رئیسی کنار بروم.» اما میرتاج الدینی در این رابطه موضعی مخالف کاظمی را گرفت:« وقتی این خبر را شنیدم در دلم افرین گفتم به قالیباف که ایشان به عهد و پیمان خودش عمل کرد»

البته اختلاف نظر این دو چهره تنها به همین موضوع محدود نشد و در ادامه بحث وقتی که بحث به برجام و عملکرد دولت احمدی نژاد و حضور اعضای دولت سابق در ستاد رئیسی کشید، اختلاف ها پر رنگ تر شد.

مشروح این مناظره را در ادامه بخوانید.

***

خبرآنلاین: آقای قالیباف بیانیه انصراف خود را از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد شما چه ارزیابی از تصمیم او دارید؟ 

میرتاج‌الدینی:  یکی از خبرهای داغ امروز بیانیه انصراف قالیباف بود، وقتی این خبر را شنیدم در دلم افرین گفتم به قالیباف که ایشان به عهد و پیمان خودش عمل کرد و مردانگی نشان داد و همانطور که شعارش بود که «به عمل کار برآید» نشان داد که اهل عمل است. حضورش در انتخابات نه اینکه شرط و پیمان مکتوب باشد ولی یک تفاهم نانوشته بود که اگر در نظرسنجی ها مشخص شود که دو یا سه نفر از نیروهای انقلابی که در انتخابات شرکت کرده اند یک تفاوت فاحشی دارند به نفع آنها اعلام حمایت کنند و کنار بروند . در آخرین هفته انتخابات یک موج قابل توجهی نسبت به اقای رئیسی اتفاق افتاده است. هم استقبال از ایشان در استان های مختلف چشم گیر است. اجتماع مردم تبریز در استقبال از رئیسی بی نظیر بود. این موج نسبت به آقای رئیسی ایجاد شده بود، اقای قالیباف هم با این اعلام حمایت و انصراف موج دوم نسبت به آقای رئیسی در کل کشور شکل خواهد گرفت. این سرنوشت انتخابات را رقم خواهد زد.

پیش بینی می کردیم انتخابات به مرحله دوم برسد. پیش بینی محافل سیاسی نیروهای انقلاب این بود ولی الان اعلام می کنم با این حرکت انقلابی آقای قالیباف موجی که ایجاد می شود. پیروز و برنده مرحله اول انتخابات رئیسی خواهد بود و آن انتظاری که مردم از تغییر و تحول در این دوره انتخابات دارند تحقق خواهد یافت.

پرویز کاظمی: من همه عزیزانی که به عنوان کاندید آمدند نیروهای انقلاب می دانم و تفکیکی ندارم که بین انقلابی و  غیرانقلابی. همین که وارد صحنه شدند به نیت کار کردن آمدند. و پایبند به ارزش های انقلاب و کاردان و کاربلد هستند. از ابتدا که بحث نامزدی ها مطرح شد شاید بهتر بود که قالیباف از ابتدا آن مسائل را درباره پوششی بودن آقای جهانگیری نمی گفت. آن چیزهایی را گفت که الان به آن عمل کرد. اگر قرار بر این بود که در نهایت انصراف دهد نیازی نبود که این مسائل را به آقای جهانگیری بگوید. من معتتقدم که خودشان جمع بندی کردند من نمی دانم با آقای رئیسی هماهنگ کردند یا نه جمع بندی کردند. آن رفتارها با این اقدام الان در تقابل است.

من فکر می کنم روی برنامه هایی که مطرح می شده است و نقاط و ضعفی که افراد داشتندو  توفیقاتی که در مناظرات حاصل نشد شاید منتج به این تصمیم شد.

خبرآنلاین: فکر می کنید آن شایعاتی که مطرح شده که قالیباف معاون رئیسی شود این اتفاقات با این هماهنگی صورت گرفته است؟ اگر این اتفاقات بیفتد در جایگاه رئیس جمهور و معاون اول می توانند با هم کار کنند؟

میرتاج الدینی: نظر دکتر کاظمی را در خصوص مقایسه قالیباف و جهانگیری قبول ندارم. اشکال قالیباف به جهانگیری باقی است. ایشان دو هفته وقت مردم را گرفت و به عنوان کمک کار رئیس جمهور 555 دقیقه در تلویزیون و رادیو وقت مردم را گرفت با اینکه کاندیدای جدی نبود از اول هم آمد که پشتیبان آقای روحانی باشد. قرائن هم همین را می گوید. یک کاندیدای پوششی و ضربه گیر بود. قالیباف یک کاندیدای جدی بود اگر اقبال مردم به او بیشتر از رئیسی بود می ماند و کنار نمی رفت. یک وحدتی بود بین نیروهای انقلاب که بعد از بررسی اقبال مردم به یک نتیجه برسند. آقای جهانگیری و روحانی اینگونه نیستند.

درخصوص حضور آقای قالیباف در دولت اینده اجازه بدهید که اقای رئسی و ستاد مرکزی اش اظهارنظر کند با این انصراف اقای قالیباف از حوزه فعالیت و عرصه سیاسی کنار نرفت یک شروع جدیدی را نسبت به فعالیت های سیاسی و مدیریتی اش اغاز کرد. کردند و نقش برجسته ای در آینده خواهند شد.

پرویز کاظمی: من نقدی به بحث آقای جهانگیری داشتم. اگر آقای جهانگیری نفی نمی کرد تأیید می کرد آمدم هر کسی می تواند به عنوان شهروند وارد شود وقتی تأیید شورای نگهبان شد حرف هایش را بگوید. آقای جهانگیری می توانست بگوید من آمدم حرف هایم را بگویم بعد بروم کنار. اما اینکه قالیباف نقد کند بعد برود کنار جای سئوال دارد.

میرتاج الدینی: این فرق می کند بین پوششی و نامزدی که خواست رقابت جدی کند بعد براساس اقبال عمومی تصمیم بگیرد.

پرویز کاظمی: اما اینکه تاخت و تازکند به آقای جهانگیری بعد خودش به این جمع بندی برسد مورد نقد است. آقای قالیباف وقتی بحث 4 درصدی را مطرح می کند یعنی به 3 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت کشور که با طرافیان آنها تعدادشان 10 میلیون نفر می شود بگویند رانت خوار و قاچاقچی و ... هستند. طبیعتا آثاری می داشت، بر همین اساس نیز مطالبی که گفت ریزشش در جامعه مشخص بود. اگر آقای رئیسی هم انتخاب شود بعید می دانم بتوانند با هم همکاری کنند اگر آقای رئیسی هم رأی بیاورد برای من یک سئوال بزرگ است.

خبرآنلاین: انتخابات حالا که آقای قالیباف کنار رفت دوقطبی می شود؟

میرتاج الدینی:  دوقطبی که صحبت آن بود به وجود نمی آید. چون آستانه تحمل مردم در این انتخابات بالاتر رفته است نسبت به سال 88 و انتخابات گذشته و این رشد سیاسی مردم ایران را نشان می دهد. در مناظره ها تندتر از سال 92 یا سال 88 گفته شد اما مردم با نگاه بصیری که به صحبت ها داشتند مباحث را انتخاباتی دیدند و در جامعه آثار دیگری پیدا نشد. همچنان آرامش و امنیت جامعه محفوظ است و تا آخر انتخابات خواهد بود. بحث دو قطبی شدن که مطرح شد باید بگویم در انتخابات همواره بین دو کاندیدا شکل می گیرد یعنی حتی اگر تعداد کاندیداها زیاد باشد بین دو کاندیدا این دو قطبی شکل می گیرد. در این دوره هم با استقبالی که در استان ها شکل گرفت نسبت به آقای رئیسی، معلوم بود این دو قطبی بین آقای رئیسی و آقای روحانی شکل گرفت و با کنارگیری آقای قالیباف بیشتر به چشم می آید.

کاظمی: دو قطبی به این مفهوم که هم سنگ هم حرکت کنند یک بحث است، بحث دیگر این است که دو نفر شکل متمایز تری از هم دارند، اگر از باب این نگاه کنیم که دو نفر هم سنگ هم حرکت کرده باشند، این شکل نیست. با توجه به این که مردم مناظره ها را نگاه کردند، چون مطالبی که ارائه شد مطالب کاربردی و عملیاتی نبود و چیزهای کلی را گفتند.بنابراین من تصور می کنم آن دو قطبی به این مفهوم که دو نفر هم سنگ هم حرکت کنند، را شاهد نیستیم.

خبرآنلاین: از اول جبهه مردمی گفته بود که کسی که رای بالاتری داشته باشد، او کاندیدای نهایی خواهد بود، چندی پیش هم صدا وسیما هم در نظرسنجی خود،آقای قالیباف را بالاتر از آقای رئیسی میدانست چه اتفاقی افتاد که قالیباف کنار رفت؟

میرتاج‌الدینی:  این بحث شخصی می شود و شاید نیاز باشد خود آقای قالیباف و اطرافیانش نظر میدهند،آنچه که من خبر دارم این است که از هفته سوم نظرسنجی های متفاوت از هفته های قبل بود، این قابل پیش بینی بود. با توجه به اینکه قالیباف شناخته شده‌تر بود و آقای رئیسی در دو ماه اخیر پا به عرصه گذاشت که یک ماه به انتخابات مانده بود، تصمیم گرفت.بنابراین تا در میان مردم اطلاع رسانی شود، دو هفته زمان می برد که نتیجه آن در هفته سوم ایجاد شد. یک موجی الان برای آقای رئیسی ایجاد شده است که این الان فراگیرشده است، با این تصمیم آقای قالیباف این موج بیشتر خواهد شد.

خبرآنلاین: شما فکر میکنید این بحث ریزش آرای قالیباف چقدر جدی بود که کنار بکشد؟

کاظمی:بحث جمنا را نگاه کنید که رئیسی خود را جدا از جبهه دانست در مورد آقای قالیباف هم گفت که دوستان اگر ما را انتخاب کنند، لطف کرده اند و مستقل آمدند. در واقع آقای قالیباف ارزیابی هایی که کرد به لحاظ عدم توفیق در مناظره ها این تصمیم را گرفت چون می دانست که رای نخواهد داشت و این را به مردم نسپرد و فکر نکنم نگاهش این بود که من به خاطر آقای رئیسی کنار بروم.

خبرآنلاین: افرادی که در ستاد آقای رئیسی هستند از احمدی نژادی ها هستند، برخی این تحلیل را میدهند که دولت رئیسی پس شبیه دولت احمدی نژاد میشود، این تحلیل را قبول دارد؟

میرتاج‌الدینی:آقای رئیسی شخصیت جامع و توانمندی است که چند توانمندی در ایشان سراغ دارم یکی که بتوانم کارشناسان و مدیران قوی را در اطراف خود جمع کند، نکته دوم این توانمندی را دارد که از محاسن همه دولت های گذشته استفاده کند و کاستی های آنها را کنار بگذارد.اشکالاتی که دولت های قبلی داشتند را نگذارد در دولت ایشان ایجاد شود، باید نگاهمان به همه دولت ها اینگونه باشد که صفر و صد نبینیم، برخی خود را میخواهند سفید نشان دهند و باقی دولت ها را سیاه.آقای رئیسی میتواند ویژگی های مثبت دولت های قبلی را در خود جمع کند و اشکلات را رفع کند، حضور دولتمردان نهم و دهم به چند دلیل است، کسانی که در دولت سابق بودند اینطور نبود که به جریان خاصی به نام احمدی نژاد وابستگی داشته باشند، بلکه از جبهه بزرگی به نام اصولگرایی بودند که در دولت سابق هم بودند.آنها در این عرصه رئیسی را اصلح دانستند و توانستند حضور بیابیند، اینگونه هم نیست که دولت رئیسی نعل به نعل دولت قبل خواهد بود، بلکه اینگونه بدانم ابعاد مثبت مانند، مردمی  و پرکار بودن از دولت قبل در این دولت خواهد بود و برخی از حاشیه هایی که در دولت احمدی نژاد به وجود آمد و موجب افتراق شد، آقای رئیسی مانع این افتراق خواهد شد.

خبرآنلاین: در بین اصولگرایان نحله های مختلفی وجود دارد ولی آقای رئیسی از نحله خاص استفاده کرده است، موتلفه و جامعه مدرسین جزء اصولگرایان است اما 90 درصد اطرافیان رئیسی کارگزاران دولت احمدی نژاد هستند

میرتاج الدینی: 26 ستاد مردمی سراسری برای آقای رئیسی شکل گرفته است، موتلفه کاندیدای مشخص دارد ولی مجموعه های  دیگر از جمعیت ایثارگران، رهپویان، بعضی اعضای جامعه مدرسین در ستاد آقای رئیسی هستند.

کاظمی: کسی که می خواهد رئیس جمهود شود، نباید رئیس جمهور گروه خاص باشد حال آنکه باید به تمام مردم کشور خود را تعمیم دهد. تا کنون این طور بوده که وقتی رئیس جمهور از گروه خاص انتخاب شد رئیس جمهور همان گروه خاص بود به جز زمان آقای هاشمی. رئیس جمهور باید رئیس دولت برای همه افراد جامعه باشد و در این جهت حرکت کند تا مشکلات کشور حل شود و از این وضعیت رهایی پیدا کنیم. افراد زیادی در دولت نهم و دهم بودند. مناسب تر و بهتر بود کسانی که بی طرف تر هستند و عاقلانه تر عمل می کنند جذب ستاد آقای رئیسی می شدند.

خبرآنلاین: آرای آقای قالیباف به سبد رئیسی می آید؟

میرتاج الدینی: باید تحلیل و آنالیز کنیم. سبد آرای آقای قالیباف و رئیسی یک مشابهت ها و قرابت هایی به هم دارد عمده سبد آقای قالیباف نارضایتی از دولت فعلی است. بخشی از  محرومان رضایت ندارند هیچ دولتی در دور دوم را اینقدر ضعیف ندیده بودیم که به تکاپو بیفتد برای ماندن در دوره دوم آنقدر به تکاپو افتاده که معاون اول را هم به کمک آورده است. آقای روحانی نتوانسته رضایت عمومی را به دست آورد. آقای خاتمی و آقای هاشمی و احمدی نژاد راحت در دوم رأی آوردند. این نشان می دهد یک نارضایتی عمومی از عملکرد دولت یازدهم است بخشی از این آرای ناراضی در سبد رأی آقای قالیباف جمع شده بود. آقای قالیباف در مناظزات موفق بود. گرچه دولتی ها می گفتند پوپولیستی است اما دولتی ها در آخر همین حرف را زدند. و آقای روحانی گفت من سالی یک میلیون شغل ایجاد می کنم. آقای قالیباف گفت کارانه بیکاری می دهد، الان که از آقای رئیسی حمایت کرد چون گفت با همه وجود همه مطالبی که گفته حمایت خواهد کرد با این حساب پیش بینی می کنم بخش عظیمی از آرای قالیباف به رئیسی اضافه می شود.

کاظمی: دوستان اصولگرا در این چند دوره عملکرد خوبی نداشتند. ما می بینیم در سال 92 کل نامزدهایی که اصولگرا بودند سرجمع آرای آنها 9 تا 11 میلیون رأی بود. البته به جز آرای آقای رضایی. اگر همین آرا باشد و ریزش نداشته باشد این دوره نیز همین محقق می شود آن دوره آرای خاکستری داشتیم که علاقه ای به رأی دادن نداشتند آقای روحانی 18 میلیون رأی آورد. در انتخابات مجلس هم چنین وضعیتی ادامه یافت و اصولگرایان در تهران سی بر هیچ باختند. بنابراین در سرجمع عدد آرای اصولگرایان تغیری نمی کند این دوره نسبت به 92 مشارکت عمومی بالاتر خواهد بود و در دور اول انتخابات تعیین تکلیف خواهد شد.

خبرآنلاین: تا قبل از انتخابات مخالفین برجام تعدادشان زیاد بود اما وقتی کار به انتخابات رسید، مخالفت هایی که با اصل برجام هم انجام میشد کنار گذاشته شد و در حوزه عمل به برجام محدود شد، شما این روشی که آقای قالیباف و رئیسی اتخاذ کردند را ناشی از چه میدانید؟ برخی این را به معنای عدم صداقت می دانند.

میرتاج‌الدینی:  من در خصوص سئوال شما پاسخی دارم، اما اول میخواهم به گفته های آقای کاظمی نکته ای بگویم. ایشان گفتند که اصولگراها در دوره خود در مجلس و دولت موفق نبودند، من هم با این تعبیر میگویم که اصولگراها در مجلس و دولت موفق بودند، متاسفانه کلید واژه آقای روحانی این بود که مدام دولت را تخریب کرده است، اینکه آقای روحانی در مناظره ها گفتند که آیا ما هیچ نقطه مثبت نداشتیم که تمام ما را تخریب میکنید؟ گفتم که عجب آقای روحانی هم به این نقطه رسید.

اگر ما کلید واژه تخریب را از دولت روحانی میگرفتیم چیزی برای گفتن نداشتند، اما اگر انصاف داشته باشیم، اینگونه میشود، من بارها گفته ام  وزرای دولت احمدی نژاد که به صورت مستقل در ستاد رئیسی کار میکنند، بیاورید و از سویی وزرای دولت را بیاورید که صحبت کنند.

چند آمار میگویم.نزدیک 20 هزار کیلومتر جاده و ریل ساخته شد،برق دو برابر شد. ما از سه و نیم درصد غنی سازی به 20 درصد رسیدیم.این ها پیشرفت هایی بود. میزان ذخایر آب در سدها دو برابر شد.یک و نیم میلیون مسکن در روستاها نوسازی و ساخته شد. نزدیک دو میلیون مسکن مهر هم در شهرها، بالای 60تا 70 درصد را تحویل دادند. این عملکرد دولت اصولگرا در دوره اصولگرا است که کارهای بزرگی انجام شد.

کاظمی: من نمیخواهم خیلی وارد این شوم، چون هر کدام از مباحث، بحث جدایی میطلبد. من هم فقط چند مورد میگویم.اگر خاطراتتان باشد، روزی بانک مرکزی صبح 111 درصد نرخ ارز را گران کرد. این بحث بود که کی این تصمیم گرفته شده است؟شب تصمیم گرفتند یا چند ماه قبل؟ تصمیم به تغییر نرخ بهره بانکی که گرفته شد، ارز از 1500 به 2500 تغییر کرد که این اثراتش چیست؟ دررنکینگ خارجی هم از نظر درآمد کشور رتبه مان کم شد. در علم مدیریت این کارها نمیگنجد.آثار و تبعاتی که در عرصه بین المللی داشتیم و همه را به سخره گرفتیم.این ها همه تبعاتی داشت که به کشور وارد شد.اگر جوانان ما به خاطر نداشتن شغل از کشور خارج شدند، همه اش تقصیر ما است. من تصور میکنم موفقیت یک کشور فقط مربوط به یک کشور نیست، دولت، مجلس تاثیر دارند، دولت در چارچوبی که مجلس مشخص میکند، کاری انجام میدهد. چون طی این سالها عزیزانی که تحت عنوان اصولگرایی کار کردند من این را گفتم.

میرتاج‌الدینیما دوره کارگزارن را با اصولگرایی برای افزایش ارز و تورم مقایسه کنیم. در دوره کارگزاران هم دوره ای ارز سه برابر شد. این مغالطه های سیاسی، اقتصادی در کشور رایج شده است، مثلا یک سال آخر را میگیرند به 8 سال ربط میدهند، باید بدانیم که دو سال آخر دولت دهم متفاوت از قبل بود، رفتار سیاسی احمدی نژاد و تحریم ها باعث شد دو سال آخر دولت متفاوت با قبل باشد. ما در 6 سال تورم تک رقمی هم داشتیم، وقتی هدفمندی را اجرا کردیم تورم زیر 10 درصد بود و با اجرا به 18 درصد رسید. قبل از مناظره به آقای بهمنی زنگ زدم و گفتم آمار رشد اقتصادی دولت گذشته را بگویید، گفت میانگین 4 درصد بود.کمااینکه الان اگر نفت را برداریم یک و نیم درصد است.

من نسبت به برجام هم نظرم عوض نشده است، دو مسئله است، یک اصل مذاکره ها و شیوه مذاکره ها و رفتاری که الان نسبت به آن میشود، ما نسبت به اصل مذاکرات هسته ای چون تصمیم نظام بود که باید از این گردنه عبور میکردیم قبول داریم اما عبور میتوانست از موضع ضعف یا مقتدرانه باشد، ما میگوییم بعضی از رفتارهای آقای روحانی این موضع ضعف را القاء کرد وقتی گفت که خزانه ما خالی است که نبود، ما را در موضع ضعف قرار داد و موجب شد تا امتیاز بیشتری بدهند، الان هم در مرحله بهره مندی از برجام اگر از موضع عزت وارد شویم از ثمراتش میتوان استفاده کرد.آقای روحانی گفتند که تحریم ها به کل باید برداشته شود اما به کل نشد.خود دولت هم اعتراف کرده است.

ما میگوییم برای بهره مندی از ثمرات برجام نیازمند دولت انقلابی و کارآمد هستیم.این دولت ثابت کرد که اینگونه نیست و چون هنوز مهر برجام خشک نشده بود، تحریم های جدید در سنای آمریکا صف کشیده بود.

خبرآنلاین: آقای جلیلی در دولت گذشته مذاکره می کرد نحوه مدیریت مذاکرات چه طور بود؟

میرتاج الدینی:  در آن مقطع عقب نشینی نکردیم. دولت آمریکا برای اولین بار گفت ایران را متوقف کردیم. در گذشته ما در مذاکرات و فناوری هسته ای پیشرفت می کردیم به مقطعی رسیدیم که دولت یازدهم توانستند دست پر پای مذاکره بروند. اگرچه دولت یازدهم در برجام به نتیجه رسیدند اما کلی هزینه دادند.

کاظمی:  از یک منظر دیگری بحث برجام را نگاه کنیم، این سئوال را باید جواب دهیم چرا تحریم شدیم؟ به نظرم تحریم فقط بحث هسته ای نبود چون رفتاری می کردیم که شبهناک بود. یعنی مباحث را بینابین مطرح می کردیم. اهانت به سازمان های بین المللی شد و آنها سر لج افتادند که ما تحریم شویم. بنابراین خسارت های جبران ناپذیری به کشور خورد که طول می کشد آنها را جبران کنیم. همه خاطرمان است که امام می گفت توافق به صدام محال است محال است. اما وقتی دیدند وضعیت کشور به لحاظ اقتصادی و تأمین و تجهیز مطلوب نیست، اصل نظام دارد ضربه می خورد، تصمیم دیگری گرفتند. در مذاکرات هسته ای طرف های مقابل اطلاعات ما را کامل و به طور ریز داشت بنابراین ما با دست خالی پای مذاکره رفتیم. بحران همین طور داشت پیشر می رفت. این طور نیست که طرف مقابل وضعیت ما را ببینند و حالا هرچه ما بگوییم آنها هم بگویند چشم. بحث نرمش قهرمانانه و نتیجه برد-برد بود. هر کس دیگری هم مذاکره می کرد این طور نبود که به آمریکا بگوید هرچه من می گویم شما باید بگویید چشم. این مذاکرات حسنی که داشت نشان داد که ما اهل مذاکره هستیم و تاحدودی مشکلاتی که به وجود آمده بود کنار رفت. FATF جایی بحث نمی شود. پولشویی در کشور ما چه طور خواهد بود. محدودیتی هایی وجود دارد که باید واقعیت های دنیا را ببینیم. اصلا این طور نیست که فکر کنیم همه کشورهای دنیا دارند به ما توجه می کنند.

میرتاج‌الدینی:اینکه آقای کاظمی گفتند ما در گذشته میتوانستیم شفاف تر مواضع را در مورد برجام اعلام کنیم میگوییم که نه این موضع از ابتدا شفاف بود، از این شفاف تر که امام موضع فقهی گرفتند و استفاده از سلاح هسته ای را حرام دانستند؟ دشمن این را میدانست اما دنبال بهانه بود، ما اینجا موضعمان روشن بود و در مذاکره ها با آن رویکرد قوی اگر رو برو می شدیم،بهتر بود.آنها نامه نوشته بودند. دقت کنید اگر برای مذاکره با این نیت بروید که هرچه شد ما مذاکره میکنیم فرق دارد با این که برویم و بگوییم اگر تحریم ها برداشته شود ما مذاکره میکنیم.در همین سند 2030 در مورد آموزش و پرورش، شما میدانید که اگر موردی در مذاکره ها قبول نمیکردیم طرف ایرانی مینوشت ملاحظه، اما این کار را نکردند.

خبرآنلاین: در مورد برجام سیاه نمایی های بزرگی صورت گرفت. مثلا آقای هاشمی طبا در مصاحبه ای گفته بودند که یکی از دوستانش میگفت من دو پسر دارم که بعد از مناظره ها کلا ضد شده اند.

میرتاج‌الدینی:  سیاه نمایی به اشخاص بود و گاهی هم به نظام کشید. من مشی ام اخلاق است. آقای رئیسی هم مشی اخلاقی خودش را دیدیم که خیلی رعایت کرد حتی از آقای روحانی که رئیس جمهور بود و توقع نداشتیم که اینگونه حمله کنند.به آقای رئیسی خطاب کردند شما قاضی بودید و دادگاه روحانیت از شما کشیده اند.خب دیدید که آقای رئیسی هم دستش پر بود اما چیزی نگفت.وقتی گفت اتوبوس اتوبوس برای شما نیرو می آورند، آقای رئیسی نگفت که دهیارها و استاندارها برای آقای روحانی چه کردند.

اما سیاه نمایی به کل نظام نباید صورت بگیرد.رهبری هم اول سال آمد مزایا و دستاوردهای نظام را بیان کردند برای جلوگیری از اتفاق بود.در مناظره ها هر کسی باید می آمد و کارهای خودش را اعلام میکرد و هر ازگاهی نسبت به عملکرد بقیه اعتراض میکرد.خلاصه حرف آقای رئیسی نقد دولت بود.

خبرآنلاین: شما بیشتر از آقای رئیسی حرف زدید.

میرتاج‌الدینی:خب آقای قالیباف که دیگر نیست.

خبرآنلاین: جدا از کناره گیری قالیباف، قبول دارید که آقای قالیباف جاهایی غیر اخلاقی رفتار کرد؟

میرتاج‌الدینی:  در مناظره سوم برخی از دوستان که در صدا و سیما بودند، میگویند دیدیم آقای جهانگیری بدون مقدمه حمله ای را شروع کرد و طبیعی بود وقتی چنین حمله ای به آقای قالیباف کردند ایشان هم دفاع می کنند.

کاظمی:  آقایانی که کاندیدا میشوند فکر می کنند که ما در این چند هفته انتخابات در جهنم زندگی میکنیم و بعد این دو هفته در بهشت به سر میبریم. باید در طی سال افراد به نقد بپردازند.آنچه افراد در گلو و در ذهن دارند، در طی سال میگفتند و تمام می شد. مسئولان در طول سال در پنل های مختلف نقد خود را بگویند، ما باید این ها را تمرین کنیم، اما چون صدا و سیما و مسئولان ما در طول سال اتو کشیده حرف میزنند، در مناظره های همه چیز را بیرون میریزند. شما دقت کرده باشید، مناظره های یک بحث بود و فضای مجازی تکمله آن بود، اگر در طول سال این کار را بکنیم. این اتفاق ها نمی افتد.

خبرآنلاین: با تشکیل دولت جدید چه طور می شود، سیاه نمایی صورت گرفته در زمان انتخابات رفع و رفاقت ها جایگزین شود؟

میرتاج الدینی: امروز بحث اصلی کشور مباحث اقتصادی است و در هر خانه ای یکی دو نفر فارغ التحصیل بیکار هستند بنابراین به محض اینکه انتخابات تمام  و تکلیف دولت دوازدهم مشخص شود برای حل این مشکلات باید برنامه ریزی صورت گیرد، به طوری که مردم حس کنند وقتی به وظیفه خود عمل کردند، حماسه سیاسی آفریدند و مشارکت حداکثری شکل گرفت، دولت دوازدهم گام های موثر در حل مشکلات اقتصادی مردم برداشت.  امروز مشکلات بیکاری داریم باید هر سال طبق قانون برنامه برای یک میلیون و 200 هزار نفر اشتغال زایی صورت گیرد. ضمن آنکه بخشی از جامعه براساس تورم از نظر درآمدها زیرخط فقر هستند و عملکردهای دولت ها وضعیت مردم را به اینجا رساند پس برای حل این مسئله نیز باید اقدامات جدی شود. آقای رئیسی هم در این خصوص برنامه دارند اولا 45 هزار تومان یارانه امروز نسبت به سال 89 ارزشش 15 هزارتومان شده است. هر چقدر قیمت حامل های انرژی را افزایش یافت، رقم یارانه ها افزایش پیدا نکرد در حالیکه طبق قانون هدفمندی یارانه ها باید این کار صورت می گرفت. برخی می گویند اکنون درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها 70 هزار میلیارد تومان در سال است اما آقای حاجی بابایی می گفت این رقم 86 هزار میلیارد تومان است که نصفش را دولت به می دهند، آقای رئیسی می تواند یارانه دهک های بالایی را حذف و به یارانه دهک های پایین جامعه اضافه کند.

کاظمی: اگر مشارکت عمومی بالا باشد مشارکت بالا تثبیت نظام است. دنیا هم به این مسئله توجه دارد. وقتی رئیس جمهور رأی بالا داشته باشد، دیگران می دانند که مقبولیت عمومی دارد مثلا وقتی نتیجه انتخابات مجلس در تهران سی بر هیچ شد، دیگر کسی درباره اش بحث نکرد. معتقدم اگر می خواهیم برنامه ریزی کنیم باید این برنامه ریزی علمی باشد اما تاکنون این طور بوده که اول ما مصارف را تعریف می کنیم بعد دنبال منابع می گردیم. امروز دیگر فروش نفت به سقف خودش رسیده است پس باید روی افزایش سرمایه گذاری کار کرد. بخش خصوصی اینجا مظلوم واقع شده است. ایرانی های داخل کشور جرأت سرمایه گذاری ندارند. ایرانی های خارج از کشور نیز 1500 تا 2 هزار میلیاردی در خارج از کشور سرمایه گذاری دارند. می شود از این منابع استفاده کرد. این مسئله به تدبیر و درایت بر می گردد. نباید یک وجهی نگر بود. باید از نیروهایی استفاده کرد که سابقه کارشان موافقیت آمیز باشد. ایران مزیت های فراوانی دارد از لحاظ منابع نفت در دنیا سوم، به لحاظ گاز اول یا دوم و کشوری چهارفصل است و موقعیت سوق الجیشی خوبی دارد که می توان با بهره گیری از این ظرفیت ها شتاب خوبی به پیشرفت کشور داد.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =