وکیل ریحانه جباری معتقد است: پرونده قتل مرحوم سربندی از مسیر عادی خود خارج شد و حواشی ایجاد شده پیرامون آن، وضعیت دیگری به پرونده داد، رفتارهای ناصحیح و اعلام مواضع نادرست و احساساتی و ارتباط دادن پرونده به مسائل دیگر، اولیای دم را برای قصاص، مصمم‌تر کرد.

امید کریمی: ریحانه جباری شنبه ۳ آبان ۹۳، اعدام شد. تلاش های زیادی برای نجات او انجام شد. اما بی فایده بود. سوالات زیادی هنوز درباره پرونده قتل مرحوم مرتضی سربندی وجود دارد. سوالاتی که البته موجب شد نظرات مردمی برای قصاص ریحانه، همسو نباشد؛ عده ای حق او را اعدام نمی دانستند و عده ای دیگر، بر قصاص ریحانه نظر دارند.

هرچند که نظرات مردمی که عمدتا بدون آگاهی از جزییات پرونده ها شکل می گیرد، در صدور آرای قضایی، تاثیری ندارد و قوه قضاییه اعلام کرده که این پرونده هیچ نقطه ابهامی برایش نداشته است (اینجا)، اما به دنبال پاسخ برخی سوالاتی که درباره پرونده ریحانه جباری وجود دارد، سراغ وکیل او، عبدالصمد خرمشاهی رفتیم. او تا اردیبهشت سال ۹۳، وکیل ریحانه بود. 

گفتگوی خبرآنلاین با وکیل ریحانه جباری را می خوانید؛


پرونده ریحانه جباری چگونه پیش رفت؟ شما از چه زمانی وکیل او شدید؟

در جلسه اول دادگاه که وکلای دیگری دفاع از ریحانه جباری را انجام دادند، نظریه پزشکی قانونی درباره حالات روانی ریحانه را خواسته بودند. جلسه دوم که به صدور رای منجر شد، من وکیل بودم. آن موقع روند دادرسی طولانی شده بود، چون تحقیقات زیادی انجام شد. بر مبنای محتویات پرونده و اظهاراتی که ریحانه عنوان کرده بود، دفاعیات لازم صورت گرفت و چارچوب دفاعیات هم براساس دفاع مشروع او بود. ضمن این دفاعیه، نکته ای در پرونده تصریح کرده بودم؛ به فرض عدم پذیرش دفاع مشروع، موضوع پرونده با بندهای سه گانه ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی سابق قابلیت انطباق نداشته و می توانست از شمول قتل عمدی خارج شود، چون ضربه در منطقه حساس بدن نبوده و مرحوم سربندی بعد از ساعت ها خونریزی فوت کرده بود. پس صرف داشتن آلت قتاله نمی توانست قتل عمدی را ثابت کند. به هرحال دادگاه حکم بر قصاص داد و دفاع مشروع را نپذیرفت. به دنبال درخواست اینجانب، پرونده به دیوان عالی کشور رفت. حکم تایید شد. در ادامه یک بار تقاضای اعمال ماده ۱۸ و یک بار نیز اعاده دادرسی شد. بعد از پایان جلسه صلح و سازشی که در اردیبشهت ۹۳ با حضور تعدادی از هنرمندان صورت گرفت، با توجه به اظهاراتی که در آن جلسه اولیای دم عنوان کرده بودند، مجددا بار دیگر تقاضای اعاده دادرسی شد که این بار هم پذیرفته نشد.

 

در پنج ماه آخر، فرد دیگری وکیل او شد. چرا شما از پرونده کنار رفتید؟

به چند دلیل؛ اقدامات قانونی و حقوقی پایان یافته تلقی می شد، پرونده نیز به اجرای احکام ارسال شده بود و ظاهرا امکان هیچ گونه اقدام قانونی دیگری وجود نداشت، همچنین حواشی پرونده و جنجال های پیرامون آن امکان صلح و سازش با خانواده سربندی را مشکل می کرد. توصیه های من نیز در این رابطه یعنی گرفتن رضایت در فضای دور از جنجال، موثر واقع نشد. سپس ریحانه جباری، بنده را از وکالت خود عزل کرد. همچنین در همان زمان بنده از وکالت ریحانه جباری استعفا کردم. ضمن اینکه اقدامات وکلای بعدی پرونده نیز، برخلاف نظریات بنده بود که معتقد بودم روش آنها فضای صلح و سازش را مشکل تر می کرد. البته امکان اقدام وکالتی دیگری هم وجود نداشت. غیر از اینها چون تمایلی به ورود بعضی از گروه ها و یا افراد و اشخاصی که به ظاهر دم از حمایت از ریحانه می زدند و در واقع برای شهرت خود اقدام می کردند، نداشتم و معتقد بودم این گونه اقدامات حاصلی جز ایجاد ناراحتی برای خانواده مقتول ندارد، از پرونده کنارگیری کردم و از اردیبهشت ۹۳ اقدام دیگری در این پرونده انجام ندادم.

 

بسیاری معتقدند ورود نامناسب رسانه ها و مخصوصا رسانه های فارسی زبان خارج از کشور به این پرونده موجب شد که خانواده مرحوم سربندی رضایت ندهند و اصرار به قصاص داشته باشند. نظر شما چیست؟

ما نمی توانیم جلوی رسانه ها را بگیریم. اما رسانه ها و کمپین ها راه خودشان را خواهند رفت و به تقاضای کسی کار خود را متوقف نخواهند کرد. اما مهم این است که انعکاس مطالب و حمایت از محکوم به قصاص باید نشات گرفته از اخبار صحیح و به دور از هر گونه بیان احساسی باشد. رسانه ها آیینه افکار جمعی هستند. آنها زمانی می توانند اخبار را به درستی انعکاس دهند که از طریق منابع موثق، اخبار صحیح را گرفته باشند. با توجه به اینکه این پرونده قتل از مسیر عادی خود خارج شد، و حواشی ایجاد شده پیرامون آن، وضعیت دیگری به پرونده داد، به نظر می رسد همین گونه رفتارهای ناصحیح و اعلام مواضع نادرست و احساساتی و ارتباط دادن پرونده به مسائل دیگر، اولیای دم را برای قصاص، مصمم‌تر کرد.

 

خانواده ریحانه بسیار بر دفاع مشروع او تاکید می کردند. آیا سناریویی در کار بود؟

آنچه که طبیعی است، فرد غریق، برای نجات خود به هرچیزی چنگ می زند. خانواده ریحانه نیز از این قاعده مستثنی نبودند، آنها می خواستند به هر شکل ممکن جلوی قصاص ریحانه گرفته شود. بنده شخصا با این قضیه موافق نبودم. به جهاتی که عرض کردم. شاید اگر پیرامون این پرونده مواضع تندی اتخاذ نمی شد، خانواده سربندی، آمادگی برای صلح و سازش داشتند.

 

نام فرد سومی به اسم شیخی هم در مواردی مطرح شده است.

نه در دادسرا و نه در دادگاه وجود و هویت فرد سوم ثابت نشده است، به همین دلیل پرداختن به این قضیه محمل قانونی ندارد.

 

گفته شده ریحانه در پیامکی به دوستش گفته که قصد کشتن کسی را دارد و یا به دوستانش گفته پدرش برای او ماشین خریده. این ماجراها درست بود؟

جدا از این مسائل، ریحانه از خودش دفاع کرده بود. بر فرض عدم دفاع مشروع، به نظر می رسید با توجه به اوضاعی که عرض کردم، علی الاصول، تنها ضربه ای که ریحانه با چاقو به جای غیر حساس بدن (کتف) مقتول وارد کرده بود، نمی توان موضوع را از مصادیق قتل عمد تعریف کرد. اما با توجه به مختومه شدن پرونده و اجرای حکم، دیگر هرگونه بحثی در ماهیت پرونده، عادلانه بودن یا غیر عادلانه بودن دادنامه، وجاهت قانونی ندارد.

 

انگیزه ریحانه از قتل چه بود؟

خودش می گفت دفاع از ناموسش.

 

چرا چاقو همراهش بود؟

ریحانه در بازپرسی پاسخ داده بود به توصیه مرحوم سربندی، برای دفاع از خودش چاقو خریده بود. آن روزی که به دعوت مرحوم سربندی‌، به دفتر مقتول رفته بود، احتیاط کرده بود و چاقو با خودش برده بود.

 

ریحانه چه مدت با مرحوم سربندی ارتباط داشت؟ 

مدت زیادی رابطه وجود نداشته است.

 

آدم باهوشی بود؟

به هرحال، آدم کم هوشی نبود. هوش متوسطی داشت. و با توجه به نظر پزشکی قانونی مشکل خاصی نداشت.

 

از سوی کسی اغفال نشده بود؟

نه، چنین چیزی اصلا ثابت نشد.

 

دلیل اطاله دادرسی چه بود؟ فشار روی خانواده ریحانه بود؟

اطاله دادرسی نبود. به دلیل اعتراضاتی که ما کردیم، تا نهایی شدن حکم، زمان زیادی صرف شد. به هر حال پرونده روال منطقی اش را طی کرد. اگر هم چند سال طول کشید، به واسطه اعتراضاتی بود که داشتیم.

 

اگر با خانواده سربندی بهتر برخورد می شد، امکان رضایت وجود داشت؟

این احتمال وجود داشت. من از قبل پیش بینی می کردم پرداختن رسانه ها، مخصوصا رسانه های فارسی زبان خارج از کشور به این موضوع که اشراف کاملی به پرونده نداشتند، ممکن است ابهاماتی ایجاد کند و باعث ناراحتی خانواده سربندی شود و نهایتا نتیجه معکوس بدهد. به همین خاطر به خانواده جباری توصیه کردم در این باره محتاطانه عمل کنند. 

 

افراد مختلفی تلاش می کردند که ریحانه جباری اعدام نشود. حتی پای آقای پورمحمدی، وزیر دادگستری هم به میان آمد. قوه قضاییه تلاشی برای اجرا نشدن حکم قصاص ریحانه کرد؟

قصاص حق الناس است و قوه قضاییه هم نمی تواند در آن ورود کند. اینجا فقط جنبه عمومی جرم مربوط به قوه قضاییه می شود. اما از حق نگذریم؛ مسوولان دادسرای امور جنایی، برای صلح و سازش تلاش زیادی کردند و تا لحظه آخر هم ادامه داشت. اما قصاص حق الناس است و برخلاف حرفهایی که زده می شود و می گویند قوه قضاییه می توانست جلوی اجرای حکم را بگیرد، من می گویم اینگونه نیست. چون بحث حق الناس است و مربوط به اولیای دم می شود. من فکر می کنم قوه قضاییه نهایت تلاش خودش را کرد که این قضیه ختم به خیر شود. حتی با وجود حرف ها و تلاش های آقای پورمحمدی در روزهای آخر، اما اولیای دم، اصرار بر قصاص داشتند. اما اگر رضایت می دادند، پیام خوبی به جامعه داده می شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 108
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    حالا دگ چه فایده... چه به حق بوده یا ناحق طرف اعدام شده
    • رادین IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      لعنت بر شبکه من و تو و بی بی سی وطن فروشان خائن
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      خانواده مقتول رضایت ندادن قوه قضاییه اعدام نکرد خانواد مقتول اعدام کردن
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      محمد جواد لاریجانی میگه مقتول اطلاعاتی بوده.... میگه سر نماز کشتنش ... میگه ریحانه با هم دستیه یکی دیگه برای کشتنش رفتن ... میگه بحث تجاوز اصلا نبوده... لاریجانی میگه... اونم محمد جواد چی بگم من دیگه؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      علی الاصول، تنها ضربه ای که ریحانه با چاقو به جای غیر حساس بدن کتف مقتول وارد کرده بود، نمی توان موضوع را از مصادیق قتل عمد تعریف کرد. قبول کن ناحق بوده مطمئن باش یه دختر 19 ساله تا تحت فشار و ترس تجاوز نباشه این کارو نمیکنه
    • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      35 59
      من با هیچیش کار ندارم ولی جناب خرمشاهی توی درگیری هیچوقت کسی پشتشو به کسی نمیکنه که بخواد چاقو رو تا ته بین 2کتفش بکنن مخصوصا اینکه حالا طرف درگیر یه زن باشه.معلومه که دختره ناغافل چاقورو کرده پشت طرف اونم تا ته چاقوی اشپزخونه.خیلی مسخره نیست حرفتون؟ 2.بین 2 کتف حساسترین قسمت بدن و شریانهای مهم بدن و قلب قرار داره و باید طرف تو ضربه دقیق باشه پس حرف غیر منطقی نزنین که کتف غیر حساس .همچبن میگین کتف انگار چاقو خورده به استخون کتفش و طرف الکی مرده 3.مسلنا اگه قبول میکردن قتل انجام دادن خیلی راحت رضایت میگرفتن
    • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      108 3
      خوب با قبول اینکه قتل بخاطر تجاوز نبوده؟ پس بالاخره یکی پیدا بشه و به ما بگه ریحانه برای چی چه تنها و چه با همدستی یکی دیگه ایشون به قتل رسونده؟ و این یکی دیگه کی بوده که پس از 7 سال قوه قضائیه و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی نتونستند ایشونو پیدا بکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • سعید IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      واقعا که رادین هنوز فکر میکنی مقصر هرچه در ایران اتفاق می افتد رسانه های خارجی هستند وکیل بدبخت دیگر با چه زبانی بگوید که قتل عمدی نبوده و مجازات قتل غیر عمد هم اعدام نیست.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      8 13
      با عرض پوزش اشتباها منفی دادم
    • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      27 38
      آقای سعید وقتی کسی از پشت سر وناغافل با چاقوی آشپزخونه ب طرفش ضربه میزنه قتل عمد نیست ؟شما بهش میگین شوخی دستی؟؟...شاید این خانوم جوون بودو باید بخشیده میشد اما بهرحال قاتل بود
    • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      2 11
      به یکی گفتند شاهدت کیه گفت دمم
  • امیر IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    چه پیام خوبی ؟ با بخشیدن قاتلها ماجراهای جدید اسید پاشی و ... بوجود می آید ...
    • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      23 36
      ضربه را به کتف وارد کرده دلیلی نمیشه قتل غیر عمد باشه رنها درست نمیتونند چاقورا دستشون بگیرند یه کم اونطرفتر میزنند یا شاید مرحوم سربندی جا خالی داده و.....
  • امین EU ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    ایشون وکیل ریحانه بودند یا دادستان ؟
  • بی نام GB ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    اخه مرحومه موقع ارتكاب قتل ٢٢ سال داشته. سني نداشته .
    • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      219 5
      نوزده سال
    • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      195 7
      عزیزم 19 سالش بوده
    • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      16 91
      20 سال داشته گویا.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      اخه چرا حرف الکی میزنید؟؟ ادم 19 ساله در همه جای دنیا فرد بالغ و مسئول اعمالش هست. همچین میگن بچه انگار 5 سالش بوده ضمنا در هیج حای دنیا فردی که مرتکب قتل شده رو آزاد نمیکنن بره وسط مردم چون کسی که به هر دلیلی دست به آدمکشی میزنه ادم نرمالی نیست در اروپا حکم قتل عمد 20 سال زندانه درسته قاتل رو اعدام نمیکنن ولی ازادش هم نمیکنن بره بچرخه برا خودش مشکل نظام کیفری ما هم همینه صفر یا صد یا اعدام یا بخشش و آزادی این غلطه باید اصلاح بشه مثلا از اعدام صرفنظر بشه ولی فاتل به زندان طولانی محکوم بشه جنبه عمومی جرم باید افزایش پیدا کنه فکر کنم الان از سه تا ده ساله خوب این خیلی بده برا خانواده مقتول در صورتی که اگر ببینن قاتل زندان دراز مدت میمونه رضایت میدن خیلیاشون
    • میثم A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      حکم اعدام باید در نظام قضایی ما وجود داشته باشه
    • ابراهیم A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      شاید به نظر بیاد فرد 19 ساله بالغ شده. اما آیا تو جامعه ما فرد 19 ساله واقعا بالغ شده؟ ضمنا یادمون نره گاهی اوقات ما با وجود سن زیاد بچه به حساب میایم. مثلا برای مادرمون. ریحانه جلوی مرحوم سربندی یک بچه به تمام معنا بود. وقتی هم با یک بچه بازی میکنی باید حواست باشه که شاید بچه بازی در بیاره. ریحانه مقصر بود، اما نه به اندازه مردی که همسن پدرش یا بیشتر سن داشت. این چیزی بود که خانواده سربندی نخواست قبول کنه، که مرحوم خودشون مقصر اصلی بوده. وگرنه شاید رضایت میدادند و قصاص نمیکردند. حالا هر دو دستشون از دنیا کوتاه شده و این قصه هم تلخ به پایان رسید. خدا هردوشون رو رحمت کنه و به ما کمک کنه که از این اشتباهات هولناک مرتکب نشیم
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      58 23
      ميگه چاقو به كتفش خورده در هر صورت فكر نمي كنم قتل را ريحانه انجام داده باشد . زخمي شده اون لحظه .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    چیزیه که تو این پرونده کاملا مشهود بوده ارتباط نامشروع بوده سوالاتی از قبیل اینکه چرا این دو با هم طی دو سفر به ویلای سربندی داشته اند؟ طی این دو سفر چه اتفاقاتی افتاده است؟ آیا سربندی ریحانه رو صیغه کرده بود اگه نه از همین اول مشخصه که خود سربندی با توجه به متاهل بودنش اگه ارتباط نامشروعی طی سفرهای شمالشان داشته اند که حکمش اعدام بوده است؟
    • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      44 38
      واقعا اگر شما قاضی بودی چه معاصی که اتفاق نمی افتد آخر دوست عزیز چگونه می گویی فرد مقتول به دلیل رابطه به قول شما نامشروع مستحق قتل بوده است؟؟ اگر مستحق قتل بوده ریحانه هم مستحق قتل بوده زیرا به قول شما دو بار همراه مقتول رفته چرا بار سوم می گوید در دفاع از خودم او را کشتم؟؟؟
    • بی نام EU ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      35 4
      پرفسور، از نظر اسلام رابطه مرد یا زنی که متاهل میباشند و با غیر رابطه جنسی دارند مشمول حد است
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    108 7
    این نفر سوم خیلی رو مخه منه
    • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      26 2
      خرزو خان بود
    • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      28 3
      رو مخ هَمس
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    86 5
    19 سال
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    واقعا نمیشه قضاوت کرد. قضاوت فقط و فقط کار خداست. ان شاالله هیچ خانواده ای در شرایط نه ریحانه و نه جناب سربندی قرار نگیره. ادم وقتی خطایی میکنه توقع بخشش داره و وقتی روش خطایی می کنن توقع قصاص و واقعا تصمیم گیری با عطوفت کار سختیه و کسانی که میبخشن و از حق خودشون می گذرن واقعااا قلب بزرگ و رئوفی دارن. ان شاالله روح هر دو شون در آرامش مطلق باشه و خداوند به هر دو خونواده صبر و شکیبایی عطا کنه. خدایا من رو از هر نوع قضاوتی دور نگهدار.
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      92 5
      دمت گرم.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      24 0
      یه اظهار نظر درست و حسابی و با عقلانیت تمام احسنت
    • علی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      1 0
      آمین
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    انگیزه مرحوم جباری توسط دادگاه مشخص نشد و این از ابهامات پرونده بود.
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    مرحوم سربندی؟ چرا نمیگین مرحوم ریحانه جباری؟ چرا ایشون رو اینقدر مقدس جلوه میدین؟ دوتا موجود هوس ران با هم بودن
    • بی نام AT ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      23 13
      آها شما دیگه چی میدونید؟ اگه زودتر اطلاع رسانی کرده بودید حتما کمک بزرگی به قضات بود خداوند هدایتت کنه.
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      79 5
      دختر ۱۹ ساله رو نمیشه اسم هوس ران روش گذاشت،اما انسانی کامل گرم و سرد روزگار چشیده ،خانواده دار تو ۵۲ سالگی دنبال اغفال دخترک ۱۹ ساله بحثش جداست،خدا از سر تقصیرات هممون بگذره
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    حالا ريحانه خودش گفته بود كه بچگي كرده و اشتباه كرده ولي سربندي 47 ساله چرا بايد يه دختر جوان را به آپارتمان خالي دعوت كنه اگه ريگي تو كفشش نبود تنها تو آپارتمانش نبود من بيشتر دلم براي همسر سربندي مي سوزه كه چطور شوهرش بهش خيانت كرده بعدش هم براي مادر ريحانه و خود ريحانه .
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      وقتی مرحوم سربندی در دانشگاه پزشکی می خوندند ریحانه هنوز صحبت کردن رو شروع نکرده بود
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    از نظر من وقتی جلال سربندی بخشش ریحانه رو منوط به فاش کردن نام کسی کرد اصولا حکم از وضعیت قصاص خارج شد و تبدیل به قتل بعلت باجگیری شد. خدا ریحانه را رحمت کند که در درگیری گروه های مافیایی جان خودش رو از دست داد ...................................
    • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      87 18
      هزار تا لایک حرفه دل منو زدی
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    خانواده سربندی انتقام جویی کردند و فکر می کردند با این اعدام دامن مقتول از ارتباط با یک دختر 19 ساله پاک می شود. من نام این خانواده همیشه در ذهنم خواهد ماند. خداوند هم همینطور با آنان رفتار خواهد کرد.
    • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      مردی که علیرغم داشتن همسر و فرزند اقدام به ارتباط با یک دختر 19 ساله می کند انسان موجهی نیست. البته نه اینکه او مستحق کشته شدن باشد اما همسر و فرزندان آن مقتول باید از دست مقتول عصبانی می بودند که ارتباط با این دختر را اغاز کرده و نهایتا جان هر دو بر سر این راه رفت.
    • سعید IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      41 28
      درسته که سربندی اشتباه بزرگی کرده بود ،ولی یه دختر باخانواده هم دختر هر کسی راه نمی افته.
    • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      57 3
      مطمئناً همينطور ميشه. همين الان اين خانواده انگشت نما و منفور هستن و اين داغ كينه جويى و بى رحمى تا ابد روى پيشانى خاندان سربندى خواهد ماند.
    • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      45 6
      آقا سعید اشتباه از سوی دختر 19 ساله پذیرفته تر است تا از یک مرد متاعل که همسن پدر ریحانه بوده است
    • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      63 6
      ناراحت نباش دوست عزیز. ما که اطلاعی از جزییات نداریم ولی به هر حال اگه ریحانه بی گناه باشه خونش دامن خیلی ها رو می گیره. صبر خدا هم که همه می دونیم چقدر زیاده. البته ما به عنوان شهروند وظیفه داشتیم نظرمون رو بگیم. چون در غیر این صورت ما هم در ریخته شدن خون بی گناهی سهیم بودیم. به نظرم مردم در حد توانشون هر کار تونستن کردن. بقیه اش رو به روز حساب واگذار کنیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    بهرحال قتلي اتفاق افتاد و بايد قصاصي صورت ميگرفت.22 سال سن کمي نيست
    • نادر A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      17 3
      شما ساکت
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    58 29
    دوستان به نظرم آقای خرمشاهی منطقی حرف می زنن. خداوند هردوشون رو بیامرزه و به ما هم توفیق بده تا در مورد هر واقعه ای پیش داوری نداشته باشیم
    • حمید IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      74 22
      ای کاش ازآقای خرمشاهیسوال می شد که چراایشون همیشه کاندید وکالت پرونده های جنجالی هستند ؟؟؟ و اینکه چرا همه پروندههای ایشون ختم به خیر نمی شن ؟؟؟ ایشون هم دنبال شهرت و رزومه هستند خدای ناکرده ؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    بیهوده نگویید اگر رسانه ای نمی شد اعدام صورت نمی گرفت پس این همه آدمی که به دور از چشم رسانه ها اعدام شدند چه ؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      43 46
      پس این همه قاتلینی که بخشیده شدند چی؟؟ همان روز دو نفر بخشیده شدند.
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      همش يك سال بوده كه رسانه ايش كردن ..... خانواده سربندي در اون شش سال گذشته نميتونستن حكم قصاص رو نپذيرند ؟ اينها همش بهانه هاي خانواده سربندي براي بي گناه نشان دادن مقتول بوده ... كه به نتيجه مثبتي هم نرسيد و بيشتر آبروريزي شد ....
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    57 0
    همه این ماجرا ها به هر جا که ختم شود برای پدر و مادر ها یک پیام دارد برای پول در آوردن برای به دست آوردن قدرت و شهرت و برای هر هدف دیگری حالا که بابا یا مامان هستید لحظه ای از فرزندتان غافل نشویم و حواسمان باشد دوست نبودن با او برایش خیلی فاجعه بار تر از نداشتن لباس مارک دار لپ تاپ تب لت است نگویید پس خودمان چی ما مسئولیم در قبال سرنوشت بچه هایی که ما خواستیمشان و آمدند مطمئن باشید سرنوشت شیرین آنها بهترین لذت زندگی هر پدر و مادریست
  • فرهادشمالي IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    37 96
    هميشه خودتون روجاي خانواده مقتول بگذاريدسپس قضاوت كنيد.اگررضايت نداشتندآن مرحومه به منزل نميرفتندواگرتصميم به قتل نداشتندچاقونميخريدن.به هرحال اين حكايت بشراست ازهابيل وقابيل تاكنون
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    ریحانه مراازوکالت عزل کرد ومن استعفادادم .چراعزل کرد؟ظاهرابخاطراینکه بجای دفاع ناموسی رفتیدسراغ قتل غیرعمد
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    نمیدونم چرا هیچ وقت در مورد انگیزه قتل، خرید سربندی از داروخانه، شربت حاوی قرص خواب آور در این پرونده هیچوقت صحبت نشد و فقط یه نگاه سطحی به آن شد. باید قبول کرد پرونده پر از ابهاماته
    • کوهیار A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      37 2
      دمت گرم فکر خیلی ها رو گفتی
  • ندا A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    23 82
    اینهم از خیر رسانه های فارسی زبان
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    انشاالله خون ریحانه روی زمین نمی مونه.
    • بی نام RO ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      1 35
      دعوت به آشوب؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    آیا این به مصلحت نظام بود که اطلاعاتی هایی که مدعی امنیت هستند متجاوز قلمداد شوند؟؟ به نظر شما اگر هم بی سروصدا پرونده پیگیری میشد چه ریحانه زودتر از این ها اعدام نمیشد؟؟؟ جلال سربندی به صراحت اعلام کرد میدانیم ریحانه قاتل نیست اما باید قاتل واقعی را معرفی کند، پس جلال سربندی بانی این اعدام است بیهوده به رسانه ها نسبت ندهید
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      63 6
      هزارتا لایــــــــــــــــــــک
    • نسرین IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      62 1
      من موافقم،اطلاعاتی بودن مقتول بسیار نکته ی مهمی است.
  • حسین IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    من نمی دونم یه مرد 50 ساله با یه بچه 19 ساله چه سر و سری باید داشته باشه ؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    76 18
    ریحانه اگر قصد قتل داشت و با انگیزه قبلی چاقو تهیه کرده بود حتما به فرار بعد از قتل و از بین بردن آثار جرم فکر میکرد نه اینکه بره خونه و از ترس چاقو رو زیر تختش بزاره به نظر من اون نمیخواسته به هیچ وجه اون روز با مقتول رابطه داشته باشه و به دلیل عصبانیت با چاقو به کتف مقتول ضربه زده ولی از نظر حقوقی دفاع مشروع محسوب نمیشه چون شرایط دفاع مشروع نداشته
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      82 53
      دلیلش یه جیز دیگه هست این دخترای جوونی که به طمع پول آویزون مردای متاهل پولدار میشن و بعد طرف مثلا بدقولی کرده و حق و حسابش رو نداده اینجوری عصبی شده زده کشتتش
    • بی نام EU ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      68 0
      خودم یه مردم، تا خودم چیزیو نخام محاله کسی بتونه کاری کنه،پس نتیجه میگیریم این مردای متاهل خودشونم میخان که با کسی باشن و جز با وعده و وعید دروغ یا راست نمیتونند با کسی باشند و همچنین طرف مقابل هم جز در برابر وعده و وعید حاضر نیست با طرف رابطه ای داشته باشه
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    قاتل باید اعدام بشه حالا هر کی میخواد باشه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    واقعا اعدام کار درستی نبود سوال من این بلاخره مرحوم سربندی به چه دلیلی به خودش اجازه داده با یک دختر ارتباط برقرارکنه میتوانست از طراحهای دیگه مثلامرد قرار مگذاشت تا مشکلات پیش نیاد واقع بعد 6سال خیلی سخت ادم رضایت نده
  • محمد GB ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    مدافعین اعدام دخترک . سوال بنده را جواب بدید اگر قاتل سربندی و مقتول ریحانه بود تصمیم چه بود ؟ واقعا فکر میکنید سربندی را اعدام میکردند ؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      35 72
      نه نازش می کردن تو این کشور سرهنگ هم داشتیم که به جرم قتل اعدام شده
    • سينا IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      6 12
      داداش گلم قصاص با اعدام فرق مي كنه ضمن اينكه شما از يه وكيل يا قاضي اين سوال رو بپرس نه مردم غير حقوقدان
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    خوب شد اعدام شد دختره به جای اینکه از خانواده مقتول رضایت بگیره با پرویی تازه مقتول رو هم متهم میکرد اصلا تو چرا پاشی بری با یه مرد زن دار ارتباط برفرار کنی ما زنها خودمون به خودمون خیانت میکنیم نه مردها به ما
    • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      47 10
      دوست عزیز از قضاوت نابجا و از روی احساس بپرهیزد آخه شما که اونجا نبودی بدونی چی شده با گمانه زنی همنمیشه قضاوت کرد ما متاسفانه هممون همین مشکلو داریم زود قضاوت میکنیم
    • جعفر IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      مرد 50 ساله ی متاهل مقصره نه دختر 20 ساله ی از همه جا بی خبر که تازه از دنیای بچگی در اومده
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    15 70
    خوب شد اعدام شد حتی اگه با هم رابطه داشتن دلیل به کشتن کسی نمیشه بهر حال قتل نفس کرده حتی با اعدام هم اثار گناهش پاک نمیشه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    47 4
    کسی پرسیده که چه اتفاقی برای این دختر احتمالا در رابطه ای که با سربندی داشته افتاده که اورا به سمت کشتن این آقا کشانده؟ آیا به جواب این پرسش هم رسیدگی می شود؟ اگر قرار بر حل اینگونه مسائل بصورت ریشه است باید به دلایل ارتکاب جرم هم پرداخته شود حتی بسیار بسیار بیشتر از خود جرم.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    24 48
    وقتی با یکی هستی دیگه تجاوز چه مفهومی میتونه داشته باشه این تجاوز هم دستاویزی برای فرار از قصاص بوده
  • هموطن A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    82 7
    اصلا هردوشون گناه کار ولی سربندی هم همچین کمتر از ریحانه گناه کار نبوده دوست شدن با یه دختر 19 ساله زن سربندی باید به خاطر خیانت همسرش ریحانه رو میبخشید چون همسرش بهش خیانت کرده بود و حقش بوده که کشته بشه مرد خیانت کار حق زندگی نداره
    • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      21 2
      عزیز جان همسر ولی دم محسوب نمیشه تا بتونه از خون همسر بگذره.....
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    احتمالا پسر ارشد مرحوم سربندی این روزها به سایت های خبری زیاد سر میزنند و این حرف ها را میخوانند. میخوام ازشون یه سوالی بپرسم. آیا پس از اعدام ریحانه آرامش یافتید؟
  • روحی IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    58 4
    علت اینکه اعدام را بیشتر حقوقدانان رد میکنن این است که وقتی بیگناهیش ثابت شد دیگر راه برگشتی برای فرد اعدام شده نیست
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    55 6
    وقتی یک فرد خانواده دار بایک دخترکم سن وسال دوست میشه وبه راحتی میخوادازاون جدابشه انتظار انتقام ازجانب فرداغفال شده میره پس ابتدابایدقصیه مغفِل ومغفَل معلوم شه بعدرای صادرشه
  • بی نام EU ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    63 6
    راستی چه جوری میشه یه دفاع مشروع رو ثابت کرد؟؟
  • امیرمحمد IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    3 11
    ضمنا بنده با جمع بندی همه آنچه در این ماجرا به مردم گفته شده است، حس کارآگاهی ام استنباطی از کل ماجرا و نحوه جنایت دارد که اگر مسئولین محترم خبر آنلاین صلاح بدانند عرض خواهم کرد که می تواند به همه سوالات و ابهاماتی که در ذهن همه هست پاسخ دهد. خبر آنلاین عزیز، لطفا روی ایمیل بنده پاسخ دهید.
    • بی نام EU ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      10 2
      شما به پاسخ خبری کار نداشته باش، استنباطتونو بگید تا همه ازین شک و تردید خرج شن من قول میدم خبری درج کنه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    23 9
    همین شما خوانندگانه خبر آنلاین قبله اعدام ریحانه میگفتین باید قصاص شه. چی شد شما هم نظرتون برگشت. متاسفم ولی میبیااست این مساله به شکله دیگیی به غیر از اعدام حل میشد. خبر آنلاین چاپ کن لطفآ،
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    55 8
    اين چه جور وكيليه كه موكل هاش يكي پس از ديگري اعدام ميشوند؟ اين جوري من هم ميتونم وكيل شم
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      7 2
      کامنت شما تعداد لایک ها مثال بارز تصور مردم از وکلاست . راه برای وکیل شدن بازه ،شاید از این نظرات سطحی تون کم بشه .برای شناخت بهتر از این آقا میتونید ویژه نامه نوروز امسال اعتماد رو مطالعه کنید.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    35 3
    آنچه که بیشتر از همه به ابهامات می افزاید موضوع فقط بر ریحانه متمرکز شده است و هیچ توضیحی حتی از سوی قوه قضائیه در خصوص سربندی نیست حداقل باید بگویند سربندی قرار بوده چه معامله ای با ریحانه کنه؟ قضات بخشی از دفاعیات ریحانه را قبول دارند وبخشی را رد می کنند و اما از سربندی هیچ چیز نمی گویند اینجاست که جامعه قانع نمی شه.
  • بی نام EU ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    39 4
    فرض کنیم خدای نکرده من الان در منزلم تک و تنها با دختری هستم، من میخواهم به او تجاوز کنم و ایشون درصدد دفاع از خود مرا میکشد ، این شخص باید چه جوری ثابت کنه؟ هر دلیلی بیاره برای اون دلیل، دلیلی بر نقصشم وجود داره، پس در واقع متاسفانه چیزی به نام دفاع از خود وجود خارجی نخواهد داشت. از بچگی دوست داشتم قاضی شوم ولی الان خدا رو میلیونها بار شکر میکنم که قاضی نشدم
  • قنبر A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    37 4
    مطمئن باشیدخانواده مقتول و... تاوانشو پس میدن دیروزودداره اماسوخت وسوزنداره
  • كوروش IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    71 5
    جان مادرت چاپ كن.سلام دوستان هركسي ي نظري داره وميگه نظرشخص من اينه اگه ريحانه جباري ي انسان روكشت مرحوم سربندي انسانيت روكشت ي دختر 19 ساله دعوت كني خونه بعد بخواي بهش تجاوز كني اصن باهم دوست بودين ريحانه همسن دختر كوچيكه توبود.ابروي مرد ومردانگي رو اقاي سربندي بزرگ برد بعد هم پسراش كه رضايت ندادن.البته از همچوپدري اينجور پسرايي متولد ميشن
  • yalda jangzadeh A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    49 3
    دیر شد...خیلی دیر شد...به صرف قاتل بودن یک فرد، نباید تا وقتی که ابهاماتی وجود داره اعدام بشه
  • بی نام DE ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    14 0
    ولله من ديكه چي بكم اين همه كشوراطراف مون هست اياواقعااين همه مسائل ومشكلات ناموسي وغيره ازشون ميشنويد ماهاروسرگرم كردن بااين پزسش وپاسخهاي بي ربط خوداشون روزبروز دارن تكنولوژي جديدبدنياميدن ان وقت يارو روكشتن وقصاص كردن حالاازمردم ميخواهيم نظربديم بله اگربرا سرگرميه كه خداخيرشون بده چيزبدي نيست ولي باوركنيددوستان من كه دچارافسردگي شدم شماهارونميدانم اميدوارم؟
  • وکیل دادگستری A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    15 32
    آقای وکیل جان انسان بالاتر از شرف است.دفاع مشروع زمانی است که شخص جانش در خطر باشدو آنهم درصورتی است که امکان دفع خطر بالفعل جز کشتن فرد مهاجم وجود نداشته باشد.قانون برای تجاوز مجازات تعیین کرده است ولازم نیست قربانی خود شخص مهاجم را مجازات کند.
    • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      28 2
      کدوم دانشگاه درس حقوق خواندید؟؟؟
  • علی A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    24 15
    خدا رحمتش کنه وقتی تو جلسات دادگاه نبودین در موردش انقدر راحت صحبت نکنین. در ضمن چه از خود دفاع کرده و چه نکرده و چه به حق و چه به ناحق اعدام شده. از دختر 19 ساله ای که با مرد متاهل حشر و نشر و رابطه داشته قهرمان درست نکنین. اونم یه آدمه مثل من و شما و جایز الخطا. اما اشتباه بزرگی کرده که زندگیش رو تباه کرده. حتی اگه قتلی اتفاق نمی افتاد
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    30 1
    یکی داستانی بود پر آب چشم
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    38 5
    مهم اینه که آدم در دادگاه عدل الهی سربلند بیرون بیاد. ریحانه شاید از شرافتش دفاع کرد و نمی خواست اجازه بده مقتول بهش تجاوز کنه. شاید هم فریب خورده بود. هر چه بود ماجرای تلخ ریحانه تمام شد.
  • رضا A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    36 4
    با توجه به شواهد و گفته های موجود اعدام ریحانه کاملا اشتباهبوده است. همین طور که اشاره شده سربندی بعد از خونریزی کشته شده یعنی ریحانه اصلا انگیزه قتل نداشته. چیز مسلم اینه که سربندی قصد تجاوز به ریحانه رو داشته وگرنه اگر قتل با قصد قبلی بوده باشه حتما با برنامه ریزی قبلی صورت میگیره. در مورد نفر سوم این طور باید استدلال کرد که در موقع حادثه بعد از جرح سربندی،ریحانه از ترس رفته بیرون و در همون راستا نفر سوم که اسمش هم معلوم نیست اومده و کار رو یکسره کرده از ترس لو رفتنش. در واقع یک اعدام نادرست دیگر.
  • امین IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    60 5
    خیلی جالبه، فرزند مقتول میگه: ما میدانیم که قاتل کس دیگری است و متهمه این را می داند ولی نمی گوید، اگر واقعیت را بگوید، او را می بخشیم. و چون او نگفت که قاتل اصلی چه کسی است، باید خودش جای او اعدام شود. چه مملکت جالبی داریم، کجای دنیا چون کسی واقعیت را نمی گوید باید اعدام شود؟
  • محمد A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    8 50
    ببخشید یه چیز میخوام بگم اونم اینکه اگه یکی به عمد یکی از اعضای خانوادتونو بکشه شما حاضرید بره زندان؟؟؟شمارا نمی دونم ولی من رای به اعدام و قصاص میدم
  • ر ض ا RO ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    3 24
    میشه این بحث بی معنیو تمومش کنید ؟؟
  • حمید رضا رستمی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    30 1
    یکی بگه کاندم توی جیب مقتول و لیوان شربت حاوی داروی روانگردان ، جریانش چه بوده1
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    8 1
    ااگر منطقی فکر کنی در شرایط و فضای نرمال نبوده وبه همه ادمها باید فرصت دوباره و اصلاح خطا را بدهیم