ایسنا نوشت: دولت همچنان در تلاش برای رسیدن به اجماع نسبی روزنامه‌نگاران برای تصویب لایحه سازمان نظام رسانه‌ای است؛ تلاشی که با توئیت امروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دعوت از پیشکسوتان رسانه برای تکمیل لایحه سازمان نظام رسانه‌ای، رنگ جدی‌تری هم به خود گرفت.

سید عباس صالحی، در مطلبی که صبح امروز ـ یکشنبه ـ توئیت کرد، آخرین وضعیت لایحه سازمان نظام رسانه‌ای را در یک جمله چنین تشریح کرد:

«لایحه سازمان رسانه‌ای برای بررسی برخی مواد به کمیسیون فرهنگی دولت ارجاع شد.»

وزیر ارشاد در ادامه اعلام کرده است، «از دیدگاه‌های پیشکسوتان رسانه در تکمیل لایحه سپاسگزار خواهم بود.»

هیات دولت پس از جلسه سوم آبان ماه خود به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی، از تصویب لایحه سازمان نظام رسانه‌ای با هدف حمایت از حقوق و آزادی­‌های مشروع فعالان رسانه­‌ای و رسانه‌های همگانی ضمن بررسی تعدادی از مواد آن خبر داد.

حسین انتظامی هم در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات با اشاره به قانون نظام رسانه‌ای اعلام کرد که با وجود اینکه این قانون در دستور کار دولت است، اما همچنان نظرات مخالف و موافق در حال جمع‌آوری است و جلسه‌ای برگزار خواهد شد تا جمع‌بندی‌ها را داشته باشیم.

پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای از سال ۹۳ در نشست‌هایی با حضور کارشناسان رسانه بررسی شده و با نقدهای جدی هم همراه بوده و هست.

با این حال در این میان هستند کارشناسانی هم که با انتقاد از این مخالفت‌ها، از اصل لایحه تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای، حمایت کرده‌اند.

سید مهدی طباطبایی مدیر مسؤول ماهنامه نسیم بیداری از جمله این افراد است که به تازگی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار پستی، عنوان کرده است: «... متعجب شدم که چرا اختلاف نظرهای فردی و شخصی باید مستمسکی شود برای مقابله با لایحه‌ای که بسیاری از مشکلات دیرینه رسانه‌ها را می‌تواند رفع و رجوع کند. اصلا معتقد نیستم لایحه تنظیم شده بی عیب و نقص است و حتما می‌توان پیشنهادات اصلاحی بر آن وارد دانست ... این بی انصافی است که برای حفظ وضع موجود که اتفاقا اصلا مناسب و مساعد هم نیست، تیغ به دست بگیریم و اساس لایحه‌ای که با نیت و نگاه خوبی طراحی شده را مخدوش و مثله کنیم؛ ضمن این که اغلب انتقاداتی که به حتی جزئیات و مواد لایحه وارد می شود، مربوط به طرحی است که سه سال پیش تنظیم شده و در ادامه اصلاحات اساسی و تغییرات بنیادی در آن صورت پذیرفته است.»

اما نکته قابل توجه در تاریخچه نه چندان طولانی این لایحه، تاکید وزیر ارشاد وقت، در سال گذشته و درست در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات بر ایجاد سازمان نظام رسانه‌ای است. در آن زمان پس تاکید علی جنتی، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها هم در اطلاعیه‌ای از صاحب‌نظران درخواست کرد، با هدف جامعیت بیشتر لایحه، نقطه‌نظرات و پیشنهادهای اصلاحی خود را ارائه کنند؛ این در حالی است تا امروز و پس از یک سال همچنان پیش نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای در حد یک لایحه برای ارائه به مجلس باقی مانده و تاکنون اجماع روزنامه‌نگاران (موضوعی که از ابتدا مورد نظر حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی بوده) برای رسیدن به یک قانون مدون حاصل نشده است.

58241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =