۱۶ نفر
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۳

درحالی قیمت ارز در بازار از 4 هزار و یکصد تومان عبور کرده که اختلاف نظر بین مدافعان واقعی شدن نرخ ارز و مخالفان این افزایش هر روز بیشتر می شود.

به گزارش خبرآنلاین، اختلاف بین نرخ دولتی و نرخ بازار آزاد انواع ارز، بدون شک تاثیر منفی قابل توجهی بر وضعیت رقابت در بخش های مختلف اقتصادی کشور بر جای خواهد گذاشت؛ اتفاقی که در سه ماه اخیر به تدریج آغاز شده و افزایش ها موجب نگرانی تولدکنندگان شده است.

افزایش نرخ ارز رسمی (دلار) فقط بازار آزاد را تحت تاثیر قرار نداده است،بلکه نرخ ارز دولتی (مرکز مبادلات ارزی) را نیز تحت تاثیر قرار داده،به طوری که طی یک ماه گذشته نرخ ارز دولتی 100 تومان نسبت به مصوبه بودجه ای دولت افزایش یافته است.

برخی تولیدکننده ها معتقدند، ادامه این شرایط سبب می شود که هزینه تولید افزایش یافته و در نتیجه محصولشان با قیمت های قبلی قادر به رقابت در بازار نیست، از همین رو،از حالا ساز افزایش قیمت محصولات خود را کوک کرده اند. گروهی هم می گویند،با ادامه افزایش قیمت دلار، محصولات صادراتی می توانند ارزبیشتری را برای کشور به ارمغان بیاورند.

سیاست دولت در مواجهه با بازار ارز

«بانک مرکزی باید هرچه زودتر برنامه خود را برای تک نرخی کردن ارز نهایی کند.» این را اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری سال گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفته بود.آنطور که معاون اول رییس جمهور تصریح کرده بود، این اقدام، تاثیرات مثبتی در اقتصاد کشور خواهد داشت و گامی در جهت شفاف سازی و مبارزه با مفاسد اقتصادی خواهد شد که از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است .»اگرچه با دستور اسحاق جهانگیری،بانک مرکزی اقدام سریعی برای اجرای این دستور انجام نداد،اما بررسی روند قیمت ارز نشان می دهد که این افزایش در دستور کاربوده است.

 یکی از مدافعان سرسخت افزایش نرخ ارز،بخش خصوصی است. فعالان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور سالهاست از دولت می‌خواهند که نرخ ارز را برای حمایت از صادرات،واقعی کند. مسعود خوانساری در نشست های بخش خصوصی و دولت گفته بارها گفته است که« از دولت می خواهیم بحث تک نرخی شدن ارز را به طور واقعی در دستور کار قرار دهد. در سالهای گذشته نرخ تورم کاهش یافت اما قیمت ارز واقعی نشد.»

محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هم می گوید: «آنچه باید درباره نرخ ارز اتفاق بیفتد، تعدیل نرخ ارز به اندازه تفاضل تورم داخلی با تورم خارجی است.«

در شرایطی که اختلاف بین قیمت رسمی و قیمت بازار آزاد رو به افزایش است، کارشناسان این پدیده را اصطلاحا  انحراف «ریل رقابت» عنوان می کنند. در حال حاضر قیمت دلار مرکز مبادلات ارزی 3400 تومان است و قیمت ارز در بازار آزاد 4100 تومان؛تفاوت قیمتی در حدود 600 تومان.این در حالی است که پیش از شروع به افزایش قیمت ارز،اختلاف این دو نرخ د رحدود حدود 400 تومان بوده است.

کارشناسان هشدار می دهند، ادامه این وضعیت، یعنی بالا رفتن قیمت ارز آزاد با مبادله ای سبب می شود تا تولیدکنندگان به جای تلاش برای افزایش سوددهی خود از طریق تمرکز بر بهبود کیفیت و قیمت محصولات تولیدی، بخش عمده وقت و انرژی خود را بر تلاش به منظور دستیابی هر چه بیشتر به دلار با قیمت دولتی کنند؛ وضعیتی که باعث می شود تا رانت جایگزین تلاش مولد اقتصادی شده و اقتصاد ملی باز هم بیشتر از وضعیت اقتصاد رقابتی پویا فاصله بگیرد.

بنا به گفته آنان، با توجه به آنکه حاکمیت وضعیت دونرخی در بازار ارز کشور، از وجود شکاف بین عرضه و تقاضای انواع ارز ناشی شده است، هر گونه راهکار منطقی با هدف خروج از چنین وضعیتی، باید به افزایش عرضه ارز و یا کاهش تقاضای ارز در بازار آزاد ارز کشور منجر شود.

علی دینی‌ترکمانی تحلیلگر مسایل اقتصادی می گوید:«باید توجه داشت که چند نرخی بودن ارز با روند فعلی قطعا به سود فعلان اقتصادی که به طور رسمی و قانونی مشغول فعالیت هستند نخواهد بود. چند نرخی بودن ارز با وضع موجود که دولت یک قیمت و بازار قیمت دیگری را مشخص می‌کند جز اینکه منافع منفعت طلبان را تامین کند نتیجه دیگری نخواهد داشت.»

مظنه دلار چند؟

قیمت واقعی دلار موضوعی است که بین کارشناسان محل بحث است. گروهی از کارشناسان معتقدند که قیمت واقعی دلار 5 هزار تومان است. برخی این نرخ را تا 10 هزار تومان هم پیش بینی می کنند؛با این حال برخی ها هم مثل مرتضی ایمانی راد اقتصاددان پیش بینی می کنند که قیمت دلار در سال جاری کشش 4500 تومان را خواهد داشت.

بهرامی ارض اقدس می گوید: «درباره قیمت دلار، بحثهای زیادی وجود دارد؛ قیمت تمام شده مواد اولیه و کالاهای واسـطه ای که در تولید داخلی اثرگذار هستند و واردات کالاهایی که به صورت مصرفی وارد کشور می شوند روی صادرات و باقی شاخص های اقتصادی اثرگذارند،می توانند مبنای قیمت ارز باشند.

به هرحال نرخ دلار، تاثیر زیادی بر همه شاخص‌های اقتصادی مثل صادرات، واردات، قیمت تمام شــده تولید داخلی، و رقابتپ ذیری کالاهای کشور در بازار جهانی می شود. به همین دلیل، رسیدن به یک نرخ مصلحتی که برای اقتصاد ملی مفید باشد یک کار چندبعدی و چندوجهی است که به سایر موضوعات اقتصادی مثل نرخ بهره و سود بانکی، نرخ تسهیلات، و درآمدهای رسمی و غیررسمی دولت از منابع ارزی که در اختیار دولت است بستگی دارد.»

او می گوید: «برای کنترل بازار، چون به لحاظ قانونی نرخ ارز به صورت شناور مدیریت شده است، باید در سطحی که برای اقتصاد ملی مفید است، توسط دولت کنترل شود. طبیعی است برای کنترل این نوسانات قبل از هرچیز منابع ارزی دولت تعیین کننده است که چقدر می تواند در بازار مداخله کند.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    اون کارشناسی که میگه دلار باید 5 یا 10 هزار تون باشه شکر میل فرمودن ،اون با حقوق چند ده میلیونی و بیشتر که ککش هم نمیگزد ،بدا بر مردمی که با درامد 2 و 3میلیونی روزگار میگذارنند و مخارجشان باید بر مبنای دلار باشد و هر روز بیچاره تر از دیروز.
    • بی نام DE ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      کارشناسی کدومه؟ اینا سرمایه داران اتاق بازرگانی ایران هستند که سود بانکی پایین و دلار گران رو همیشه خواستار بودن و این جوری همه جوره نون شون تو روغنه. من بهشون میگم صادرکنندگان دوزراری که از جیب ملت تغذیه می کنند و دولت هم دربست در خدمت شونه با این سیاست های پولی و ارزی
    • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      30 4
      بخشی از مشکلات اساسی ما مربوط به تئوری ها و طرحهایی است که دکتراهای اقتصاد در داخل به دولتها میدهد نظیر همین جمشید پژویان و امثالهم که همگی در اتاقشون نشستن در عمرشون خرید از سوپرمارکت هم انجام ندادن نشسته میگه فلان اقتصاد دان گفته دلار بره بالا بهتره و مرغ هم یه پا داره . دیگه نگاه نمیکنه که زمین اونجا چطوری است زمین ما چطوری است تعصب هم داره هر چه براش توضیح بدئی فایده نداره میا در جلسه دولت مطرح میکنه که دلار باید بره بالا اونا هم میگن به به چی بهتر از این و..اینا در سال 89 که دلار 1000 بود به دلار 1500 معتقد بودن بعدش گفتن نه 1500 فایده نداره 1800 بعد شد 2000 بعد 3000 بعد 4000 الان میگه ببین 4000 هم کار رو راه نمیندازه حدودا بالای 6500 هست
    • کارشناس ارشد مدیریت از آمریکا US ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      39 3
      کارشناس فقط یک جنبه رو نمیبینه. اعضای اتاقهای بازرگانی در ایران خیلی هاشون با رانت در بخش خصوصی پیشرفت کردن و این توصیه های پرت و پلا رو می کنن. بالا رفتن قیمت دلار تأثیر خیلی کمی روی صادرات داره. در عوض کالای با کیفیت تولید کنی می تونی حتی با قیمت بالاتر در مقایسه با رقبا در بازار جهانی بفروشی. یک نمونه تولید کننده های تلفن همراه. چرا مردم دنیا حاضرند پول بیشتری بابت گوشیهایی مثل اپل در مقایسه با بقیه گوشیها بدن؟ بخاطر کیفیت. البته بازاریابی درست و اصولی و داشتن روابط دوستانه با بقیه کشورها هم پیش نیاز صادرات موفق هست. در ضمن بالا رفتن قیمت دلار به افزایش درآمدهای دولت هم کمک می کنه. چون بگفته مسئولان ارز ناشی از فروش نفت رو در بازار آزاد میفروشن و بخشی از کسری بودجه جبران میشه.
  • بی نام EU ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    105 3
    وقتی اکثر مردم به دلار معادل دویست تا دویست پنجاه دلار درامد دارند که نصف ان بابت اب و برق و گاز این چیزها می رود چگون می شود با صد تا صدپنجاه دلار در ماه زندگی کرد
  • فرهاد RO ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    105 4
    کارشناسان عزیزی که قیمت 5 تا 10 تومن رو پرتاب میکنند اول باید خودشون بیان دار و ندارشون رو بدند بعدبا حقوق 2تا 2.5 زندگی اداره کنند ببینم بعد از 2 ماه باز نظر کارشناسی میدند یا نه؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      33 47
      بايد به عرض برسانم قيمت دلار را دولت پايين نگه داشته است و گرنه با توجه به كاهش ارزش ريال متاسفانه حدود همان است كه گفته اند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    83 8
    برخی ها هم مثل مرتضی ایمانی راد اقتصاددان پیش بینی می کنند که قیمت دلار در سال جاری کشش 4500 تومان را خواهد داشت. ایشون خودشون ماهی چقدر درآمد دارند که اینطوری میگن . با گران شدن این لعنتی همه چیز گران میشود بفرما اولیش نون که گرون شد . بابا ما مردم کدوم جهنم دره ایی بریم که از شر شما خلاص بشیم عدل علی یعنی این ؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    63 3
    گرفتاری ما دانشجویان و دکترها و اقتصاد خوانده های است که اصرار بر تئوری غلطی دارند که دلار برود بالا صادرات افزایش می یابد دیگه از خودش نمیپرسه که ایا صادرات از مازاد کالا است یا از کالای مورد نیاز مردم یا صادرات ما چیست؟ جنس با کیفیت ما چیست؟ همه کالاهای مورد نیاز مردم هم که وارداتی است دلار 4 برابر شد همه اینها 4 برابر شد ولی صادراتی ما ندیدیم عزیز خارج کننده بودن با صادر کننده بودن فرق داره صادرات از مازاد کالا است چیرزی برای صادرات نداری ضمنا گوشت و مایحتاج مردم رو هم برمیدارید خارج می کنید در داخل گرانی ایجاد می کنید. دو دسته هستند اقتصاد خونده های متعصب نااگاه و خارج کننده های مواد خام که اسمشون صادر کننده است اصرار بر این تفکر غلط دارن افزایش نرخ ارز نهایت 2 درصد 3 درصد نه 300 درصد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    63 3
    شما کشورهای خارج را ببینید وقتی میخان از تئوری بالا بردن نرخ ارز برای افزایش صادرات استفاده کننده یک یا دو درصد یا نهایت 3 درصد افزایش میدهند اینجا طرف درس اقتصاد پاس میکنه تئوری رو میخونه از فردا بدون اینکه به اطرافش نگاه کنه میگه مگه نمیدنی چیه؟ میلتون فریدمن گفته که دلار بره بالا بهتره میگیم چقدر باید بالا بره عزیز؟ میگه ببین 4 برابر بشه میگیم مگه کشورهای دیگه 4 برابرش میکنن میگه مگه نمیدونی چیه تورم انباشته داره سال 90 من یادمه دلار 1000 بود میگفتن نرخ واقعی 2200 است به نفع صادرات است شد 2200 گفتن خیر نرخ واقعی 2800 است بعدش گفتن نه 3500 است الان میگه مگه نمیدونی چیه؟ نرخ واقعی 6200 است نشسته انتگرال گرفته شده 6200
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    52 3
    حالا به این سوال که دلار 4 برابر کردی صادرات چی شد هم جواب نمیده میزنه به بحثهای متفرقه که نه فلان شد و چنان شد الان باید 6200 تا 6500 باشد عدد 6200 رو درست کرده میریم میبینم بله مشاور چند شرکت هست فشار اورده که دلار رو بالا ببره که سود شرکت زباد بشه توجه کن سود عملیاتی نداره ها میخاد اینطوری سود کنه دولت هم همینطور اونم نفت میفروشه عاشق بالا بردن دلاره به اینها اقتصاد خونده های جزوه خوان رو هم اضافه کن اصلا اطرافش رو نگاه نمیکنه که چه خبره میگه من جنس گران تولید می کنم راندمان ندارم کارایی ندارم دلار رو ببر بالا تا جنس بی کیفیت من خریدار داشته باشه یعنی میگه هزینه رو از جیب مردم پرداخت کن تا من سود کنم داستان اینه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    63 6
    شما بیا حقوق مردم رو به دلار محاسبه ک مثلا بگو اقا حقوق شما 500 دلاره ریالش رو برات میریزم به حسابت بعد هر چقدر میخای دلار رو ببر بالا منتها این کار نمیکنی چون به ضررت هست 4 برابر کردن دلار باعث میشه پول توی جیب من 75 درصد ارزشش رو از دست بدهد خب چه کسی ضرر منو میده؟ ایا این دزدی نیست؟ دزدی که فقط بالا رفتن از دیوار نیست من برا این پول زحمت کشیدم بی ارزشش میکنی خب اینا حق الناسه اینا خودش دزدی مدرن هست. حرفشون اینه دلار رو من باید گران کنم کالاهای تو هم چند برابر میشه ولی حرفی نزن به نفع خودته
  • مصطفی IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    21 4
    عجب
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    118 1
    سوریه و عراق و یمن با خاک یکسان شده اند،شخم زده شده اند،ارزش پول ملی شان تکان نخورده.با کشوری مثل ایران که ۳۹ سال پیش ،کشورهای قدرتمند اروپایی صف می کشیدند و طلب وام می کردند،کشوری با این همه منابع نفت و گاز ،معادن بماند،چه کرده اید که دلار ۷ تا تک تومان امروز به بیش از ۴۰۰۰ تومان رسیده،یعنی پول ما در طول ۳۹ سال هزار بار حقیر تر شده است به لطف شما.یعنی مردم ما از مردم همه جهان فقیرتر شده اند،هزار تومان ما ۳۹ سال پیش می شد ۱۴۲ دلار آمریکا،امروز همان هزار تومان با مدیریت شما می شود کمتر از ۲۵ سنت.بی ارزش کردن عمدی ارزش پول ملی کشور ثروتمندی مثل ایران فقط برای پوشاندن بی کفایتی و سودجویی سیری ناپذیر عده ای است که نانشان از بیچارگی مردم در می آید.
    • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      15 1
      قابل توجه دانشجویان اقتصاد و دکتراهای اقتصاد.
  • برسام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    32 3
    توجه دوستان جلب میکنم به روش پیشنهادی بدست آوردن نرخ ارز توسط آقایان اتاق بازرگانی...اگر ما از اول سالهای 1357 تورم ایران رو منهای تورم آمریکا کنیم و در نرخ دلار در اون سال تا به امروز تاثیر بدیم بازم به این نرخ فعلی نخواهیم رسیدبه این مورد توجه کنید که آمریکا هم در این سالها نرخ های تورم متفاوتی داشته قیمت برای آخر امسال چیزی کمتر از سه هزارتومان بدست میاد....
  • محمد A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    36 1
    به نظر من کارشناسانی که قیمت رو پنج هزار تومان پیش بینی کردن درسته متاسفانه اگر نرخ دلار واقعی بشه خیلی از مردم ما حتی نمیتونن با درآمدشون یک روز زندگی کنن
    • بی نام CA ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      13 1
      نگو واقعی، بگو به خاطر نفع یه عده گرون شه
  • ایرانی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    53 0
    گران شدن دلاریعنی گران شدن تمامی اجناس وخدمات وافزایش تورم وگرفتارشدن مردم چون حقوق ودرآمدمردم به اندازه گران شدن اجناس بالانمیرود
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    52 2
    به بهانه رونق تولید داخلی، دارین از جیب مردم می دزدین. فرقی هم نمی کنه این دولت باشه یا دولت قبلی.
  • بی نام US ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    19 0
    دارن ذهن مردم رو آماده میکنن. میگن دلار 10000 تومنی که وقتی 6000 یا 7000 تومن شد مردم خدا رو شکر کنن که بیشتر تشده. یکی از بدترین نقاط از لحاظ درآمد و مخارج واسه زندگی کشور ایران. چون با ریال درآمد داریم و دلار مخارج.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    7 1
    در کمال تاسف باید گفت که دانشگاه ما که باید باری از روی دوش مردم بردارد با دادن طرح های غلط به دولت باعث شده که هزینه های مردم افزایش یابید به هدفمندی یارانه ها نگاه کنید توسط استاد اقتصاد دانشگاه طباطبایی داده شده الان میگه من نگفتم من نبودم همین بالا رفتن دلار هم برای چهلمین بار از سوی دانشگاهیان که متاسفانه جزوه رو هم ول نمیکنن پیشنهاد شده و دفعات قبل که تورم و گرفتاری ایجاد کرد رو دیدیم الان هم میگن خیلی بالاتر از 4000 باید باشه یعنی دانشگاه ما که باید یار شاطر باشه بار خاطر شده وبال ما هم شده با صنعت که همکاری نمیکنه پایان نامه ها رو هم در میدان انقلاب براش مینویسن طلبکار اقتصاد هم هست هر طرحی دانشگاه داده به شکست انجامیده شما خودت نگاه کن ببین این حرفها و طرحه ها از کچا میاد
  • اهل منطق IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    10 0
    دست اورد دستان ناپاک در 39سال ارزش پول ملی ما را هم ارزش بی کفایتی خودشان کردند دلار 7تومن قراره بشه 5هزار تومن خدایا خودت بفریادمان برس
  • پیمان A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    9 52
    قیمت واقعی دلار 10000 تومان هست که با پول پاشی یا همان دلار پاشی بانک مرکزی روی 4000 تومان به طور مصنوعی بزک شده و نگه داشته شده است. دلار ارزان یعنی یارانه و حقوق به کارگران خارجی و تشویق واردات کنندگان و قاچاچیان به افزایش قاچاق وجلوگیری از تولید داخل و تعطیل کردن بنگاههای داخل کشور. همه کشورها تلاش می کنند با کاهش ارزش پول صادراتشان را افزایش بدهندو تولید ملی را حمایت کنند. قیمت واقعی دلار را هرگز نمی شود در بلند مدت مهار کرد باید همواره نرخ ارز با تورم تعدیل بشود. تا حالا فکر کردین چرا جنس خارجی ارزان تر از تولید داخل هست؟ هیچ فکر کردید چرا روز به روز بیکاری افزایش پیدا می کند ؟
    • بی نام RO ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      15 3
      اصلا دلار 15000 .ولی در عوض حقوق دستمزد رو به دلار محاسبه بکنند.یعنی بگند حداقل دستمزد ماهانه 100 دلار.اونوقت دلار رو بکنند اصلا 20000.
    • بی نام US ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      2 14
      پیمان جون دمت گرم گل گفتی. خیلی کارشناسانه نظر دادی. متاسفانه مردم هیچ چیز از اقتصاد نمیدونن و فقط ظاهر را نگاه میکنن و نظر الکی میدن
    • صادق A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      4 0
      به نظر من شما اشتباه میکنین اگر بانک مرکزی قصد پایین نگه داشتن ارز رو داشت هیچ وقت کنترل کامل ورود خروج ارز رو دست خودش نمیگرفت دلیل دیگش هم اینه که ارز پول توی کشورهای چنگ زده هم به اندازه پول ایران سقوط نکرده
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    10 0
    اینهمه مشکل تو کشور داریم از آب و هوا گرفته تا مشکلات اقتصادی و و معیشتی و متاسفانه کسی به فکر نیست آقای روحانی قول دادن 100 روزه مشکلاتو رفع کنن ولی نه تنها اینکارو نکردن که از روزی که اومدن هزینه ها رو چند برابر کردن از قبوض آب وبرق و ....گرفته تا بقیه موارد یکی بگه با این حقوقای ثابت که با توجه به تورم هر روز داره آب میره و فقیرتر میشیم چکار باید بکنیم؟؟دولت محترم راهی بجز افزایش هر روزه قیمتها به نظرشون نمیرسه؟
  • محمد سعيدي A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    17 0
    واقعا خنده داره.مگه ارز پفكه كه هي ميگن قيمت واقعي ارز چقدره.بابا سياه بازي رو بزاريد كنار.اين مردم همه چيز رو مي فهمن.سوالتون رو اينطوري مطرح كنيد.ارزش پول ملي چقدرسقوط كند بهتر است
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    1 0
    واقعا نمی دونم چقدر
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    2 3
    اینطور که میگن ۷ هزار تومان والا
  • آیهان تبریزلی IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    7 1
    آقای نیلی فرمودند در همه دنیا، نسبت جمیعت شاغل به غیر شاغل، ۲.۲ است ولی‌ در ایران ۳.۶ است، یعنی‌ هر نفر کار می‌کند تا ۳.۶ نفر زندگی‌ کنند ولی‌ خوب خیلی‌ به دنبال کار نیستند پس بیکار محسوب نمیشوند حالا با این حساب اگر آمار بیکاری ما علمی‌ بود،اگر نه اول ولی‌ به تور قطع جز ۵ کشور اول در بیکاری بودیم آنوقت مسئولان تبلیغ میکنند و برخی‌ از مردم انتظار دارند، ایران و وضعیت اقتصادی و معیشتی و نرخ ارز آن ، مانند ژاپن یا کره یا آمریکا یا آلمان و.. شود، که از هر دو نفر ، یک نفر شاغل است. عوام فریبی مسئولان و توّهم برخی‌ از مردم تا کی‌؟ با این وضعیت اشتغال اگر ایران نفت نداشت، یکی‌ از فقیر‌ترین کشورهای دنیا بود
  • بی نام US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    3 17
    قیمت دلار حداقل 5 هزار تومنه و امیدوارم هر چه سریعتر به قیمت واقعیش برسه
  • حسین IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    15 0
    چه اصراری به این حرف دارن اقایان من متوجه نمیشم از هزار تومن شد چهار هزار تومن صادرات چی شد ؟ هیج اتفاقی نیفتاد بعد از اینم اتفاقی نمیفته فقط بازار داخل به هم میریزه و وضع از این هم بد تر میشه
  • بی نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    1 1
    اگه همه دنبال کار مفید باشند و از دلالی و مفت خوری دست بردارن و نون زحمت کشی بخورن دلار باید یک تومان باشد.
  • ایمان A1 ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
    0 0
    اولا ما در ایران بخش خصوصی نداریم.ثانیا ارز باید تک نرخی شود واول فروردین هر سال نرخ آن برای یک سال توسط دولت.فروشنده اعلام شود تا خلق الله تکلیف خودشون را بدانند.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    1 0
    سلام وام بدون ضامن هست بدن
  • بي بي A1 ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
    1 0
    قيمت واقعي دلار به نظرم 124 هزارو 221تومنه..