مراسم رونمایی از کتاب‌های «پدیده زیباشناختی در قرآن»، «جلوه‌های هنری در قصه‌های قرآنی» و «روش داستان‌گویی در قرآن» در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، تازه‌ترین کتاب‌های مدرسه هنر اسلامی طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، مدیر و مسئولان مدرسه اسلامی هنر و جمعی از پژوهشگران حوزه اسلامی هنر از جمله دکتر حسن بلخاری و دکتر موسوی گیلانی در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر در این مراسم با اشاره به تاریخ تشکیل مدرسه اسلامی هنر و فعالیت‌های این مدرسه گفت: تلاش می‌کنیم به طور مشخص وارد مسائل انتزاعی نشویم و پژوهش هایی که انجام می دهیم ناظر بر مصادیق خارجی باشد. او افزود: مدرسه اسلامی هنر تلاش می‌کند که یک نظام فکری برای هنری که لایق نظام جمهوری اسلامی است طراحی کند.

مدیر مدرسه اسلامی هنر با اشاره به کاربردها و کارکردهای هنر در جامعه انجام پژوهش در این زمینه را ضروری برشمرد.

نواب در ادامه به پیشرفت جهان عرب در حوزه‌های شناخت هنری قرآن اشاره کرد و گفت: سعی کردیم با ترجمه این آثار فضای فکری دانشگاهی ایران را با پژوهش هایی که در این حوزه ها در جهان عرب انجام شده است آشنا کنیم .

همچنین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی فعالیت‌های مدرسه اسلامی هنر طی 10 سال گذشته را ارزنده توصیف کرد. وی تمامی تحولات فکری و فلسفی را که در عالم هنر وجود دارد برگرفته از تفکر دانست و گفت: تمامی تحولات جدید در هنر در عالم غرب و شرق همه برگرفته از یک اندیشه بوده است و ابتدا در ذهن یک فیلسوف و یا یک اندیشمند شکل گرفته و سپس در عالم هنر بروز و ظهور داشته اما متاسفانه ما در عالم اسلام این مبانی را که برگرفته از قرآن و احادیث ائمه و سخنان اندیشمندان اسلامی باشد پی نگرفتیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره اظهارنظرها و سخنان سنجیده شخصیت‌های برجسته انقلاب مانند امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و علامه جعفری و علامه طباطبایی در حوزه هنر اسلامی گفت: این منابع بسیار باارزش هستند اما در این زمینه کافی نیستند و باید ارتباط حوزه با هنرمندان بیش از پیش باشد و منابع جدید تولید شود.

او با اشاره به ظرفیت‌های لایتناهی قرآن از نظر زیبایی ظاهری و مفاهیم باطنی قرآن گفت: فضلا و اندیشمندان حوزه‌های دینی باید به استخراج این مفاهیم بپردازند و بستر استفاده این مفاهیم را برای هنر مندان فراهم آورند.

شاهمرادی با بیان این‌که همه دستگاه‌های فرهنگی باید به مدرسه هنر برای محقق شدن رسالت آن کمک کنند، آمادگی شورای فرهنگ عمومی را در تمامی استان ها برای حمایت از فعالیت های این مدرسه اعلام کرد.

در این نشست همچنین حسن بلخاری، در سخنانی بیان کرد: خوشبختانه در این مدرسه یک جو بسیار خوب و شوق‌انگیز در بین طلاب قم وجود دارد که من فکر می کنم می تواند منشأ یک جریان ارزشمند دینی در قم شود.

او افزود: هنوز تاریخ جامعی از هنر دینی وجود ندارد و امید است که مدرسه اسلامی هنر بتواند این کار را به سرمنزل مقصود برساند.

این استاد دانشگاه در رشته حکمت و هنر اسلامی با بیان این‌که تاریخ اندیشه ما هنر را به عنوان یک فن دیده است، گفت: هنر در غرب اقتضائات خاص خودش را داشته که برخی از آن‌ها هم اتفاقا برای ما مفید است و لذا من فکر می‌کنم مدرسه هنر اسلامی بعد از ۱۰ سال اکنون باید به مرحله تولید رسیده باشد.

در پایان این مراسم از سه کتاب یادشده رونمایی شد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =