۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵

ایسنا نوشت: ولید جنبلاط در اولین اتهام ضمنی علیه عربستان با انتقاد از اقدامات این کشور در قبال سعد حریری، گفت، ریاض آزادی او را محدود کرده بود.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان و از سیاستمداران لبنانی از طریقه تعامل برخی محافل عربستانی با سعد حریری، نخست وزیر این کشور به شدت انتقاد کرد.

این نخستین بار است که جنبلاط نسبت به اقدامات ریاض درباره استعفای سعد حریری انتقاد می‌کند.

 به موازات انتقاد غیرمنتظره او از عربستان که دیر زمانی‌ است با این کشور روابط خوبی دارد در عین حال هرگونه "دیکته کردن از سوی ایران" را رد کرد.

مسؤولان لبنانی می‌گویند که مقامات عربستان، حریری را در حصر  و اقامت اجباری در ریاض قرار داده و در چهارم نوامبر وی را مجبور به استعفا کردند.

اگر چه عربستان بازداشت حریری یا تحت فشار قرار دادن وی برای استعفا از سمت نخست وزیری لبنان را منتفی می‌داند اما  هنوز هیچ توضیحی و یا تفسیری برای دلایل نگه داشتن سعد حریری در ریاض به مدت ۱۸ روز ارائه نکرده است.

حریری که مدت زمان طولانی است هم‌پیمان عربستان است روز چهارشنبه ساعاتی پس از بازگشتش به بیروت و پس از مداخله فرانسه موضوع استعفایش را به حالت تعلیق درآورد.

استعفای سعد حریری لبنان را به سمت درگیری منطقه‌ای میان عربستان و ایران که حامی حزب‌الله است بازگرداند.

جنبلاط در صفحه شخصی خود در تویتر با اشاره به آنچه آن را دیکته ایران خواند، نوشت: لبنانی‌ها از روش غیرعادی برخی محافل عربستانی در راستای برخورد با حریری انتقاد دارند اما آنها با تجربه و درایت کافی از طریق گفت‌وگو امورشان را حل می‌کنند و نیاز به دیکته دیگران ندارند.

سعد حریری در زمان اعلام تعلیق استعفایش در لبنان با اشاره به اینکه نقش نظامی منطقه‌ای حزب‌الله که منبع نگرانی گسترده عربستان است، بر اهمیت سیاست "خویشتن‌داری" در قبال درگیری‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    0 0
    خیلی خنده داره که یک کشور از رئیس جمهور یا نخست وزیر یک کشور دیگه بخواد که استعفا بده .... خنده داره ...یعنی خود لبنان هیچ هویتی نداره ... جدای از سیاست های عجیب غریب به نظر من اصلا دیگه نباید اجازه ورود به لبنان به سعد حریری میدادن ... ولی توی این دنیا همه چیز برعکسه
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    0 0
    اگر فرانسه پا پیش نمی گذاشت و اگر حریری شهروند فرانسوی نبود الان اموال حریری را هم مصادره کرده و خودش را مثل بقیه شاهزاده ها در عربستان آویزان می کردند.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    0 0
    ولید دنبلان از سیاستمداران خوب در خاور میانه است و بیشتر در میانه است.....