نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری هفتگی در پاسخ به سوال خبرنگاران تاکید کرد: همه پرسی جدایی کردستان عراق پایان یافته و به تاریخ پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، خبرنگار سایت خبری الشرقیه در کنفرانس خبری حیدر العبادی نخست وزیر عراق از وی پرسید: امروز نیروهای فدرال عراق مناطقی را به کنترل خود در آوردند که قبل از سال 2014 در کنترل خود داشتند، گام بعدی شما چیست؟

العبادی در پاسخ به این سوال گفت: من خواهان مذاکره با کردها بر مبنای مشارکت در امور و بر اساس قانون اساسی و در چارچوب کشوری واحد هستم.

همه پرسی هم اکنون پایان یافته است و به تاریخ پیوسته است. در نتیجه ما باید در چارچوب قانون اساسی، حقوق دوجانبه و شراکت ملی به تفاهم برسیم. من بر این نکته تاکید می کنم که ما و کردها در کشوری واحد شریک هستیم ما دو گروه درگیر نیستیم. قرار نیست شما بیاید و در کشوری واحد چیزهایی را به دست آورید و آنگاه بخواهید با همین دستاوردها از کشور خارج شوید و آنچه را متعلق به دیگران است هم به زور از آن ها بگیرید. برخی از مناطق که این ها ادعای (مالکیت ) بر آنها داشتند مناطق مشترک است که قشرهای مختلف عراق در آن حضور داشتند اما آنها مدعی بودند آنچه را ما با زور به کنترل خود آورده ایم با زور هم آن را می گیریم، این منطق راه به جایی نمی برد.

من قانون اساسی عراق را به طور صحیح و کامل اجرا خواهم کرد. پیشتر اقدامات اشتباهی صورت گرفته است و ما باید تمامی این اقدام های اشتباه را تصحیح کنیم. متاسفانه در چارچوب تعامل هایی که صورت می گرفت درباره بسیاری از مسائل اشتباه سکوت شد تا اینکه کار به اینجا رسید. حضور نیروهای وابسته به برخی احزاب منطقه کردستان در این مناطق یک اقدام کور و بی برنامه نبود بلکه این اقدام با تفاهم میان منطقه کردستان و برخی دولت های ما انجام شد و کار را به اینجا کشاند.

صدور نفت ادامه پیدا کرد زیرا این دستاوردی سیاسی برای این طرف یا آن طرف محسوب می شود. اما من صراحتاً می گویم به دنبال دستاورد سیاسی نیستم. برخی تشکل های سیاسی مصالح کشور را در نظر نمی گیرند بلکه به فرد نگاه می کنند. اولویت اول و دوم و سوم برای آنها خودشان هستند شاید اولویت چهارم آنها حزب شان باشد و در نهایت شاید نیم نگاهی هم به وطن داشته باشند. این شیوه دیگر راه به جایی نمی برد. من از عراقی ها می خواهم این روز را که ما در آن یکپارچه شدیم جشن بگیرند.

نخست وزیر عراق بیان داشت: ما در نبرد با داعش قوی و یکپارچه ظاهر شدیم. این نیش خنجری که با ما زده شد یک اقدام اشتباه بود. ما با حفظ وحدت مان توانستیم داعش را شکست دهیم. داعشی ها به دنبال این بودند که وحدت ما را هدف قرار دهند، آنها به دنبال این بودند که عرب ها و کردها به جان هم بیافتند. ما از جنگ داخلی پرهیز کردیم. برخی تصور می کردند اجتناب ما از جنگ به خاطر ضعف ما بوده است اما ما در بالاترین سطح توانمندی و قدرت بودیم با این حال دست خود را دراز کردیم و اظهار داشتیم که بیایید گفتگو کنیم، بیایید به تفاهم برسیم، به این شیوه نادرستی که در پیش گرفته اید پایان دهید. از دو طرف بودند کسانی که عاشق و شیفته خون و خونریزی بودند و آرزو می کردند ما با هم جنگ کنیم. در تشکل ها هستند کسانی که می گویند این جنگ با برکت است و ای بسا اوضاع به هم بخورد و آنها دوباره به چیزی برسند.

حیدر العبادی افزود: ما به تاجران جنگ اجازه نمی دهیم به خواسته هایشان برسند. ما به این آوای گوشخراش اجازه نفرت افکنی و کینه پراکنی نمی دهیم ما به آنها اجازه نمی دهیم میان شهروندان عراق جنگ و درگیری به راه بیاندازند. آنها گاه به دنبال ایجاد درگیری میان شیعه و سنی هستند و گاه به دنبال درگیری میان عرب و کرد هستند و گاهی نیز تلاش می کنند تا کردها و ترکمان ها را به جان هم بیاندازند. ما تاکید می کنم به تمامی آنچه طی این برهه گفته ام پایبند هستم ما خواهان آن هستیم که طبق قانون اساسی، قدرت دولت فدرال را در تمامی نقاط عراق بگسترانیم. ما بر اساس قانون اساسی برای گفتگو آمادگی داریم. من از این تصمیم خود باز نخواهم گشت. ما این حرف را نخواهیم پذیرفت که همه چیز به پایان گفتگوها محول شود.

برخی از سیاسیون عراقی تنها به دنبال تنش آفرینی هستند. آنها برای اینکه در انتخابات برای خود کسب رای کنند بر دشمنی میان اقشار مختلف دامن می زنند تا با تحریک احساس غریزی و توسعه نایافته افراد رأیی برای خود کسب کنند. چطور کشور ها و ملل جهان می توانند با همدیگر تعامل و همزیستی داشته باشند اما ما نتوانیم در در درون کشورمان با یکدیگر تعامل کنیم. این رویکرد تنش آفرین برای ما قابل قبول نیست و پس از این اجازه نمی دهیم چنین شیوه ای در پیش گرفته شود این یک جنایت است که کشور را جنگ می کشاند. همین مساله و این اختلاف ها باعث شد که پای داعش به عراق باز شود.

شما ببینید همین چند روز پیش در استان الانبار تروریست هایی که شمارشان چند برابر تروریست هایی بود که در سال 2013 و 2014 به استان الانبار حمله کردند و فلوجه و الرمادی را به اشغال خود در آوردند، به مناطقی در این استان حمله کردند اما با مقاومت دلیرانه نیروهای امنیتی عراق رو به رو شدند و پا به فرار گذاشتند و به همان صحرایی بازگشتند که از آن آمده بودند.

العبادی تأکید کرد: این مساله به خاطر این است که نیروهای امنیتی ما الان احساس می کند که برای کشور دارد فداکاری می کند نه اینکه برای این فرد یا آن فرد دارد فداکاری می کند. نیروهای امنیتی احساس می کنند برای کشور دارند جان خود را فدا می کنند نه اینکه بخواهد در چارچوب جنگ شیعه و سنی و عرب و کرد جان خود را بدهد. وقتی پای وطن در میان باشد نیروهای امنیتی دست به فداکاری و جانفشانی می زنند.

شما همچنان که ملاحظه کردید امروز عراق از نیروهای نظامی بسیار خوبی برخوردار است، این نیروها نیروهایی سازمان یافته اند و به تمام معنای کلمه حرفه ای هستند و همکاری کامل با همه دستگاه های امنیتی دارند. شکر خدا تمامی نیروهای امنیتی با همدیگر همکاری دارند هرچند که علیه نیروهای مردمی عراق به شدت تحریک صورت می گرفت. این تحریک ها برای چه بود؟

مگر نیروهای مردمی عراق از فرزندان همین سرزمین نیستند یا شاید تصور می کنید ما آنها را از خارج وارد کرده ایم. این ها فرزندان همین ملت هستند، آنها برای عراق فداکاری کرده و می کنند و شهید داده اند. اگر شما از طرز رفتاری خاص راضی نیستید بگویید ما آن رفتار را اصلاح می کنیم. اگر شما نسبت به این فرمانده یا آن فرمانده رضایت ندارید ما فرمانده را عوض می کنیم، همچنان که این برنامه در ارتش و پلیس فدرال هم وجود دارد و برخی ممکن است از برخی فرماندهان رضایت نداشته باشند که ما در صورت تشخیص آنها را عوض می کنیم. این نیروها برخاسته از ملت ما هستند و قدرتی برای همه ما محسوب می شوند بنابراین چرا باید علیه آنها تحریک آفرینی کنیم و از سوی دیگر نیز چرا برخی علیه دولت و دیگر سران نیروهای امنیتی تبلیغ می کنند، ما باید از این طرز رفتار دوری بجوییم.

ما تمامی اقشار ملت عراق را به صورت یکپارچه وارد نبرد کرده ایم اما تنها یک شرط برای آنها گذاشته ایم و آن هم اینکه آنها باید تحت فرماندهی واحد و زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح فعالیت کنند. نباید کار سیاسی را با کار نظامی در هم آمیخت. اگر قرار باشد که کسی کار سیاسی را با نظامی در هم بیامیزد فردا که احزاب وارد کارزار انتخاباتی می شوند هر کس در شاخه نظامی حزب قرار دارد به مداخله در انتخابات می پردازد و حق مردم را پایمال می کند. ما نیروهای امنیتی را برای آن می خواهیم که از مردم حمایت کنند نه اینکه در جهت اهداف احزاب سیاسی به کار گرفته شوند. این خواست اصلی ماست و ما تا حد بسیار زیادی توانسته ایم در این زمینه موفق باشیم.

خبرنگار شبکه تلویزیونی "کی ان ان" این سوال را مطرح کرد که آیا توافقی میان حزب جلال طالبانی و دولت اقلیم کردستان در مورد تشکیل سه منطقه در کردستان عراق انجام شده است، آیا چنین توافقی مورد تایید شما است؟

نخست وزیر عراق در پاسخ گفت: من چنین توافقی را کاملاً تکذیب می کنم. چنین توافقی اصلاً وجود نداشته است. نه درباره چنین مطلبی گفتگو صورت گرفته و نه سندی در این باره تنظیم شده است.

مناطق مورد اختلاف بر اساس قانون اساسی اداره و پاسبانی خواهد شد. در پاسبانی از این مناطق اهالی این مناطق مشارکت خواهند داشت.

نیروهای پلیس فدرال که غالباً از اهالی کرکوک هستند امنیت این شهر را تامین می کنند نیروهای ارتش که کار پشتیبانی از پلیس فدرال را به عمل می آورند در خارج از شهر کرکوک مستقر هستند و ما تنها بخشی از یگان های سازمان مبارزه با تروریسم را وارد شهر کرکوک کردیم و آن هم برای این بود که با هرگونه آشوب و هرج و مرج در شهر مقابله کنند.

نیروهای(موسوم به ) پیشمرگه گزینه همکاری با نیروهای فدرال را برگزیند و از دستوراتی که برخی سران اقلیم کردستان برای نبرد خونین با نیروهای امنیتی عراق به آنها داده بودند سر باز زدند.

تاکید می کنم در عملیات کرکوک هیچ کشته و زخمی وجود نداشت. ما فرمان های سفت و سختی به ارتش داده ایم که با هرکس که امنیت و اموال شهروندان را در معرض خطر قرار دهد برخورد جدی کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =