به بهانه درگذشت منوچهر برومند یکی از افتخارات وزنه‌برداری/خداحافظ بزرگمرد

منوچهر برومند پنج شنبه دارفانی را وداع گفت.

بابک پورعالی:پنج روز دیگر تولدش بود، اما چه سود که خودش به یاد نمی آورد خاطرات شیرین شمع فوت کردن های دوران جوانی و میانسالی را. این سالهای آخر آلزایمر گرفته بود. البته خیلی ها معتقدند که وزنه برداری بابت فراموش کردن بزرگ مردی چون منوچهر برومند دچار آلزایمر شده بود. او را فراموش کردند و او هم ترجیح داد آلزایمر بگیرد تا خیلی چیزها و خیلی کس ها را از یاد ببرد. با این حال تاریخ ورزش فراموش نمی کند خدمات و زحمات ارزشمند این بزرگ مرد تاریخ وزنه برداری ایران را.

با ایستادن روی سکوی قهرمانی بازیهای آسیایی بانکوک (1966) با ارزشترین مدال عمرش را به دست آورد که البته با مروری بر خاطرات زندگی ورزشی پربار استاد برومند، متوجه خواهیم شد آن مدال طلا در قبال خدمات ارزنده وی به وزنه برداری تقریبا هیچ است.وقتی پای اولین ها در میان باشد منوچهر برومند نخستین وزنه برداری تاریخ ایران و آسیا است که از مرز رکورد مجموع پانصد کیلوگرم در سه حرکت پرس، یکضرب و دوضرب عبور کرد. او آن رکوردها را پنجاه و یک سال پیش در رقابتهای جهانی برلین و در سی و دو سالگی به ثبت رساند؛ رکوردهایی که بهترین رکوردهای شخصی اش هم به حساب می آید:پرس: 167.5یکضرب:  147.5دوضرب:  187.5مجموع: 502.5.

البته اولین های برومند به همین یک کورد خلاصه نمی شود. او اولین مربی بود که تیم ملی وزنه برداری ایران را در مانیل قهرمان آسیا کرد. آن قهرمانی با پنج مدال طلا و سه برنز هنوز هم مقتدرانه ترین قهرمانی ایران در آسیاست.منوچهر برومند در عین تنها سرمربی تاریخ وزنه برداری ایران است که در دو دوره متوالی از رقابتهای المپیک، هدایت تیم ملی کشورمان را عهده دار بوده است؛ المپیک مونیخ و المپیک مونترال.او همچنین تنها وزنه برداری که به عنوانی ورزشکار و سرمربی، حضور در چهار المپیک را تجربه کرد. برومند در دو المپیک رم و توکیو عضو تیم ملی بود.

رکورد دیگر منوچهر برومند هدایت تیم ملی در هفت دوره از مسابقات جهانی وزنه برداری و المپیک است، رکوردی دست نیافتنی در میان همه مربیان تاریخ وزنه برداری ایران.برومند در دوران هفت ساله ریاستش در فدراسیون وزنه برداری نیز تصمیمات شجاعانه زیادی گرفت که از آن جمله می تواند به انتخاب نصراله دهنوی به عنوان سرمربی تیم ملی اشاره کرد. دهنوی با بیست و نه سال سن هنوز هم جوانترین سرمربی تاریخ وزنه برداری ایران است. پیکر مرحوم منوچهر برومند ساعت نه صبح جمعه (اول دی ماه) از مقابل ورزشگاه شهید شیرودی تشییع خواهد شد. 

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =