قیمت دلار امروز در گران ترین زمان به 34.783 ریال رسید و بازار نهایتا در ساعت 16 با قیمت 34.676 ریال به کار خود پایان داد. این در حالی بود که برخی صرافان با اصرار بر افزایش تقاضا در بازار از رسیدن قیمت به 3500 تومان خبر داده بودند.

مریم یعقوبی

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی چندی پیش «بازارسازی های غیرواقعی» را یکی از علل افزایش قیمت ارز در بازار آزاد اعلام کرده بود.

به نظر می رسد امروز یکی از همان مواقعی بود که چنین رفتاری به روشنی نمود پیدا کرد آن هم زمانی که برخی صرافان در تشریح علت افزایش قیمت ده تومانی دلار، افزایش تقاضا عنوان کردند.

قیمت دلار امروز در گران ترین زمان به 34.783 ریال رسید و بازار نهایتا در ساعت 16 با قیمت 34.676  ریال به کار خود پایان داد. این در حالی بود که برخی صرافان با اصرار بر افزایش تقاضا در بازار از رسیدن قیمت به 3500 تومان خبر داده بودند.

بانک مرکزی چندی پیش با راه اندازی سایتی میانگین قیمتی خرید و فروش ارز در بازار را بنا بر آنچه در سامانه «سنا» ثبت می شود، اعلام می کند. از آنجایی که تمام صرافان ملزم به ثبت خرید و فروش های خود در این سامانه هستند بنا بر این قیم های این سامانه در واقع نشان دهنده متوسط نرخ هایی است که در بازار آزاد جریان دارد.

اهمیت و نقش این سامانه در مواقعی مانند امروز مشخص می شود؛ زمانی که گزارش های شفاهی از بازار به نقل از منابع اغلب نامعلوم یا دلالان ناشناس پاساژ افشاری و...قیمت ها را بالاتر از آنچه واقعا ارز بر مبنای معامله می شود، اعلام می کنند.

با این حال از کنار این واقعیت هم نباید گذشت که شرایط بازار به گونه ای نیست که افزایش قیمت در آن چندان نامحتمل باشد.

به گفته مدیر اداره صادرات بانک مرکزی « کاهش قیمت نفت،افزایش حجم معاملات بازارهای غیر رسمی، فروکش کردن بخشی از هیجانات بازار و افزایش تقاضای مسافرتی و افزایش نرخ درهم نیز باعث روند افزایشی نرخ ارز شده است».

در کنار اینها اما افزایش تقاضای واقعی،افزایش تقاضای سفته بازی،احتیاطی و تبدیل دارایی و افزایش حجم معاملات فردایی عواملی هستند که عمدتا توسط بازارسازهای غیررسمی صورت می گیرد و به افزایش قیمت منجر می شود. معاملات کاغذی گاهی تا آنجا افزایش می یابد که در برخی روزها به 4 میلیون دلار می رسد.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    15 2
    همش زیر سر خود بانک مرکزی است اقای سیف با سوداگران ارز که احتمالا از همکاران سابق ایشان در بانک های خصوصی هستند همکاری تنگاتنگ دارد
  • نادری RO ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    6 1
    الان شما نگران اون 30 40 تومانش هستید؟ خب امروز نشه 3500 فردا میشه خودتون رو ناراحت نکنید.اینجا ایرانه.مرد باش بچاپ ادمین...
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    8 0
    کاهش ارزش ریال و افزایش هر روز نرخ دلار و دلار 3100 تومانی برای بوجه سال بعد توسط بانک مرکزی به شدت باعث فشار اقتصادی و کاهش قدرت خرید و فقیر تر شد مردم و رکود در کشور شده است....تا دلار ارزان و به قیمت واقعی باز نگردد کشور از رکود خارج نمی شود...
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    7 1
    صدا سیما عامل تشویش اذهان عمومی
  • بی نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    9 0
    وای خیالم راحت شد . الان یعنی 3478 تومن خیلی با 3500 تومن فرق داره ؟ مثل اینکه حالتون خوب نیست یا اینکه وضعتون خیلی خوبه .
  • بی نام CA ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    10 2
    مشخصه کاره کیه اگه دولت بخواد میتونه و دلار همون 3200 3100 میشه ولی نمیخواد
  • بی نام RO ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    تا وقتی دلار با این قیمته. عملا نه چیزی ارزون میشه و نه میشه فعالیت تولیدی داشت. اولین قدم رشد اقتصادی کاهش نرخ ارز است.