ایران‌ایر روز شنبه نهم دی به صورت رسمی هواپیماهای ATR هفتم و هشتم خود را تحویل گرفت تا ناوگان فرسوده حمل و نقل هوایی کشور نفس دیگری پس از برجام بکشد.

به گزارش خبرآنلاین،این دو فروند هواپیمای جدید از نوع600-72 ATR سن ناوگان ایران‌ایر را تا یک سال کاهش می‌دهد به طوری که سن ناوگان این شرکت با ورود این دو هواپیما از 1/21 به 2/20 می‌رسد.این مدل هواپیما امکان نشست و برخاست در اکثر فرودگاه‌های کشور با ایمنی بسیار بالا را دارد به همین دلیل با توجه به پایین بودن تجهیزات در برخی از فرودگاه‌های کشور برای استفاده از این هواپیما استقبال بسیار زیادی شده است.  تواتر پروازی در شهرها باعث رونق اجتماعی و اقتصادی آن مناطق می‌شود بنابراین این پروازها برای نقاط کم برخوردار بسیار مهم است و می‌تواند موجب بهبود اقتصاد این مناطق شود.

 تاکنون هشت فروند هواپیما تحویل داده شده است و 12 فروند هواپیمای دیگر به تدریج وارد ناوگان ایران ایر می‌شود. 

ای‌تی‌آر ۷۲-۶۰۰ هواپیمایی است که بهترین مشخصات را برای جایگزینی هواپیماهای فوکر و ام‌دی قدیمی در پروازهای داخلی دارد. شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قردارد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده  است.  ATR را می‌توان بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه‌ای تا سقف 90 صندلی در جهان دانست. این شرکت در سال 1981 با همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد. 

۷۲-۶۰۰ ATR که برای خرید توسط ایران انتخاب شده توانایی طی کردن مسافت بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد می‌تواند به ویژه در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما به راحتی می‌تواند در فرودگاه‌های کوچک برخی شهرها مورد استفاده قرار بگیرد و از این لحاظ برای حمل و نقل هوایی در این مناطق بسیار مناسب و ایمن است. 

از جمله مشخصات عملکردی سری ATR 600 می توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) 509 کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی 1500 کیلومتر و نیاز به مسافت کوتاه 1333 متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد که استفاده از این هواپیما را در مسیرهای بین شهری و فرودگاه های نسبتا کوچک شهرهای کشور امکان پذیر می کند.

سری 600 ای‌تی‌آر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW127M در حدود 5 درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک‌آف یا بلند شدت از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می دهد.

شاید با توجه به ساختار ملخی پیشرانه های توربوپراپ، ظاهر ATR 72 کمی قدیمی به نظر برسد اما باید گفت که در طول قریب به 30 سال تولید سری 72 توسط ATR، تعداد اندک حوادث منجر به سقوط، این هواپیما را در زمره ساخته های ایمن و قابل اطمینان صنعت هوانوردی قرار داده است.

یکی از تصورات اشتباهی که بین بخشی از مردم در مورد هواپیماها رایج است، این است که هواپیماهای با موتور ملخی، امنیت یا کیفیت پایین‌تری دارند. در صورتی که این تصور کاملا  غلط است. موتور هواپیماهای ATR توسط یک غول کانادایی به نام Pratt and Whitney  تولید شده که یکی از معروف‌ترین، اقتصادی ترین، ایمن ترین و مدرن ترین موتورهای هواپیما بوده است. به خصوص در مدل PW127M آن، فناوری و طراحی را به حد اعلی رسانده شده است. شاید گفتن این نکته کافی باشد که شرکت تولید کننده این هواپیما در کارنامه خود تولید موتور جنگنده‌های مشهور جهان از جمله F-35 و F-22 رپتور را دارد. 

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 741971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =