۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸

شرق نوشت: ایران نمی‌خواهد فقط روی بازار داخلی تمرکز کند و برای اشتغال‌زایی بیشتر، یک بازار ٣٠٠‌میلیون‌نفری از کشورهای مختلف را به‌عنوان هدف در نظر گرفته است.

این موضوعی بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تخصصی با کارآفرینان و صاحبان صنایع آلمان مطرح کرد و از ایجاد ارتباطات ویژه با دنیا خبر داد. او البته از تجربه‌های تلخی که در زمینه اعزام نیروی کار به وجود آمده هم سخن گفت و تأکید کرد که ‌گیرودارهای سیاسی، مانع از فعالیت درست در این زمینه شده است.

آن‌گونه که علی ربیعی گفته، بازار ایران فقط شامل جمعیت ٨٠‌میلیونی کشور نمی‌شود و ما می‌توانیم روابط اقتصادی خود را با ٣٠٠‌ میلیون نفر در خارج از ایران نیز سامان دهیم. به گزارش ایسنا، او سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را از بزرگ‌ترین صندوق‌های داخل ایران دانسته و تأکید کرده دولت هم از آنها حمایت‌می‌کند.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست، به برخی زمینه‌های فعالیتی شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه هم اشاره کرد. به گفته او، وزارت تعاون در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، انرژی، فولاد، معدن، ساختمان، بانکداری، دارو، مواد غذایی، IT و ICT، گردشگری و حمل‌ونقل فعالیت دارد و البته تمامی این فعالیت‌ها را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی پیش‌بینی‌شده به انجام می‌رساند.

او تأکید کرد: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که من سکان‌دار آن هستم، وظایف مهمی برعهده دارد. این وزارتخانه در حوزه‌های رفاه، فقرزدایی، گسترش تأمین اجتماعی، گسترش تعاونی‌ها، گسترش سمن‌ها، استقرار نظام بیمه‌ای و حمایتی و بازنشستگی، ایجاد اشتغال‌های خرد، متوسط و کلان و همچنین مهارت‌آموزی به ایرانیان، وظایف مهم خود را عملی می‌کند». ربیعی همچنین از فعالیت دو بانک و ١٠ درصد بازار سهام ایران زیر نظر وزارت تعاون خبر داد و گفت: میزان سرمایه صندوق‌هایی که زیر نظر وزارت تعاون فعالیت می‌کنند، ٣٣‌ میلیارد دلار معادل صد هزار‌ میلیارد تومان است. 

موانع سیاسی، پیش‌روی اعزام نیروی کار به خارج

ربیعی پس از پایان این نشست تخصصی هم از لزوم ارتباط بیشتر با کشورهای جهان به منظور اعزام نیروی کار به این کشورها صحبت کرد. او گفت: پیش از این تعاملات سیاسی مهم‌ترین مانع پیش‌روی اعزام نیروی کار به خارج از کشور بوده اما اکنون تلاش‌هایی در جریان است تا نیروی کار با تضمین‌های مهارتی به خارج از کشور اعزام شوند. ربیعی درباره آخرین وضعیت اعزام نیروی کار به خارج از کشور هم به مهر گفت: مقوله اعزام نیروی کار را از سال ۹۳ آغاز کردم اما واقعیت این است که شرایط سیاسی به گونه‌ای نبود که بتوانیم در این زمینه پیشرفتی حاصل کنیم.

به گفته او، در زمینه اعزام نیروی کار به خارج از کشور با کشورهایی مانند استرالیا، کره، قطر و امارات به طور مستقیم و با برخی کشورها مانند کانادا به طور غیرمستقیم مذاکره داشتم و تلاش کردیم این مقوله را در دستور کار قرار دهیم: «اخیرا یک‌سری آشپز به‌عنوان نیروی کار به کشور انگلیس اعزام کردیم؛ حتی با کشورهایی که از گذشته به طور سنتی نیروی کار ایرانی در آنها فعالیت می‌کنند، مذاکراتی داشتم به طوری که در کشور قطر برای حفظ سطح این نیروهای کار مذاکره کرديم اما به‌هرحال مشکلات سیاسی یکی از موانع پیش‌روی ما بود».

او تأکید کرد: درحالی‌که ارتباط ما با دنیا قطع شده بود، نمی‌توانستیم در زمینه اعزام نیروی کار موفقیتي حاصل کنیم. البته یک‌سری تجربه‌های تلخ نیز در این زمینه برای نیروهای کار اعزام‌شده وجود داشت به طوری که برخی نیروهایی که در سال‌های گذشته اعزام شده بودند، با مشکلات مهارتی فنی و حرفه‌ای و مراودات اجتماعی و شهروندی به دلیل عدم آموزش زبان و ناتوانی در برقراری ارتباطات کلامی مواجه شدند که به جای نیروی کار تبدیل به یک پناه‌جو شدند و این موضوع برای خود ما ایرانی‌ها هم پذيرفتني نبود.

او ادامه داد: آموزش و اعزام نیروی کار باید سازماندهی‌شده باشد و با تضامین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به خارج از کشور اعزام شوند که در هر ملاقات با طرف‌های خارجی بر این موضوعات تأکید می‌کنم و این موضوع در دستور کار قرار دارد. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =