محمدباقر نوبخت روز گذشته در سفر یک روزه به استان قم ضمن پیگیری مصوبه‌های سفر رئیس جمهوری و حضور در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان، به دیدار با مراجع تقلید آیات عظام مکارم‎شیرازی، نوری‎همدانی، جعفر سبحانی و محقق‎داماد رفت و در مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) شرکت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی دولت در دیدارهایی که با علما و مراجع عظام تقلید داشت، عملکردها و دیدگاه های دولت در حوزه های مختلفی اعم از کمک‎رسانی به زلزله زدگان، اشتغال زایی و رفع مشکلات مردم در حوزه بهداشت و درمان را تشریح کرد. البته در حوزه سیاست خارجی نیز مباحثی مطرح شد که نوبخت نیز به اثبات حقانیت مواضع ایران در نگاه به مسائل عراق و سوریه برای افکارعمومی جهان و تلاش برای تقویت و گسترش روابط دیپلماتیک پرداخت. 
گزیده سخنان وی و مراجع تقلید در این دیدارها را در جدول زیر بخوانید:

چکیده سخنان نوبخت

چکیده سخنان مراجع تقلید

*پس از زلزله غرب کشور دولت سه وظیفه اساسی امداد و نجات، اسکان موقت و اسکان دائمی را تعریف و اقدام‌های لازم را بر مبنای این وظایف تصویب، اجرا و یا درحال اجرایی کردن است.

*کمک‌های قابل ستایش مردم رافع وظایف دولت برای کمک به زلزله‌زدگان نیست، برای اسکان موقت زلزله‌زدگان از همان روز اول با حضور رئیس جمهوری در کرمانشاه دستورات لازم داده شده و در نخستین جلسه دولت پس از این حادثه نیز برای کمک به زلزله زدگان در پنج سرفصل برای افراد آسیب دیده برنامه‌ریزی شده است.

*موضوع زلزله به جهت اهمیت با جدیت در دستور کار دولت قرار دارد. از مردم می‌خواهیم که در بازسازی خانه‌های تخریب شده اصول فنی و ایمنی را رعایت کنند. 

*دولت ۲۸۱ میلیارد تومان به صورت بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان برای تسهیلات ارزان قیمت مصوب کرده که با وجود محدودیت‌های بودجه، تسهیلات بلاعوض همان روز به خزانه ابلاغ و این پول هم اکنون به حساب بنیاد مسکن واریز شد.

*ازسال 92 تاکنون سهم درآمدهای نفتی از کل درآمدهای مالی از 41 درصد به 26 درصد کاهش و سهم مالیات از 33 درصد به 36 درصد افزایش یافته است. سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی ما بسیار اندک است که باید این رقم با برنامه ریزی و به تدریج افزایش یابد. اعتقاد دولت این است که نباید بیش از این به کسبه فشار آورد و برای شناسایی دانه درشت‌ها اقدام‌ها و نرم‌افزارهای لازم در حال طراحی است.

آیت‎الله مکارم‎شیرازی: دشمنان و غربی ها سوء نیت دارند و ما هیچگاه نباید به آن ها خوشبین باشیم بلکه همواره  نسبت به رفتار دشمنان باید با بدبینی رفتار کرد، مسائل اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی مورد هجمه است که باید مقابله کرد

* دولت و ملت این بار بهتر از دفعات قبل در مناطق زلزله زده حضور پیدا کرده و کمک کردند و کمک ها سریع تر و جامع تر بود که جای تشکر دارد اما باید توجه داشت که هنوز مشکلات فراوان بوده و مهم ترین مسأله پرداختن به ساخت و ساز خانه هاست که کار اصلی به شمار می رود، نباید به گونه ای باشد که گذشت زمان سبب فراموشی  این مسأله مهم از سوی ملت و دولت شود به ویژه که رو به زمستان می رویم، باید برنامه ریزی شود که مردم نجات پیدا کنند.

* امید در دل‌ها برای بازسازی اماکن تخریب شده نباید تبدیل به یأس شود، متأسفانه وضع ساختمان ها بسیار فرسوده است و حتی ساختمان های نو نیز فرسوده محسوب می شوند.

*یکی از دستاوردهای بزرگ دولت در کنار سایر منابع  و ابزارهایی که برای توسعه کشور دارد وابستگی و پیوستگی آن با حوزه علمیه است.

*در زمین لرزه غرب کشور خسارت های جانی غیرقابل جبران و خسارات مالی فراوان به مرزنشینان قهرمان وارد شده که تمام همت دولت کاهش آلام بازماندگان و حادثه دیدگان است. با توجه به نزدیک بودن فصل سرما، اسکان سریع زلزله زدگان اولویت تمام مجموعه کشور است.

* با وجود مواجه بودن دولت با محدودیت منابع به دنبال ایجاد یک میلیون فرصت شغلی برای امسال و سال آینده هستیم که تحقق این امر نیازمند بودجه ریزی دقیق است به همین دلیل در تدوین بودجه سال 97 تحول های اساسی صورت گرفته است.

* پیش نویس بودجه 97 هم اکنون در حال بررسی در دولت است و امیدواریم قبل از 15 آذر به مجلس جهت بررسی ارسال شود.

*حضور ایران در سوریه و عراق برای کمک به مسلمانان مظلوم این 2 کشور، تصمیم درست و سنجیده ای بود که درعراق نتیجه داد و گروه جعلی داعش با کمک مستشاری ایران از عراق عقب رانده شد و با همکاری روسیه و اخیرا ترکیه، دست برتر در تحولات سوریه نیز با مردم سوریه است.

*امروز دنیا به حقانیت موضع ایران در عراق و سوریه معترف است و این امر مطلوب دولت های بزرگ و زورگوی خارجی نیست به همین دلیل تلاش کردند تا اختلافات بین ایران و عربستان تشدید شود.

* عربستان در یمن دست به جنایت علیه بشریت زده است و دست حکام عربستان به خون مردم مظلوم و کودکان یمن آغشته است.

آیت‌الله نوری‌همدانی: در نظام اسلامی اصل مردم بوده و برپا کردن یک معیشت قابل‌قبول، مهار بیکاری و تورم مهم‌ترین معضلاتی است که باید دولت نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشد.

*مدیریت، شغلی با برکت و بافضیلتی است که مسئولیت فراوانی نیز دارد و هراندازه که هم وسیع‌تر باشد ثواب و فضیلت بیشتری به‌همراه دارد.

* انسان در زندگی خود مسئولیت‌های مختلف داشته که نخستین آن مسئولیت فردی و خودسازی است، مسئولیت دوم انسان مسئولیت اجتماعی است، همچنین مسئولیت شغلی نیز یکی دیگر از وظایف مهم انسان در طول زندگی است.

* در نظام اسلامی اصل مردم بوده و برپا کردن یک معیشت قابل‌قبول، مهار بیکاری و تورم مهم‌ترین معضلاتی است که باید دولت نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشد.

* زلزله اخیر حادثه بزرگی بوده و باید به دنیا ثابت شود که ایران توانایی مدیریت بحران‌ها را در هر شرایطی داراست.عمده دشمن ایران آمریکا است و آن‌ها پایگاه‌هایی در منطقه ایجاد کرده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عربستان سعودی است و سیاست ایران نیز کاملاً منطبق با تعالیم قرآن است و همیشه ایران در کنار مظلوم و در برابر ظالم خواهد بود.

* باید به تمام دنیا اثبات شود که ایران در راستای دوستی و وحدت گام برمی‌دارد و امثال عربستان در پی پرورش تروریست هستند.

* همچنان که انقلاب فرزند حوزه بوده روحانی نیز فرزند حوزه است و باید در خدمت به مردم در عرصه‌های مادی و معنوی نهایت تلاش خود را انجام دهد و باید شرایط به نحوی تغییر پیدا کند که مردم تحول در عرصه‌های اقتصادی را درک کنند.

*یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در ماه گذشته برای مطالبات بیمارستان‌ها از سوی دولت اختصاص‌ یافته است. بیمه سلامت ۱۰ هزار میلیارد تومان در هر سال اعتبار نیاز دارد و تاکنون بیش از پنج هزار میلیارد تومان واریز شده است.

آیت‌الله محقق داماد: مردم منتظر شنیدن بارقه‌های امید در کشور هستند و امیدواریم مسئولان در رفع مشکلات مردم در بخش‌های مختلف به‌ویژه بیمه‌های درمانی و حل مشکلات بیمارستان‌های خصوصی و... تلاش بیشتری داشته باشند.

* مسئولان در رفع مشکلات مردم به‌ویژه بیمه‌های درمانی و حل مشکلات بیمارستان‌های خصوصی تلاش بیشتری داشته باشند.

آیت‌الله جعفر سبحانی: در هر مقطع و دورانی که عقل و سیاست در کنار هم قرار گیرد، می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

* پیگیری دولت و رئیس جمهور در مسائل و تعامل با حوزه‌های علمیه به نفع مردم و جامعه است. همچنین در جهت تعامل کشورهای اسلامی باید تلاش و سیاست‌های لازم در راستای رفع اختلافات به کار گرفته شود.

* سفیران ایرانی در کشورهای اسلامی می‌توانند روابط مطلوبی را ایجاد کنند و ارتباطات را گسترش دهند. با دیپلماسی و تدبیر می‌توان از تنش‌های منطقه‌ای جلوگیری کرد، همان‌گونه که امسال با تدبیر لازم حج به خوبی برگزار شد.

*مردم برای بارش باران دعا کنند و خطیبان در نماز جمعه برای نزول رحمت الهی از مردم بخواهند که دعای باران قرائت کنند.

محمد باقر نوبخت در پایان حضور خود در شهر قم اظهار کرد: در این سفر برای توسعه قم به ویژه قطار شهری و اقدامی که باید در این رابطه در لایحه بودجه 97 صورت گیرد آخرین جلسه مشورتی با استاندارد و مجموعه شهری برگزار شد. با توجه به جایگاه ویژه قم از نظر پذیرش مسافر معنوی و زائران و نیازمندی به سیستم حمل و نقل عمومی، هماهنگی لازم برای پایدار ساختن بودجه قطار شهری قم در لایحه بودجه 97 کشور صورت گرفته تا برای توسعه این استان صورت گیرد. همچنین امیدواریم جبران خسارات سرمازدگی محصولات کشاورزی قم به زودی اختصاص یابد.  

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =