در حالی که گزارش سازمان بین المللی انرژی اعلام کرده که برخی از اعضای اوپک توافق کاهش تولید را رعایت نمی کنند،از این شرایط به نبردی برای حفظ تعهد کاهش بهای نفت یاد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، به دنبال اعلام گزارش آژانس بین المللی انرژی که تصریح کرد مشکل تولید کننده های نفت درگیری برای حفظ تعهد کاهش تولید نفت است، قیمت نفت آمریکا با کاهش بیش از یک صدم درصد در روز مواجه شد.قیمت نفت در ماههای اخیر و به دنبال افزایش عرضه نفت شیل آمریکا در حال کاهش بوده است.

اوپک و دیگر تولیدکننده ها شامل روسیه از نوامبر با  کاهش تولید موافقت کرده بودند؛بخشی از تلاش  آنها در راستای  جلوگیری از عرضه بیش از تقاضا در جهت افزایش قیمت ها در بازار بوده است.

در ماه می، این گروه توافق  خود را تا پایان ماه مارس 2018 تمدید کردند.

اما قدرتی که این توافق در ابتدا داشت،حالا در حال از بین رفتن است.سازمان بین المللی انرژی که بازار انرژی کشورهای تولید کننده نفت را بررسی کرده، می گوید که میزان تعهد کشورهای اوپک به این قرارداد به 75 درصد درماه جولای رسیده است .نرخی که برای کشورهای غیر عضو اوچک حدود 67 درصد تعهدبه ثبت رسیده است.

در درون اوپک،امارات متحده عربی و عراق بیشترین تخلف را از تعهد به کاهش نفت داشته اند، در حالی که کویت  به عنوان شریک سیاسی عربستان سعودی تولید خود را محدود کرده است، مکزیک یکی از امضا کنندگان غیر اوپکی کاملا بر مبنای توافق اوپک در راستای کاهش تولید نفت عمل کرده است.

در مجموع، هم اکنون تولیدکننده های عضو اوپک 470 هزار بشکه در روز بیش از توافق در حال تولید نفت هستند.

از سال 1989،اوپک در حال چانه زنی با چندین تولیدکننده عضو این کارتل برای بازگشت تولید خود به سهمیه بندی های این سازمان بوده است،مذاکراتی که تا 2016 ادامه داشته است.در این دوره تولید کننده های اوپک، بیش از میزان سهمیه بندی نفت را روانه بازار عرضه کرده اند.

در نهایت، این افزایش تولید، سبب شد تا به دنبال افزایش تولید نفت آمریکا آنها(اعضای اوپک) بپذیرند که در این شرایط بهتر است که توصیه اوپک را جدی بگیرند.

سازمان بین المللی انرژی در ارزیابی روز جمعه  اعلام کرد که انتظار می رود، تنها کنترل تقاضا بتواند به توازن بازار کمک کند.اما اخطار به تولیدکننده ها نیاز به کار سخت تر و متقاعد کردن سرمایه گذاران برای پذیرش این شرایط را دارد.

اگر توازن بازار بهم بخورد و این شرایط باقی بماند روشن نیست که چه سرنوشتی در انتظار بازار نفت خواهد بود.

تولید کننده ها  باید به توافق برسند که تا ماه مارس 2018 نسبت به توازن بازار اقدام کنند .  

منبع: سی ان ان مانی

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =