همایش بزرگداشت پایه‌گذار شبیه خوانی در خوزستان برگزار می‌شود

همایش بزرگداشت پایه‌گذار شبیه خوانی روز جمعه پنجم آذر راس ساعت 14 در تالار نیایش شهر شوش برپا می شود.

قاسم منصور آل کثیر از برگزار کنندگان این همایش به خبرنگار خبرآنلاین گفت: 230 سال پیش شخصی به نام شیخ غافل به همراه نزدیکانش که از اهالی شوش بود در مسیر زیارت از کربلا با مراسم شبیه خوانی در شهر حله آشنا می شود.

 آل کثیر توضیح داد: شیخ غافل به یکی از نزدیکانش به نام زایر حسین می گوید که هر آنچه در این مراسم گفته می شود را مکتوب کند و سایرین نیز تصاویر را به حافظه بسپارند.

 این فعال میراث فرهنگی گفت: شیخ غافل سال بعد، مراسم شبیه خوانی حسینی را برای نخستین بار در منطقه بیت چریم یا شهر حر کنونی برگزار کرد و به مرور این مراسم به یکی از پرمخاطب ترین مراسم شبیه خوانی در سطح استان بدل شد.

 آل کثیر گفت: مراسم شبیه خوانی از میراث معنوی به جا مانده از گذشتگان ما است و در نظر گرفتیم اطلاعاتی که از شخصیت شیخ غافل داریم را مدون و در قالب همایش به مردم معرفی کنیم تا همگی حافظان این میراث باشیم. 

وی همچنین یادآور شد: در این مراسم ماجرای شیخ غافل به صورت نمایش به روی صحنه به کارگردانی سید کاظم قریشی برگزار می شود. همچنین شخصیت های استانی از جمله مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای مشورتی سازمان های مردم نهاد استان و تعدادی از محققان و پژوهشگران استانی و شهرستانی دیگری نیز در مراسم به سخنرانی می پردازند.

در بخش جنبی این همایش نیز نمایشگاه عکسی از قدیمی ترین شبیه خوانی بین سال های 54 تا 58 در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد. گفتنی است، شرکت در این مراسم برای همه خانواده های علاقمند رایگان و آزاد است. 


۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 605294

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =