اقتصادنیوز نوشت:بررسی روند تجارت ایران و ژاپن در سال‌های اخیر نشان می‌دهد مبادلات تجاری دو کشور در این سال‌ها دچار کاهشی چشمگیر شده است.

با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، به نظر می‌رسد کشورهای آسیایی نیز برای گسترش روابط اقتصادی با ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند. در مدت کوتاهی که از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، یک هیأت بلندپایه و پرجمعیت از چین به ایران سفر کرده، خبرهایی رسمی از برنامه‌ریزی برای سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران منتشر شده و معاون نخست وزیر تایلند در صدر یک هیات اقتصادی در حال حاضر در ایران به سر می‌برد. 

اما دیگر کشورهای آسیایی هم در راستای گسترش روابط‌شان با ایران گام‌هایی برمی‌دارند. آن طور که ایلنا نوشته، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از برنامه‌ریزی برای سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران خبر داده است. به نظر می‌رسد کشور ژاپن که با نام «سرزمین آفتاب تابان» شناخته می‌شود، برای بازنماندن از قافله همکاری اقتصادی با ایران برنامه‌هایی دارد. اما در حال حاضر روابط تجاری ایران با در چه وضعیتی است؟ ایران و ژاپن چه کالاهایی با یکدیگر مبادله می‌کنند؟ در دوران اوج گرفتن تحریم‌ها روابط تجاری ایران با این کشور به چه وضعیتی دچار شد و اساسا روند تجارت ایران و ژاپن در یک دهه اخیر به چه صورت بوده است؟

کاهش شدید صادرات ایران به ژاپن


بررسی جزئیات مبادلات تجاری ایران و ژاپن که در آمار رسمی گمرک ایران منتشر شده، نشان می‌دهد نمودار روند مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های اخیر به‌شدت نزولی است. در حالی که ارزش صادرات غیرنفتی ایران به ژاپن در سال 85 معادل 664 میلیون دلار و در سال 86 معادل 926 میلیون و 800 هزار دلار بوده، ارزش صادرات ایران به ژاپن در سال 87 به میزانی معادل 588 میلیون و 600 هزار دلار و در سال 88 به میزانی معادل 359 میلیون و 900 هزار دلار رسیده است. 

پس از آن صادرات ایران به این کشور با مقداری افزایش، در سال 90 به میزانی معادل 512 میلیون و 300 هزار دلار رسیده، اما در سال 91 صادرات ایران به ژاپن دچار سقوطی شدید شده و به میزانی معادل 57 میلیون و 400 هزار دلار رسیده است. بعد از آن نیز صادرات ایران به ژاپن در سال 92 معادل 35 میلیون و 400 هزار دلار، در سال 93 معادل 34 میلیون و 700 هزار دلار و در 9 ماهه سال 94 معادل 29 میلیون و 700 هزار دلار بوده است. به این ترتیب میزان صادرات ایران به ژاپن در یک دهه به یک بیست و دوم کاهش یافته است.

سقوط واردات ایران از ژاپن


واردات ایران از ژاپن نیز اگرچه به نسبت صادرات ایران به این کشور، حجم بسیار بالاتری دارد، اما در سال‌های گذشته مانند صادرات به ژاپن، روندی کاهنده داشته است. میزان واردات ایران از این کشور که در سال 85 معادل 917 میلیون و 100 هزار دلار بوده و تا سال 89 با روندی آرام، سیری صعودی را طی کرده و به میزانی معادل یک میلیارد و 567 میلیون و 900 هزار دلار رسیده، از آن سال تاکنون روندی نزولی در پیش گرفته است. واردات ایران از کشور ژاپن در سال 90 به میزانی معادل یک میلیارد و 229 میلیون و 500 هزار دلار رسیده، در سال 91 به کمتر از نیمی از این میزان کاهش یافته و به میزانی معادل 584 میلیون و 500 هزار دلار رسیده است. 

واردات ایران از ژاپن در سال 92 به میزانی معادل 243 میلیون و 900 هزار دلار کاهش یافته، در سال 93 به میزانی معادل 239 میلیون و 700 هزار دلار رسیده و در 9 ماهه سال 94 معادل 204 میلیون و 600 هزار دلار بوده است. به این ترتیب میزان واردات ایران از ژاپن در یک دهه به کمتر از یک سوم کاهش یافته است.


ایران و ژاپن چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟

انواع کف‌پوش، فرش و گبه، مستردستگاه فتوکپی، تخم زیره سبز و مغز پسته اقلام عمده صادرشده از ایران به ژاپن در 9 ماهه سال 94 هستند. بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، در همین بازه زمانی قطعات تولید کامیون و اتومبیل با کد تعرفه‌های مختلف، موتور وسایل نقلیه و همچنین آمبولانس غیرهیبریدی به عنوان اقلام عمده واردشده به ایران از ژاپن در 9 ماهه سال 94 (میلیون دلار) ثبت شده‌اند.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =