جمعی از مسئولین دستگاه‌های اجرایی مختلف امروز در سازمان محیط‌زیست حاضر شدند و از اقدامات خود در زمینه آلودگی هوا گفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛  مسعود زندی سرپرست دفتر ملی هوا در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  صبح امروز در نشست خبری سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور در رابطه با آلودگی هوا با اشاره به اهمیت خودروها در ایجاد آلودگی‌هوا گفت: سال گذشته ٥٠ هزار تاکسی  از چرخه خارج شد و  برای رسیدن به هدف٩٠ هزار خودرویی امسال تكميل مى شود.  از دیگر  برنامه‌ها در رابطه تهران ٢٠٠ هزار اتوبوس فرسوده است.

او ادامه داد: در بخش صنايع اهرم‌هاى خوبى وجود دارد و بيشترين تلاش مربوط به اين بخش است و باید بیشتر اقدامات در زمینه خودروها انجام شود، امسال حدود محاز معاينه فنى اعلام شده و میزان رد در معاينه فنى از ١٥ به ٣٠ درصد رسيده  است.

185 روز هوای پاک از اول سال تا آبان ماه امروز

زندی با اشاره به ابلاغ قانون هوای پاک افزود: این قانون نيازمند است تا سازمان ١٠ آيين نامه درست كند، ما داريم تلاش مى كنيم اين ها را به تصويب برسانیم و امیداوریم اجرای آنها تاثير گذار باشد.

او در رابطه با اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی هوا گفت: تا اول آبان ماه ۱۰ روز روزهای پاک ۱۸۵ روز روزهای سالم ۲۱ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم و این رکوردی است که نسبت به سال‌های گذشته تا به امروز بهترین شرایط بوده است.

سرپرست دفتر ملی هوا افزود: البته آن چه برای همه ما اهمیت دارد نیمه دوم سال است که با آلودگی بیشتر هوا رو به رو می‌شویم موضوعی که با جدیت دنبال می‌کنیم سوخت مورد نیاز کلانشهرهاست که تلاش می‌کنیم با شرایط استاندارد تولید شود. در برخی موارد نتایج بیشتر از میزان استاندارد بوده است.

او در پایان گفت: در آغاز مهرماه جا به جایی ساعات کار را داشتیم که نتایج خوبی به دنبال داشت و به دنبال آن هستیم که این را به صورت قانونی مصوب کنیم. بحث LEZ در داخل شهر را داریم و مسائل مدیریتی هم باید لحاظ شود که تا کنون عمدتا مد نظر نبوده و بیشتر به مسائل فنی ارزش داده شده است.

فشار خودروسازان مصوبه دولت را لغو کرد

سرهنگ روحی معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا هم با اشاره به اینکه موضوع شماره گذاری خودروها اولین مسئله پلیس در مقابله با آلودگی هوا است گفت: در شرق ٨٠ درصد آلايندگى مربوط به خودروهای متحرک است، سال پيش ١.٥ خودر شماره گذارى شده‌اند و فقط ٠.١ آنها اسقاط شدند.

او با اشاره به اینکه دومین مسئله ارتقای کیفی خودروها است، توضیح داد:  در حال حاضر تولید خودروهای پرمصرف داخلی که مربوط به چهار شرکت بودند با لغو مصوبه دولت با فشار خودروسازان از سر گرفته شده و باید به سمت کاهش آلودگی هوا برویم.

آلودگی هوا عامل مرگ 12 هزار نفر در ایران

عباس شاهسوارى رئيس گروه سلامت هوا وزارت بهداشت هم امروز در این نشست خبری حاضر بود، او در ابتدا با اشاره به اینکه آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در دنیا است گفت: میزان غلظت ذرات در هوا 4 سال پیش 39 بود ولی امسال این میزان به 31.7 رسیده است، البته امسال این روند رو به رشد متوقف شده است.

زندی البته علت این موضوع را تغییراقلیم و افزایش خشکسالی‌ها دانست.

شاهسواری سپس با اشاره به اینکه وظیفه وزارت بهداشت پیدا کردن آمار تعداد کشته‌های مرتبط با آلودگی‌هوا است گفت: در سال 94، 12 هزار 798 کشته مربوط به آلودگی هوا داشته‌ایم.

رئیس گروه سلامت هوا وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آمار سال 95 هم تا پایان این ماه نهایی می‌شود گفت: ولی بر اساس آمار ما ٤هزار و ٨١٠ نفر در تهران به علت مواجه طولانى مدت با آلودگی‌هوا جان خود را از دست داده اند.

او سپس توضیح داد که این مرگ و میرها مربوط به افرادی است که بیماری‌های قلبی یا ریوی داشته‌اند و آلودگی هوا منجر به مرگ آنها شده است.

کاهش گرد و غبارهای طبیعی عامل کاهش میزان آلودگی‌هوا

در واکنش به صحبت‌های مسعود زندی در رابطه با عوامل توقف روند روبه رشد، احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: ج گرد و خام سال هاى ٨٩،٩٠ و ٩١ بوده پس به كاهش علظت خوشبين نباشيم.

او افزود: پس کاهش بیماری‌ها و مرگ و میرهایی که اعلام شد می‌تواند نتیجه فروکش کردن گرد و غبار باشد و مثلاً ممکن است امسال ما کمتر شاهد شکل‌گیری گرد و غبار در عراق و حضور در کشور باشیم. بنابراین خیلی نباید بر این باور باشیم که کاهش غلظت به دلیل فعالیت‌های ما بوده است.

وظیفه در پایان حرف‌هایش گفت: براى مثال در چند روز گذشته ديده عمومى تهران از ١٠ كيلومتر به ٧ كيلومتر رسيده است، ما مركزى داريم كه در این رابطه شبانه روزى خدمات مختلفى اراده می‌دهد.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =