مهریه‌های بالا، بنای زندگی را سست می‌کند

سمینار "ازدواج آسان و پایدار" با حضور مسئولان، دانشجویان و جوانان در سالن همایش های دانشگاه پیام نور سقز با تاکید بر اهمیت دوره نامزدی برای شناخت، تشابهات و اشتراکات در تفاهم زوجین، نقش منفی وابستگی زیاد فرزندان به پدر و مادر، توجه به نیازهای عاطفی و ضرورت نهادینه شدن تحمل علایق و سلایق برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سقز، در این همایش، استاد عرفان صاحبی روانشناس و مشاور با اشاره به تحولات خانواده در گذر زمان گفت: مشکلات اشتغال و اقتصاد مهمترین دغدغه جوانان و خانواده هاست و این مشکلات موجب کاهش آستانه تحمل عمومی شده است
وی اظهار داشت: در تصمیم گیری ازدواج نباید احساسی و ظاهری و با رویکرد افراط و تفریط برخورد کرد، بلکه شناخت و تعقل در این امر ضروریست

صاحبی گفت: هرچه تشابهات و اشتراکات بین زوجین افزایش یابد، تفاهم بیشتری بین طرفین ایجاد می شود.
این روانشناس افزود: دوره نامزدی فرصت مناسبی برای شناخت بهتر بوده و زوجین از دادن وعده های بی مورد خودداری کنند.
وی خاطر نشان ساخت: وابستگی زیاد فرزندان به پدر و مادر و عدم توجه به اجتماعی کردن آنان آثار منفی دارد و توجه به نیازهای عاطفی همسر و عشق ورزیدن همراه با انس و الفت در زندگی مشترک نقش مهمی در خوشبختی دارد.
این روانشناس عنوان کرد: تحمل علایق و سلایق مختلف باید در خانواده و جامعه نهادینه شود
صاحبی با اشاره به اینکه چه کسانی برای ازدواج مناسب نیستند، افزود: ازدواج افراد رویایی و زودرنج، غیراخلاقی، تجمل گرا، افراد دارای ارتباطات ناسالم، افراد بی مسئولیت و وسواس، تفاوت زیاد مدرک تحصیلی بین طرفین و... موفقیت آمیز نیست.

وی در ادامه گفت: جوانان در دوران نامزدی مسائل اشتغال، خانوادگی، فرزندپروری، عدم دخالت دیگران در خانواده، عدم افشای مسائل خانوادگی، حذف ارتباطات ناسالم، احترام مداری، عدم تجمل گرایی و هزینه های غیرضروری و... را حل نمایند.

سپس دکتر محمدرسول ابوالمحمدی با اشاره به اینکه اسلام اهمیت خاصی به تشکیل خانواده و ازدواج داده است، گفت: ازدواج به مثابه میثاق نامه خانواده ۹۹ حق را برای طرفین ایجاد می کند
وی افزود: مهریه تلفیقی از نقد، دین و اسباب و اساس است، که آتیه زن را تضمین می کند، اما باید متناسب با توان فرد باشد و در این امر تسهیل گری شود، مهریه های بالا بنای زندگی را سست می کند
ابوالمحمدی اظهار داشت: مرد مکلف به تامین مایحتاج و لوازم زندگی است، تعامل و همراهی زن هم ضروریست و زن و مرد نباید رویکرد مستبدانه نسبت به همدیگر داشته باشند.

وی بیان داشت: زوجین از چشم و هم چشمی در زندگی مشترک خودداری و در حد توان و واقعیت ها از همدیگر انتظار داشته باشند.

وی آسان گیری در هزینه های عروسی، لباس و مراسمات بسیار ضروریست و نباید در این امر زیاده روی شود
ابوالمحمدی با اشاره به اینکه آرامش، محبت و عشق مبنای استمرار زندگی است، گفت: درک و مشارکت مشترک زوجین در مناسبات زندگی، صداقت، اخلاق مداری، پرهیز از توهین و خشونت و... باید در زندگی رعایت شود.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =