۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸

کشتار و نسل کشی علیه اقلیت مسلمان میانمار در شرایطی صورت می‌گیرد که کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر در برابر آن سکوت اختیار کرده‌اند.

اگرچه دبیر کل سازمان ملل متحد و برخی از وزرای خارجه کشورهای مسلمان از جمله جمهوری اسلامی ایران و ترکیه مواضع صریحی اتخاذ کرده اند و حتی آنکارا اقدام به ارسال اقلام کمکی برای قربانیان این واقعه نموده است، اما ابعاد این فاجعه انسانی به مراتب نیازمند واکنش گسترده تر جهانی خاصه از سوی کشورهای بزرگی است که ابزار و توانایی مقابله جدی برای جلوگیری از چنین وقایعی را دارند.
 
هر انسانی فارغ از دین و مذهب، باید نسبت به همنوع خود نگرانی و حساسیت داشته باشد و این در حالی است که در حال حاضر در کشور میانمار تاکنون ده‌ها هزار مسلمان روهینگیا به دلیل نگرانی از خشونت‌های اکثریت بودایی و حتی نظامیان میانمار از کشور خود فرار کرده اند و به کشورهای همسایه ازجمله بنگلادش رفته‌اند. حال آنکه شمار زیادی از این مسلمانان قربانی خشونت وحشیانه دولت میانمار قرار گرفته اند.
 
در چنین شرایطی ما شاهد فاجعه عظیم انسانی در عصر حاضر هستیم حال آنکه از آن فاجعه بارتر، سکوت مدعیان حقوق بشر و برخی دولتها و سازمان های بین المللی است که با بی تفاوتی نظاره گر این وقایع وحشتناک، نقض حقوق بشر و نسل کشی مسلمانان در میانمار هستند. این در حالی است که بروز حوادثی مشابه و در سطح بسیار کمتر در نقاط دیگر جهان به ویژه اروپا با محکومیت و واکنش سریع طیف زیادی از کشورها و نهادهای بین المللی رو به رو می شود. چنانکه در موضوعاتی با پیامدهای بسیار کمتر از کشتار مسلمانان میانمار، شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای منطقه ای با برگزاری نشست های فوق العاده به بررسی آن رخداد و نحوه واکنش به آن می پردازند اما اکنون تنها واکنش جامعه جهانی به کشتار روهینگیا سکوت بوده است. در شرایطی که آزمایش های موشکی کره شمالی تنها به عنوان یک تهدید مطرح شده و هنوز اقدامی عملی علیه انسانها صورت نداده، همه کشورها در تب و تاب جلوگیری از عملی شدن تهدیدات این کشور هستند اما در مقابل، شاهد کشتار عملی انسانها در میانمار هستیم که هیچ واکنش جدی از سوی کشورها و مراجع ذیصلاح برای پیگیری این واقعه و جلوگیری از گسترش آن را برنیانگیخته است.
 
گستره و پیامدهای این فاجعه انسانی به اندازه ای است که صرف موضع گیری اعلامی سازمان ملل و کشورها کفایت نمی کند بلکه باید با برگزاری نشست فوق العاده در سازمان ملل و همچنین کشورهای مهم منطقه و جهان، راهکارهای جدی برای توقف چنین رخدادی طراحی و اجرا شود. چنانچه با وقایعی این چنینی برخورد جدی صورت نگیرد، اقدامات خشونت بار گروهها و جریانهای افراطی که نمونه واضح آن از سوی داعش علیه بخش زیادی از مسلمانان منطقه صورت گرفته است، می تواند به سایر بخش های جهان سرایت کند. آنهم در حالی که افراط گرایان با آسودگی خیال از اینکه با واکنش هیچ یک از کشورها و نهادهای بین المللی مواجه نخواهند شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =