مهر نوشت: ترامپ برای کاهش کسری تراز تجاری آمریکا با ژاپن نخست وزیر این کشور را بصورت غیر مستقیم مجبور به خرید تجهیزات نظامی از ایالات متحده کرد.

«دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا بعداز سخن گفتن در مورد تجارت نابرابر توکیو-واشنگتن از «شینزو ابه» نخست وزیر ژاپن خواست تا با خرید تجهیزات نظامی آمریکایی در ایالات متحده اشتغالزایی شود.

ترامپ در یک کنفرانس مصبوعاتی مشترک با نخست وزیر ژاپن در توکیو گفت: ژاپن متحد آمریکا بمنظور کاهش شکاف تجاری میان دو کشور می تواند سامانه موشک دفاعی، راکت یا جنگنده اف ۳۵ از آمریکا خریداری کند. البته لحن گفته ترامپ حاکی از اعمال فشار آمریکا بر روی ژاپن برای خرید تجهیزات نظامی بود.

ترامپ در ادامه گفت: یکی از چیزهایی که فکر می کنم مهم است این مطالب است که نخست وزیر ژاپن قصد خرید مبالغ زیادی تجهیزات نظامی از آمریکا را دارد و باید این کار را انجام دهد و این مسئله برای آمریکا اشتغالزایی زیاد و افزایش امنیت برای ژاپن را به همراه دارد.

بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، اختلاف کسری تراز تجاری آمریکا با ژاپن در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۹ میلیارد دلار اعلام شده است که دومین کسر بزرگ تراز تجاری آمریکا بعداز چین محسوب می شود که علت اصلی آن واردات زیاد خودروها و وسایل الکترونیکی ژاپنی به آمریکا است.

به غیر از انتقاد ترامپ از تجارت این کشور و پیشنهاد خرید تجهیزات نظامی، سیاست جدید یا قرار داد مهمی در سفر او به ژاپن صورت نگرفت.

نخست وزیر ژاپن گفت: در حال خرید جنگنده اف ۳۵ از آمریکا هستیم؛ ضمن اینکه باید تجهیزات حافظتی بیشتری برای کشتی های خود از آمریکا خریداری کنیم.

«ابه» در ادامه گفت: با شدت گرفتن تنش در فضای آسیا-اقیانوسیه به دلیل آزمایشات هسته ای کره شمالی، باید توانمندهای دفاعی خود را در کمیت و کیفیت ارتقاء دهیم و صحبت در موضوعات اقتصادی باید بصورت مجزا با آمریکا انجام گیرد.

البته بعداز خروج آمریکا از پیمان تجارت ترانس پسفیک، گفتگوهای تجاری میان دو کشور در سطح معاون رییس جمهور و معاون نخست وزیر ژاپن انجام گرفته است که بیشتر با تمرکز بر روی تجارت و ارز و همچنین کاهش اعمال تعرفه بر روی محصولات کشاورزی و فروش خودروهای آمریکایی در ژاپن بوده است.

ضمن اینکه مذاکره کنندگان آمریکایی خواهان برداشته شدن مکانیزم ایمنی برای واردات گوشت گاو یخی آمریکایی به ژاپن بودند که تعرفه آن از ۳۸.۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    1 2
    ترامپ جز دروغگویی و لاف زدن هیچ کاری بلد نیست. در حقیقت ژاپن به تازگی تصمیم گرفته بخاطر تهدیدات کره شمالی ارتشش رو برای جنگ در خارج از مرزها تجهیز کنه. اتفاقی که از بعد از جنگ حهانی دوم سابقه نداشته. از اونجایی که این کشور هم پیمان آمریکاست ترجیح میده از این کشور خرید کنه. ترامپ هم خواسته زرنگی کنه و این رو به نام خودش بزنه. البته رسانه های آمریکایی به غیر از فاکس نیوز خدمتش میرسن.