ولدالشیخ، از سمت خود استعفا داد و جای آن را یک دیپلمات کهنه کار انگلیسی گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شبکه خبری العربیه با اعلام استعفای اسماعیل ولدالشیخ گزارش داد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، یک دیپلمات کهنه کار انگلیسی را مأمور پرونده یمن کرده است. برخی منابع می گویند وی رابط انگلیسی ها با سازمان ملل است.

روز گذشته ولدالشیخ در آخرین مأموریت خود در پرونده یمن اعلام کرد که طرف های مذاکره با گفتگوی دوباره موافقت کرده اند، اما ظاهرا ادامه این گفتگوها از سوی سازمان ملل با شخصی کهنه کار به نام «مارتین گریفیتس» انجام خواهد گرفت.

وب سایت شبکه سعودی العربیه در گزارشی نوشت: اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز دوشنبه 23 ژانویه 2018 اعلام کرد از سمت خود استعفا می‌کند. دوره ماموریت او در ماه مارس 2018 به پایان می‌رسد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن، پس از سه سال فعالیت، در پایان ماه فوریه 2018 از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

اسماعیل ولد الشیخ روز یکشنبه اعلام کرده بود که طرف‌های یمنی پذیرفته‌اند به مذاکرات سیاسی بپیوندند. او از همه طرف‌های یمن خواست با برداشتن گام‌های لازم موفقیت این مرحله را تضمین کنند.

ولد الشیخ افزود: «من در کنار ملت یمن می‎ایستم و از صلح دفاع می‌کنم. همه اطراف باید به حقوق بین‌الملل بشردوستانه پای‌بند باشند و به ملت یمن فرصت دستیابی به کمک‌های حیاتی و حمایت‌های در نظر گرفته برای آنها را ممکن کنند.»

 


ورود دیپلمات انگلیسی

در همین حال این شبکه سعودی گزارش کرد: «مارتین گریفیتس» دیپلمات انگلیسی، جایگزین اسماعیل ولد شیخ نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن شد. سازمان ملل متحد به صورت رسمی گریفیتس را پس از آن جایگزین ولد شیخ کرد که وی ساعاتی پیش به «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان اعلام کرد که پس از پایان ماموریتش در یمن، آن را تمدید نخواهد کرد.

العربیه در ادامه گفت: نماینده جدید سازمان ملل متحد در امور یمن، از پیشگامان میانجیگری در عرصه بین المللی است و تجارب زیادی در زمینه های بشر دوستانه و موضوعات سیاسی دارد، وی همچنین به مدت یازده سال در میان سال های 1999 تا 2010 ریاست اجرایی «اندیشکده صلح اروپا» را برعهده داشته است.


از دیگر سوابق گریفتس می توان به تاسیس « مرکز گفت و گوی انسانی» در ژنو اشاره کرد، همچنین وی تجارب زیادی در موضوعات مربوط به نزاع میان کشورهای عربی دارد و از جمله سمت های گذشته اش در سازمان ملل متحد، می توان معاونت «کوفی عنان» دبیرکل اسبق سازمان ملل متحد را نام برد.


وی همچنین در دستگاه دیپلماسی انگلیس و در سازمان های بشردوستانه بین المللی همچون سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، سازمان «نجات کودکان» فعالیت داشته است.

گریفتس پس از ولد شیخ و «جمال بن عمر» سومین نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن خواهد بود که از سال 2011 برای حل بحران این کشور فقیر عربی تعیین می شود.

تاکنون نماینده گروه «انصارالله » و دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری این کشور واکنشی به اعلام خبر تعیین نماینده جدید سازمان ملل متحد در امور یمن نشان نداده اند.

 

 

سوابقی از اسماعیل ولد الشیخ

اسماعیل ولد الشیخ دیپلمات و اقتصاددان اهل موریتانی است که در 9 نوامبر 1960 در نواکشوت به دنیا آمد. او در رشته اقتصاد از دانشگاه مون پیلیه فرانسه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و پس از آن در دانشگاه منچستر و در مقطع کارشناسی ارشد توسعه منابع انسانی تحصیل کرد. او تحصیلات عالی خود در زمینه اقتصاد را در دانشگاه ماستریخت هلند ادامه داد. ولد الشیخ به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسوی مسلط است.

اسماعیل ولد الشیخ از سال 2008 تا 2012 هماهنگ‌کننده برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل در سوریه بود. از سال 2012 تا 2014 در همین سمت در کشور یمن فعالیت کرد. در سال 2014 ولد الشیخ به عنوان معاون فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی تعیین شد. دبیرکل سازمان ملل در دسامبر 2014 او را به عنوان نماینده خود برای هماهنگی برنامه مبارزه با ویروس ایبولا برگزید. در 25 آوریل 2015 اسماعیل ولد الشیخ به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن انتخاب شد. پیش از او، جمال بن عمر، دیپلمات مغربی این سمت را بر عهده داشت.

تصاویر از العربیه انگلیسی

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =