کتاب‌های کمک درسی از مجموع هفت هزار و ۹۴۱ عنوان کتاب منتشر شده در شهریور ماه امسال، از سایر موضوعات سبقت گرفته و با ۱۳۶۴ عنوان یعنی بیش از ۱۷ درصد کل کتاب‌ها، پیشتاز هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آمار نشر کتاب نشان می‌دهد در شهریور امسال تعداد ۷۹۴۱ عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با ۶۷۳۰ عنوان کتاب در دوره زمانی مشابه سال گذشته، ۱۸ درصد افزایش داشته است و میانگین شمارگان با افزایش ۱۶ درصدی روبه رو شده است.

از مجموع هفت هزار و ۹۴۱ عنوان کتاب منتشر شده در شهریور ماه، موضوع کمک درسی از سایر موضوعات سبقت گرفته و با هزار و ۳۶۴ عنوان پیشتاز است. موضوعات علوم عملی با یک هزار و ۱۸۵ عنوان، کودک و نوجوان با یک هزار و ۱۵۷ عنوان، ادبیات با ۹۸۸ عنوان و علوم اجتماعی با ۹۵۷ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند. در حوزه تالیف، موضوع کمک درسی در صدر قرار دارد و موضوعات علوم عملی، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و ادبیات جایگاه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.

در شهریور ماه در حوزه ترجمه بیشترین تعداد کتاب‌ها به موضوع کودک و نوجوان اختصاص داشت و موضوعات ادبیات با ۲۸۰ عنوان، علوم عملی با ۲۷۷ عنوان، علوم اجتماعی با ۱۴۰ عنوان و فلسفه و روان‌شناسی با ۱۳۷ عنوان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

از مجموع یک هزار و ۱۸۵ عنوان کتاب منتشر شده در موضوع علوم عملی، ۹۹۱ عنوان چاپ اول و ۱۹۴ عنوان بازچاپ بوده‌اند و موضوع علوم اجتماعی با ۷۱۲ عنوان کتاب چاپ اول و ۲۴۵ عنوان کتاب بازچاپ در جایگاه دوم قرار دارند. همچنین، موضوع ادبیات با ۶۲۱ عنوان کتاب چاپ اول و ۳۶۷ عنوان بازچاپ در مرتبه سوم قرار گرفته است.

در شهریور ماه بیشترین شمارگان کل با چهار میلیون و 850 نسخه به موضوع کمک درسی و پس از آن، کتاب‌های کودک و نوجوان با سه میلیون و  335 هزار و 870 نسخه، موضوع علوم عملی با یک میلیون و 755 هزار و 35 نسخه، موضوع دین با 910 هزار و 358 هزار و یک نسخه و موضوع ادبیات با یک میلیون و 28 هزار و 640 نسخه اختصاص دارد.

در شهریور ماه، کمترین شمارگان متوسط مربوط به موضوع کلیات با ۸۰۹ نسخه بوده است و پس از آن موضوعات علوم طبیعی و ریاضیات با ۹۰۸ نسخه، علوم اجتماعی با ۹۸۱ نسخه، هنر با هزار و ۴۶ نسخه و زبان با هزار و ۴۹ نسخه قرار  گرفته‌اند.

بر اساس آمار کتاب‌های منتشر شده در استان‌ها نسبت به کل کشور در شهریورماه در استان تهران، پنج هزار و ۹۸۳ عنوان کتاب منتشر شده  است که این میزان ۳۴/۷۵ درصد عناوین منتشر شده کل کشور را دربرمی‌گیرد.

بعد از استان تهران، استان قم در رتبه دوم قرار دارد که ۶۰۴ عنوان کتاب در این بازه زمانی منتشر کرده است. این استان ۶۱/۷ درصد کتاب‌های منتشر شده کل کشور را به خود اختصاص داده است. استان‌های خراسان رضوی با ۳۸۰ عنوان و نسبت ۷۹/۴ درصد، اصفهان با ۳۴۰ عنوان و نسبت ۲۸/۴ درصد و سایر استان‌ها با ۶۳۳ عنوان و نسبت ۹۷/۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی شهریور سال گذشته از سوی پنج هزار و ۵۶۳ پدیدآورنده انتشار یافته که از این تعداد هزار و ۲۳۹ نفر زن و چهار هزار و ۳۲۴ نفر مرد بودند. این آمار در سال جاری با افزایش ۱۳ درصدی پدیدآورندگان زن و کاهش یک درصدی پدیدآورندگان مرد مواجه شده است.

بر اساس آمار نشر کتاب در شهریور ماه سال ۱۳۹۶، انتشارات قدیانی با ۸۸ عنوان کتاب منتشرشده در صدر ناشران کودک و نوجوان قرار گرفت که از این تعداد هفت عنوان چاپ اول و ۸۱ کتاب بازچاپ روانه بازار کتاب کرده است. جامعه القرآن الکریم با ۶۵ عنوان شامل ۱۱ عنوان چاپ اول و ۵۴ عنوان بازچاپ در جایگاه دوم قرار گرفت و بعد از آن، انتشارات بین المللی گاج با ۴۳ عنوان کتاب بازچاپ در رتبه سوم قرار گرفت.

همچنین انتشارات پیدایش  با ۴۲ عنوان شامل ۹ عنوان چاپ اول و ۳۳ عنوان بازچاپ، انتشارات افق با ۳۹ عنوان شامل ۹ عنوان چاپ اول و ۳۰ عنوان بازچاپ، نشر نوشته با ۳۶ عنوان چاپ اول و نیز انتشارات پرتقال با ۳۳ عنوان چاپ اول، انتشارات عروج اندیشه با ۲۸ عنوان بازچاپ، انتشارات دیموند بلورین با ۲۴ عنوان کتاب چاپ اول و انتشارات جنگل با ۲۳ عنوان کتاب شامل ۱۷ چاپ اول و شش عنوان بازچاپ در جایگاه‌های چهارم تا دهم قرار گرفتند.

انتشارات رهپویان شریف با ۱۰۰ عنوان کتاب چاپ اول، انتشارات مدرسان شریف با ۹۴ عنوان شامل ۷۹ عنوان چاپ اول و ۱۵ عنوان باز چاپ، انتشارات جنگل با ۸۷ عنوان شامل ۷۴ چاپ اول و ۱۳ بازچاپ، انتشارات سمت با ۸۳ عنوان کتاب بازچاپ، انتشارات رازنهان با ۶۶ عنوان کتاب شامل ۶۳ عنوان چاپ اول و سه عنوان بازچاپ، انتشارات دانشگاه سمنان با ۵۸ عنوان کتاب چاپ اول و چهار عنوان کتاب باز چاپ، سنجش و دانش  با ۵۹ عنوان چاپ اول، مینوفر با ۵۶ عنوان کتاب شامل ۵۵ عنوان چاپ اول و یک عنوان بازچاپ، انتشارات شاپرک سرخ با ۵۴ عنوان کتاب چاپ اول و انتشارات جامعه القرآن الکریم با ۵۲ عنوان کتاب شامل سوم عنوان کتاب چاپ اول و ۴۹ عنوان کتاب بازچاپ در فهرست ۱۰ ناشر عمومی پرکار شهریورماه سال ۹۶ قرار گرفتند.

همچنین، بر اساس آمار نشر کتاب در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ انتشارات خیلی سبز با ۵۲۲ عنوان کتاب منتشره در صدر ناشران آموزشی قرار گرفت که از این تعداد ۲۲ عنوان چاپ اول و ۵۰۰ عنوان بازچاپ هستند. انتشارات بین المللی گاج با ۲۲۶ عنوان کتاب شامل چهار عنوان کتاب چاپ اول و ۲۲۲ عنوان بازچاپ در جایگاه دوم قرار گرفت و انتشارات مبتکران با ۱۵۶ عنوان کتاب شامل ۱۱ عنوان چاپ اول و ۱۴۵ عنوان بازچاپ در رتبه سوم قرار گرفت. شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش با ۱۰۱ عنوان شامل ۱۶ چاپ اول و ۸۵ بازچاپ، انتشارات پیشروان با ۹۹ عنوان شامل ۱۰ عنوان چاپ اول و ۸۹ بازچاپ، انتشارات الگو با ۶۷ عنوان کتاب شامل دو عنوان کتاب چاپ اول و ۶۵ عنوان بازچاپ، انتشارات کلاغ سپید با ۵۰ عنوان بازچاپ، انتشارات مهر و ماه نو با ۳۳ عنوان کتاب بازچاپ، انتشارات گردوی دانش با ۲۵ عنوان کتاب شامل هشت عنوان چاپ اول و ۱۷ عنوان بازچاپ و انتشارات گیلنا با ۱۳ عنوان کتاب چاپ اول در فهرست ۱۰ ناشر آموزشی پرکار شهریورماه سال ۹۶ قرار گرفته‌اند.

بر اساس فهرست کتاب‌های منتشر شده در شهریور ماه، کتاب «شاهکار قرن: استراتژی ایجاد درآمدهای انفعالی خرد و کلان» با ۷۰۰ هزار نسخه در صدر جدول  پرشمارگان‌ترین کتاب‌ها قرار گرفت. این اثر از سوی نشر امید علیزاده راهی بازار نشر شده است. همچنین، کتاب‌های «راهنمای گام به گام دروس نهم شامل: پاسخ کامل سوالات کتاب درسی» و «راهنمای گام به گام دروس پنجم ابتدایی» هر یک با ۱۰۰ هزار نسخه در جایگاه دوم و سوم هستند و بعد از آن‌ها به ترتیب کتاب‌های «با این تیغ‌ها چی کار کنم؟» با ۸۶ هزار نسخه، «فاطمه دختر امام حسن (ع) مادر امام باقر (ع)» با ۸۱ هزار و ۳۰۰ نسخه، «هدیه روباه» با ۷۷ هزار و ۲۵۰ نسخه، «راهنمای گام به گام دروس ششم  ابتدایی شامل:پاسخ کامل سوالات کتاب درسی، نمونه سوالات امتحانی با پاسخ تشریحی» با ۶۵ هزار نسخه، «راهنمای گام به گام دروس چهارم ابتدایی: پاسخ کامل سوالات  کتاب درسی، همراه با نمونه و سوالات امتحانی» با ۵۰ هزار نسخه، «راهنمای گام به گام دروس هشتم» با ۵۰ هزار نسخه و کتاب «پارسایان کوچک:ویژه  مفاهیم دینی کودکان ۳ تا ۴ سال» با ۳۸ هزار نسخه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

کتاب «آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن کریم» هفت بار چاپ شده است؛ این اثر که از سوی نشر جامعه القرآن الکریم راهی بازار نشر شده، پُرتکرارترین اثر این ماه به شمار می‌آید. همچنین کتاب‌های «ملت عشق» توسط نشر سلسله مهر شش بار، «مجموعه آزمون‌های وکالت با پاسخ‌های تشریحی و تحلیلی» توسط نشر مجمع علمی و فرهنگی مجد پنج بار، «تشریح کامل سوالات آزمون‌های نظام مهندسی تاسیسات برقی به همراه کلید واژه» توسط نشر نوآور چهار بار و کتاب «دختری که رهایش کردی» چهار بار توسط نشر میلکان، «امام نامه: گذری در کوچه پس کوچه‌های جامعه کبیره» از انتشارات آیین فطرت با چهار بار، «راز و نیازهای موفقیت ایرانی» از انتشارات نگاه با چهار بار چاپ، «جزء سی ام قرآن کریم» از انتشارات جامعه القرآن الکریم با چهار بار چاپ، «مردی به نام اوه» از انتشارات چشمه با سه بار چاپ و «درباره معنی زندگی» از انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه با سه بارچاپ، پرتکرارترین کتاب‌های منتشر شده هستند.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =