ایلنا نوشت:

وزیر نیرو با اشاره به فرونشست زمین‌ها با توجه به برداشت بیش از حد مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی گفت: 5.7 میلیارد متر مکعب بیشتر از آنچه که باید از ذخایر زیرزمینی برداشت داشته‌ایم که موجب بیلان منفی شده است.

حمید چیان در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص خروجی شورای عالی آب طی مدت تشکیل آن گفت: در مدیریت آب هم نیازمند مشارکت سازمان‌های دولتی و هم غیر دولتی هستیم که در بخش دولتی درشورای عالی آب نمایندگان سازمان‌های مختلف زیر نظر رئیس جمهور تصمیم گیری می‌کنند و در سطح منطقه‌ای نیز شوراهای هماهنگی حوزه‌های آبریز را ایجاد کرده‌ایم.

ایجاد آرامش و تعادل در حوزه زاینده رود مهمترین خروجی جلسات شورای عالی آب

وی افزود: شورای عالی آب در دولت جدید ۹ بار تشکیل جلسه داده و تصمیم‌های اساسی اتخاذ کرده و در تصمیم گیری و تصمیم سازی‌های آن دستگاه‌های مختلف نیز حضور داشته‌اند.

وزیر نیرو مدیریت و تعادل بخشی به آب‌های زیر زمینی را از جمله تصمیمات اتخاذ شده در این شورا برشمرد و تصریح کرد: برای سال آینده از نظر اجرایی و اعتباری برنامه ریزی لازم صورت گرفته و قدم‌های اساسی برای تعادل بخشی به سفره‌های زیر زمینی برخواهیم داشت.

وی یادآور شد: مثلا در حوزه زاینده رود در سایه تصمیمات شورای عالی آب توانستیم با وجود محدودیت منابع آب تعادل و آرامش را به منطقه بازگردانیم و سهم آب کشارزی، صنعت و استانهای مختلف را مشخص کنیم.

برداشت 5.7 میلیارد متر مکعب بیش از حد مجاز از آب‌های زیزرمینی

چیت چیان در خصوص فرونشست زمین در سطح کشور اظهار داشت: در کل کشور 5.7 میلیارد متر مکعب بیشتر از آنچه که باید از ذخایر زیرزمینی برداشت داشته‌ایم که موجب بیلان منفی شده اما برنامه ریزی شده که با کمک بخش‌های مختلف این میزان را کاهش دهیم.

تشکیل بازار خرید و فروش آب در دشت‌ها

وی در خصوص تشکیل بازار آب نیز گفت: بازار آب به این معناست که در هر محدوده مطالعاتی و دشت‌ها بازاری ایجاد شود و کسانی که آب اضافی دارند و یا کسانی که می‌خواهند آب بخرند در بازاری خرید و فروش انجام می‌شود.

وزیر نیرو توضیح داد: با این شیوه این امکان فراهم می‌شود تا مناطقی که آب ندارند بتوانند از مازاد دیگر مناطق استفاده کنند و ضمن اینکه کسانی که کشتشان اقتصادی نیست مازاد آبشان را به کشتی که دارای بهره وری بالاست اختصاص دهند همچنین در صنعت نیز اگر کارخانه‌ای نیاز به آب داشته باشد می‌تواند از بازار کشاورزی آب خریداری کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =