کدام‌یک بهتر است: آی مک پرو اپل یا سرفیس استودیو مایکروسافت؟

اپل از سال 2013 تاکنون سری آی مک خود را به‌صورت انقلابی تغییر نداده بود تا اینکه مراسم افتتاحیه WWDC 2017 رسید.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم رونمایی از آی مک پرو (و البته آی مک معمولی مدل 2017) بسیاری از اپل بازان را خوشحال کرد تا جایی که با آی مک پرو می‌توانند بدون خرید لوازم جانبی مانند حافظه و رم و ... یک سیستم آل-این-وان دسکتاپ ایده‌آل داشته باشند تا یک انیمیشن، فیلم سینمایی یا هر چیزی که با رندر فوق سنگین همراه باشد را بسازند.

اما اپل این محصول را در رقابت با سرفیس استودیوی مایکروسافت که اکتبر سال گذشته رونمایی شد، ساخته است که اخیراً توانسته تقاضای بازار را از اپل به‌سوی خود بکشاند و حالا چالش این دو کمپانی در بخش سیستم‌های دسکتاپ به اوج خود رسیده است.

برای مرور کوتاه و مقایسه‌ای ابتدا جدول مشخصات فنی هر دو را کنار هم قرار می‌دهیم:



طراحی و کیفیت ساخت

طراحی تمام آلومینیوم آی مک پرو بارنگ خاکستری فضایی بر اساس بازخورد مثبت از سوی کاربران قابل‌توجه است. ظریف‌ترین بخش آی مک پرو 5 میلی‌متر ضخامت دارد و همه سخت‌افزار پشت نمایشگر به خوبی پنهان‌شده است. البته تفاوت چندانی با آی مک معمولی پیدا نکرده است و همچنان حاشیه زیاد دارد.

اما سرفیس استودیو نیز از آلومینیوم بهره‌برداری مطلوبی کرده اما هینچ آن متفاوت ارزیابی‌شده و مایکروسافت نام آن را zero-gravity hinge design گذاشته است. بی حاشیه‌تر از آی مک پرو ساخته‌شده است.

قطعاً در بخش دیزاین سرفیس استودیو برتر از آی مک پرو است.



نمایشگر

آی مک پرو نمایشگر 27 اینچی رتینا 5K دارد و بسیار نمایشگر زیبا و شفاف و رؤیایی دارد که رزولوشن آن 5120 در 2880 پیکسل است و می‌توان گفت برترین نمایشگر حال حاضر جهان است. بزرگ‌ترین مشکل آن تاچ نبودنش است که این موضوع در سرفیس استودیو موردتوجه قرارگرفته و مایکروسافت نمایشگر 28 اینچی خود را تاچ ساخته است. البته رزولوشن آن 4500 در 3000 و پایین‌تر از آی مک پرو است و در رنج 4.5K تعریف می‌شود. تاچ بودنش باعث کارآیی قلم دیجیتال و سرفیس دایال شده است. آی مک پرو 500 nit در بخش شفافیت دارد و سرفیس نیز 354 نیت دارد.

 
پردازنده

اینتل زئون در کلاس دسکتاپ با 8/10/18 هسته، آی مک پرو را پشتیبانی فنی می‌کند که قطع و یقین برتر از سرفیس استودیو که کور آی  سون 6820HQ با سرعت 2.7 گیگاهرتز دارد، است.



گرافیک

گرافیک نصب‌شده روی آی مک پرو از نوع AMD Radeon Vega56 با 8 گیگ رم اختصاصی از نوع HBM2 است که قطعاً برتر از انویدیا جی فوری جی تی ایکس 980M با 4 گیگ رم روی سرفیس استودیوی مایکروسافت است. درواقع قدرت گرافیک آی مک پرو قابل قیاس با سرفیس استودیو نیست و می‌توان گفت برترین گرافیک روی دسکتاپ متعلق به آی مک پرو است.

 

رم

آی مک پرو تا 128 گیگ رم را در خود جای می‌دهد درحالی‌که سرفیس استودیو نهایتاً 32 گیگ رم را پشتیبانی می‌کند و از این بابت قدرت آی مک ستودنی است و برای کاربر، پرواز کردنی!

 

حافظه و ذخیره‌سازی

آی مک پرو با 1 گیگ حافظه اس اس دی عرضه‌شده که تا 4 ترابایت می‌توان آن را ارتقاء دارد. اما هارد هیبریدی سرفیس استودیو فقط 128 گیگ بوده و 2 ترابایت هارد HDD نیز می‌توان بدان افزود. بنابراین در بخش حافظه برنده آی مک پرو است.

 

پرفورمنس

تمرکز اصلی اپل روی پرفورمنس بوده است و شکی نیست اپل برنده ماجراست. قدرت 3.5 برابری گرافیک در آی مک پرو در مقایسه با سرفیس استودیو ستودنی است و قطعاً برنده اپل است و کاربرانش!

 

مدیریت حرارت

هر دو دسکتاپ به دلیل رندرهای سنگین گرمای زیادی تولید می‌کنند و به همین خاطر اپل فناوری دوآل را در آی مک پرو به اجرا گذارده تا بتواند 75 درصد جریان هوا را برای خنک‌سازی سیستم بکار گیرد.

 

اتصالات

در بخش پورت‌ها و اتصالات، تعداد درگاه‌های آی مک با توجه به پورت پرسرعت تاندربولت، بیشتر و پرقدرت‌تر است. نصب کارت شبکه 10 گیگابیت بر ثانیه‌ای اترنت روی آی مک فوق العاده است و نشان می‌دهد اپل به فکر کاربر برای نقل‌وانتقال دیتا روی شبکه محلی بوده است. نداشتن یو اس بی تایپ سی یا همان تاندربولت و داشتن اترنت گیگابیتی ضعیف ما را به این نتیجه می‌رساند که برنده این بخش آی مک پرو است.

 


قیمت

آی مک با 8 هسته و 32 گیگ رم و 1 ترابایت اس اس دی به قیمت 4999 دلار به فروش می‌رسد و موس و کیبورد نیز همراه آن وجود دارد. اما سرفیس استودیو با پردازنده ضعیف i5 و 8 گیگ رم و 1 ترابایت هارد به قیمت 2999 دلار از دسامبر گذشته عرضه‌شده است. قیمت بالاترین اسپَکِ سرفیس استودیو 4199 دلار است.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 674931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
    12 6
    با اینکه طرفدار مایکروسافت هستم ولی باید اعتراف کنم آی مک بهتره، بخصوص که تو کارهای مدیا به اندازه کافی نرم افزار برای سیستم عامل مک وجود داره... ولی اگر این کانفیگ رو برای سرفیس هم ارائه بدن بنظرم آی مک عقب تر از سرفیس خواهد بود... قلم سرفیس، ابزار محشری مثل سرفیس دایال و صفحه نمایش سرفیس استودیو باعث میشن اگر امکانات آی مک مثل گرافیک قوی و رم بالا و سی پی یو قدرتمند رو داشته باشه براحتی بازار آی مک رو از آن خودش کنه... اگر بخوایم انصاف داشته باشیم باید بگیم اپل فقط امکانات جدیدی به آی مک خودش اضافه کرده... اختلاف چشمگیر یا بهبود آنچنانی تو بحث کاربری نداده... یعنی اگر پشتیبانی از سرفیس دایال تو فتوشاپ و ادوبی افترافکت ارائه بشه کسی برای استفاده از این نرم افزارها سراغ آی مک خواهد رفت؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
    22 2
    دو ابزار مختلف برای دو کارآيی متفاوت هستن. سرفیس بیشتر برای طراحی و گرافیک دو بعدی ساخته شده نه تدوین فیلم و رندر که بازار هدف آی مک پرو هست. از نظر کلاس قیمتی هم آی مک پرو و سرفیس قابل مقایسه نیستن. آی مک پرو از 5000 دلار شروع میشه و قیمت اسپک بالا تر هنوز اعلام نشده در حالیکه حداکثر قیمت سرفیس 4200 هست. مقایسه دقیقتر از هر نظر باید بین آی مک و سرفیس انجام بشه.