روزنامه شهروند نوشت: اخیرا کلیپی از طرف یک موسسه فرهنگی مجوزدار تولید و منتشر شده که به طرز بدی کوشیده پزشکان و خودروسازان را دزد معرفی کند.

با دیدن این کلیپ این پرسش پیش می‌آید که آيا ما مردم خودويرانگري هستيم؟ همه عالم و آدم را نقد مي‌كنيم و به قول معروف براي خودمان درِ پپسي باز مي‌كنيم كه چنين هستيم و چنان، ولي وقتي كه پايش بيفتد تمام داشته‌هاي خود را چوب حراج مي‌زنيم و به جاي برخورد با كساني كه چنين مشغول تخريب جامعه و اعتماد عمومي هستند، فقط لبخندي بر لبان ما مي‌نشيند و تمام.

به‌عنوان يك ايراني بايد خجالت بكشيم كه برخي افراد به نام يك موسسه فرهنگي! فيلم كوتاهي را در قالبي سخيف عليه پزشكان و نيز خودروسازان كشور ساخته‌اند و در فضاي مجازي منتشر و آنان را دزد خطاب ‌كرده‌اند. ترديدي نيست كه اين نوع كارها آگاهانه يا ناآگاهانه درصدد زدودن اعتماد از جامعه است. اعتمادي كه بزرگترين سرمايه براي هر جامعه‌اي است.

جامعه پزشكي ايران مثل هر گروه ديگري داراي نقاط قوت و ضعف است و در جامعه‌اي كه به شدت مادي شده است، آنان نيز كمابيش از اين قاعده مستثنا نيستند، با اين تفاوت كه بر خلاف دیگران بعضا تا ٢٥‌سال به صورت مداوم درس خوانده‌اند و جزو نخبگان اين كشور بوده‌اند و در جهان نيز به‌عنوان پزشكان حاذق شناخته مي‌شوند و اگر امكانات پزشكي و بيمارستاني ايران در حد كشورهاي توسعه‌يافته بود، بدون ترديد مجموعه درمان و پزشكي ايران جزو رتبه‌هاي خوب جهاني بود، همچنان كه اكنون نيز چنين هستند.

با وجود انتقادات و تبليغات سوئي كه عليه پزشكان صورت مي‌گيرد و بخشي از آن انتقادات درست هم هست، پزشکان هنوز هم جزو مورد اعتمادترين اقشار اجتماعي هستند، اين را نه يك نظرسنجي كه مجموعه‌اي از نظرسنجي‌ها تأييد مي‌كند. گزارش‌ سال گذشته درباره اعتماد اجتماعي نشان مي‌دهد كه پزشكان پس از معلمان و استادان دانشگاه بيشترين اعتماد را نزد مردم داشته‌اند و فاصله آنان با ساير اقشار اجتماعي و حرفه‌اي بسيار زياد است. اينكه روزانه و هفتگي برخي خطاهاي پزشكي و حتي بي‌انصافي‌هاي آنان را معيار قضاوت درباره یک قشر مهم بدانيم، از دزدي بدتر است.

 ايالات متحده آمريكا قوي‌ترين و معتبرترين مجموعه و جامعه پزشكي و درماني جهان را دارد، ولي همزمان سالانه بيش از ٢٥٠‌هزار نفر به دليل اشتباهات قابل پيشگيري پزشكي در اين كشور فوت مي‌كنند و گفته مي‌شود سومين عامل مرگ‌ومير انسان در ايالات متحده اشتباهات پزشکی است. جالب اينكه هزينه‌هاي درمان نيز در آن‌جا بالاست و جالب‌تر اينكه يكي از منابع مهم درآمدي اين كشور جذب بيمار براي درمان است، ولي كسي آنها را دزد خطاب نمي‌كند، سهل است كه احترام هم مي‌بينند. در همين ايران بسياري از مردم رضايت كامل از پزشكان خود دارند، البته برخي از پزشکان نيز وظايف حرفه‌اي و انساني خود را خوب انجام نمي‌دهند ولي اين گروه هيچ‌گاه در اكثريت نبوده‌اند.

اين حملات به پزشكان، حمله به جامعه ايران ولی از يك موضع بسيار سخيف و غير انساني است. بخشي از آن نيز ناشي از حسادت‌های بی‌مورد است. البته به این نوع کژذهنی‌ها حرجي نيست، بر سكوت ما به‌عنوان شهروندان ناظر انتقاد است؛ شهرونداني كه بايد از دستاوردهاي مثبت جامعه خود دفاع كنيم و تنها در چنين صورتي حق انتقاد از نقاط ضعف آن را داريم.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    9 22
    فرهنگ ما اینچوری ست که هیچکسی اجازه اشتباه کردن ندارد الا خودم.
  • حسین A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    27 1
    آخه بعضی از اونها خودشون را تافته جدابافته از آفرینش نمیدانند....
  • ایرانی A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    31 4
    اونجا پزشکها درآمد بالایی نسبت به سایر شغلها ندارن. همه هم میدونیم که بیشتر پولی که پزشکها و خودروسازها میگیرن پول زور هست و به هیچکس هم پاسخگو نیستن. آخرش گفتید که بعضی ها حسادت میکنن. بحث حسادت نیست، بحث عدالته. طبق چه اصل و قانونی پزشکها باید انقدر پول بگیرن، در چند بیمارستان و درمانگاه و مطب کار کنن و در عین حال وارد حوزه بقیه شغلها مثل ساختمان سازی هم بشن؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    3 15
    بيماران بى كس و كار و لا ابالى بعد از بهبودى كامل حاضر به ترخيص نيستند. يعنى هيچ كس نمياد اينا را ترخيص كنه و پول بيمارستان را بده. شده تا سه ماه هم مى مونن رو تخت بيمارستان، با غذاى گرم و آماده و خدمات هتلينگ ... به نظر شما با اينا چه بايد كرد؟ بيمارستان حاضره اينا مجانى برن كه تخت خالى بشه و خرج بيشتر رو دستشون گذاشته نشه.. ولى اينا نميرن ... شما بگين چه كار كنن؟؟؟
  • مهدی A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    15 3
    حتما انتظار میره که از این پزشکان موفق تشکر و قدردانی به عمل آید
  • علی IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    10 12
    آمارش درسته تقریبا ولی شما امار کشورایی مث نروژ,آلمان,سوید,فنلاند رو بده به مردم و درآمد میانگین جامعه و پزشکان و متخصصان را هم اعلام کن ممنونت میشیم.امریکا هم یه ایران دیگست یه گروه اقلیت حاکم بر همه هستند واسه همینه امثال شمای نویسنده خوشت میاد ازش چون شبیه کشورت هست
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    5 11
    منبع این خبر برای ۲۵۰۰۰۰ نفر گزارشی است که در سوم ماه مه ۲۰۱۶ منتشر شده و نسخه ای از آن در وبسایت رسانه های جانز هاپکینز موجود است که متاسفانه بخش نظرات خبرآنلاین اجازه منتشر کردن لینک را نمی‌دهد. با این حال، به عنوان یک مهندس، ما نیز هر روزه مرتکب خطاهایی می‌شویم و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیریم مثلا اگر یک وسیله در شهربازی خراب شود مسئولیت آن با مهندس طراح است. اما کار پزشکان ریسک به مراتب بالاتری دارد ولی باید درنظر گرفت که کار پزشکی مثل امور مهندسی با نوشتن چند فرمول ساده روی کاغذ درست نمی‌شود. باتجربه و باسوادترین پزشک دنیا نیز نمی‌تواند به راحتی دلیل یک بیماری را بدهد اما اکثر پزشکان این ریسک را به جان می‌خرند و سعی در درمان عزیزان خود ما دارند.
  • vروزبه A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    11 1
    شاید به این دلیل هست که پزشکان آمریکا تو اتاق عمل، معامله زمین واسه بساز بفروشی نمیکنن. پس اگر اشتباه هم کردن میگیم حداقل تمام تلاش و تمرکزش رو انجام داده و نشد.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    7 2
    همه کسانی که بهردلیل درآمریکا میمیرند را گذاشته اید به حساب اشتباهات پزشکی؟ مردم را چی فرض کردین؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    8 4
    دروغ میخوای بگی باید اینجوری شاخ داربگی که دیگه ملت به پنجاه هزارتا راضی بشن
  • بی نام RO ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    6 5
    پس تا سي چهل سال دگ خود به خود ته ميكشه تعدادشون دويست و پنجاه هزار نفر از كجا اوردي؟
    • رر IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      6 4
      شما کلا با پدیده رشد جمعیت و اینا اشنا نیستید،توی امریکا سالانه ۴میلیون تولد هست و ۲.۵میلیون مرگ،اگه قرار باشه فقط ادما بمیرن هم ۳۰،۴۰ سال دیگه ۷.۵میلیون تا ۱۰نفر میمیرن و تا جمعیت ۳۵۰میلیونی امریکا خیلی فاصلست
    • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
      2 0
      شمام انگار با جك گفتن آشنا نيستي...
  • مصطفی A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    0 1
    تا دیروز امریکا منجلاب فساد بود، الان ما رو با اونجا مقایسه میکنید؟
  • motafa A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    0 0
    کسی فحش نمیده ولی به جاش مدرکش رو تکه تکه می کنند
  • motafa A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    0 0
    دنباله ی نظر قبلی : تا درس عبرتی شود برای سایرین
  • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    5 1
    این ۲۵۰ هزار نفر کل مرگ ها در بیمارستان هست که یه درصدی از اونها به دلیل خطای پزشکی هستش یکم تو نوشتن خبر دقت کنید و فقط به گوگل ترنزلیت وابسته نباشید
  • هاشم IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    4 1
    ابتدا اینکه منبع آماری خود را معرفی کنید اگر ممکن است. ضمنا در امریکا پزشکان خود را منجیان و قدیسان جامعه نمی بینند. موجوداتی زمینی و خاکی اند که چند سال درس خوانده اند. و مردم را سرکیسه نمی کنند. با تشکر
  • سقراط حکیم IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    1 0
    توی کشورهای متمدن اگه شخصی بسبب قصور هر کس پزشک، مهندس، وکیل و ... متحمل خسارت جانی و مالی بشه پوست فرد خاطی را می کنند. تازه اونجا اینطوری هم نیست هر کی بتونه با پول و پارتی و سهمیه پزشک بشه
  • علی A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    4 17
    همه این کامنت های منفی از روی حسادته حسادت شاگرد تنبل ها و بشت کنکوری های ته کلاس به شاگرد اول ها ورتبه بالاهای جلوی کلاس شما یه نظر خواهی بزاری میبینی همه این توهین کننده ها ارزوی قبولی کنکور و پزشک شدن و دارند