روز ششم نوروز، پنجشنبه است، پنجشنبه ها عموما مغازه های بازار تهران تا نیمروز باز است ولی در نوروز، خلوتی بازار و مساعد بودن هوا به شما اجازه می دهد مکانهای تاریخی بازار تهران از از نزدیک ببینید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد مسجدجامعی، تهرانگرد و عضو شورای شهر تهران درباره پیشنهاد گردشگری نوروز خود در ششمین از سال نو می گوید: به نظرم بهتر است در آخر اولین هفته سال، تهرانی ها در خلوتی نوروز، سری به بازار تهران بزنند.


او توضیح می دهد: بازار تهران، فقط یک مکان تجاری نیست. بلکه هسته اصلی و مرکزی تهران قدیم حول و حوش بازار شکل گرفته. از جمله، مکان های مذهبی و تاریخی مانند امامزاده ها و مساجد زیرا در اطراف است و همچنین مرکز حکومت و کاخ اصلی پادشاهان قاجار بوده.
بازار، یکی از قدیمی ترین محلات پایتخت است و به همین خاطر از بازار تهران در قدیمی ترین اسناد تاریخی سخن رفته است.
مسجدجامعی به تهرانگردها توصیه می کند: بازار و فضای پیرامونی آن که سرشار از آثار دیدنی است را از دست ندهید. قدیمی ترین سنگ قبر تهران در امام زاده زید قرار دارد که به ۹۰۰ سل پیش بر می گردد.
این تهران شناس درباره سایر دیدنی های بازار می گوید: در بازار مسجد جامع را می بینید. مسجد جامع بازار، کهن سال ترین مسجد تهران است که قدیمی ترین شبستان آن شاید بیش از هزار سال عمر داشته باشد که به شبستان آیت الله شاه آبادی معروف است. شبستان دوم آن، شبستان عتیق است که بیش از 700سال عمر دارد و شبستان گرم خانه که زمان قبل از انقلاب گرم خانه شهرداری محسوب می شده در خیابان 15خرداد قرار دارد. آن زمان مساجد یک شبستانی داشتند که مسافرین در آن اسکان می کردند و اسم این شبستان ها را می گذاشتند شبستان های گرم خانه.
در بازار مسجد قدیمی امام خمینی(ره) قرار دارد که پیش از انقلاب مسجد شاه خوانده می شد و قبل از آن نیز به مسجد سلطانی معروف بود. این مسجد از بناهای دوره قاجار است و در ۱۳۶۳ با شمارهٔ ثبت ۱۶۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.
مساجد دیگری نیز در بازار هست که مسجد ترک ها و مدرسه شیخ عبدالحسین در مجموعه بازار از آن جمله اند. مسجد شیخ عبدالحسین از ثلث اموال امیرکبیر ساخته شده.
مسجدجامعی در ادامه پیشنهادش می گوید: در بازار چارسوها و مکانهای تاریخی فراوان است که دیدار آنها را از دست ندهید.
ولی در کنار بازار، مجموعه تاریخی کاخ گلستان قرار دارد که برای خود دنیایی است. برخی می گویند بنیان كاخ گلستان را در زمان شاه عباس صفوي (988 ه.ق) نهادند ولی این کاخ در زمان حکومت وکیل الرعایا کریم خان زند پایه و قوت گرفت تا اینکه آقامحمدخان قاجار در آن به تخت نشست.
کاخ گلستان بیش از یک روز زمان می برد. زیرا معروف ترین ساختمانهای تهران قدیم از جمله شمس العماره در آن است که باید برای دیدنش واقعا زمان صرف کرد.
مسجدجامعی درباره دیدنی های این کاخ می گوید: تالار آینه، کاخ مرمر، خلوت کریمخانی، شمس العماره، عمار چادرخانه و موزه های متعددی که در این کاخ قراردارد، بیش از یک روز زمان می برد.
در اطراف بازار تهران، دیدنی هایی از جمله امامزاده نصرالدین(ع) و همچنین خیابان ناصرخسرو فراوان است.

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =