ستاری: اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه ششم توسعه باید محور اصلی باشد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با توجه به محدودیت منابع و روش توسعه سال‌های قبل، باید در تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور، اقتصاد دانش‌بنیان اولویت و در محوریت اصلی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در نخستین جلسه ستاد برنامه ششم توسعه در معاونت علمی فناوری گفت: اگر چه این جلسه نخستین جلسه ستاد برنامه ششم بود، اما خوشبختانه مطالب خوبی مطرح شد.

وی گفت: علاوه بر اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز، وجود اسناد جدیدی از جمله ابلاغیه سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی مقام معظم رهبری بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و مصوبه جدید دولت برای خروج از رکود اقتصادی که ناظر به برنامه ششم توسعه است.

وی به جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور اشاره و تصریح کرد: امروز نگاه ویژه‌ای به بحث اقتصاد دانش‌بنیان متوجه شده و توجه به این موضوع در کشور بسیار جدی شده است.

 ستاری با اشاره به بازدیدهایی که از مراکز علمی و تحقیقاتی چند استان داشته است، ابراز کرد: وضعیت فعلی برخی از استان ها، بسیار شبیه وضعیتی است که کل کشور دچار آن است. این استان ها و کلانشهرها به دلیل محدودیت های زیست محیطی در حقیقت دیگر هیچ ظرفیتی برای توسعه و پویایی در شکل فعلی ندارند. به طوری‌که در آنها حتی توانایی راه‌اندازی یک کارخانه جدید متصور نیست.

وی همچنین گفت: علیرغم وجود دانشگاه‌های معتبر، نیروی انسانی مشکلات محیط‌زیستی از جمله کمبود شدید آب، آلودگی هوا، معضل اشتغال و مشکلاتی از این دست چالش اصلی شده است. این معضل به روش غلط توسعه طی سال‌های گذشته برمی‌گردد. دیگر جایی برای توسعه با تأسیس کارخانه‌های جدید مبتنی بر صنایع آلاینده وجود ندارد و باید به دنبال شیوه‌ای جدید برای توسعه پیش بگیریم. چون به علت محدودیت منابع و ظرفیت‌ها، امکان تأسیس کارخانه جدید وجود ندارد. حتی اگر چند کارخانه جدید مثل کارخانه سیمان، فولاد و امثالهم ایجاد شود، در توسعه یا اشتغال تحول خاصی اتفاق نخواهد افتاد.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی به ضرورت جایگزینی اقتصاد دانش‌بنیان به جای روش‌های توسعه قبلی اشاره و تصریح کرد: باید اقتصاد دانش‌بنیان در توسعه کشور و برنامه آن تمرکز شود. در بحث سیاست‌گذاری برنامه ششم توسعه در حوزه فناوری و نوآوری، بسیار عقب هستیم. اقدامات زیادی باید صورت بگیرند ضمن این که جایگاه بودجه سال آینده کشور در این سیاست‌گذاری بسیار جدی است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه ششم توسعه تأکید کرد: با توجه به محدودیت منابع و روش توسعه سال‌های قبل، باید در تدوین برنامه ششم توسعه، اقتصاد دانش‌بنیان اولویت و محوریت اصلی قرار بگیرد.طی چند جلسه‌ای که بنده با آقای دکتر نوبخت داشتیم، ایشان تأکید ویژه ای روی این حوزه داشتند تا بحث اقتصاد دانش‌بنیان محور اصلی برنامه ششم توسعه قرار بگیرد. سال گذشته به بزرگ‌ترین دستاورد بودجه در فناوری و نوآوری و نوآوری دست یافتیم و توانستیم صندوق نوآوری و شکوفایی را احیا و فعال کنیم. البته در احکام بودجه‌ای این حوزه اتفاق نیفتاد و نیازمند تدوین احکام بودجه کشور در حوزه فناوری و نوآوری هستیم.

باید برنامه مشخصی برای بودجه در حوزه نوآوری و فناوری کشور ارائه کنیم که ظرفیت برنامه ششم برای اینگونه فعالیت ها بسیار قابل توجه است و باید از آن بهره برد.

 

اساسنامه کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار تصویب شد

همچنین با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، اساسنامه نمونه کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار بررسی و تصویب شد.

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار در دوره جدید با هدف تصویب اساسنامه این تشکل، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری روز یک شنبه نهم شهریورماه سال جاری برگزار شد و حاضران ضمن بیان نقطه نظرات خود درباره اساسنامه نمونه تدوین شده، به برخی مسایل و چالش های فراروی این کانون ها اشاره کردند.

براساس این گزارش، اهتمام لازم به منظور اجرایی کردن مصوبات کانون، توجه و حمایت های مادی و معنوی لازم برای پیشبرد اهداف کانون، ضرورت ارزیابی و نظارت مستمر بر عملکرد کانون ها، الزام مشارکت سه بخش صنعت، دانشگاه و حاکمیت در تدوین و اجرای برنامه های کانون و غیره از جمله مسایلی بود که در این جلسه عنوان شد.

همچنین موضوع نحوه میزبانی کانون ها توسط نهادهای درخواست دهنده و تاکید بر تامین هزینه اداره کانون ها توسط میزبان با تکیه بر بخش های خصوصی مانند اتاق های بازرگانی، خانه صنعت و معدن یا در قالب استقرار در پارک های علم و فناوری از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در پایان این جلسه، حاضران با اعمال اصلاحاتی، کلیات اساسنامه نمونه کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار را تصویب کردند.
دومین جلسه شورای سیاستگذاری کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار با هدف تصویب اساسنامه جدید کانون ها، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس جهاد دانشگاهی، رییس پارک علم و فناوری استان گیلان، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری، سرپرست امور شرکت های دانش‌بنیان، رییس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری و نماینده ستاد نقشه جامع علمی کشور برگزار شد.

 

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوروزیان IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    دکتر عزیز شما که بقول خود وفا نمیکنید فقط حرف میزنید نامه میدهیم دستور بایگانی مدهید ترا خدا حرف بس عمل کنید مردم دیگر از حرفهای بی عمل خسته شده اند جنابعالی چه کاری برای تولید کنندگان وسایل دانشگاه انجام دادید