ایسنا نوشت: معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تاکید بر آنکه سرانه مصرف آب شهروندان ایرانی از متوسط جهانی بالاتر است، گفت: بر این اساس این سازمان علاوه بر مطالعه در زمینه پدیده فرونشست زمین، به دنبال منابع جدید آب هستیم.

دکتر جلیل قلمقاش بحران کم‌آبی را یک مشکل جهانی دانست و افزود: طبق اعلام موسسه منابع جهانی در سال‌های آینده ایران و کشورهای خاورمیانه در تنش آبی قرار خواهند داشت و بر اساس اعلام مسئولان وزارت نیرو در شرایط کنونی 37 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور با خشکسالی و کم‌آبی مواجه است، یادآور شد: میزان بارش در ایران یک سوم میانگین جهانی است و تبخیر آب بیش از میانگین تبخیر جهانی است. افزون بر آن سرانه مصرف آب شهروندان ایرانی از متوسط جهانی بالاتر است.

قلمقاش تاکید کرد: علاوه بر آن در سال‌های گذشته برداشت بیش از حد روان ‌آب‌های تجدید شونده و مصرف بیش از حد آن در بخش کشاورزی، شرب و صنعتی موجب فرونشست بسیاری از دشت‌های کشور، خشک‌شدن رودها، دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور شده است. به این ترتیب می‌توان گفت بحران آب کاملا جدی است.

معاون سازمان زمین شناسی گفت: با مدیریت درست و دقیق می‌توانیم بحران کم‌آبی را به فرصتی برای گسترش هم‌اندیشی در کشور و منطقه تبدیل کنیم، بهترین گزینه برای حل بحران آب، یافتن راه‌هایی برای سهم‌بندی آب بین مناطق پرآب و کم‌آب است. چنین گفت‌وگویی سال‌ها پیش بین ایران و افغانستان برای سهم‌بندی آب هیرمند انجام شده است. پس از قرارداد سال 1352 افغانستان با ایران، به ایران اجازه داده شد که سالانه بخشی از آب‌ رودخانه‌های افغانستان را استفاده کند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در زمینه کم آبی یادآور شد: این سازمان از دهه‌های گذشته با مطالعه منابع آب، رخداد فرونشست زمین در دشت‌های کشور را نشان داد و به درستی عامل آن را مصرف بی‌رویه آب اعلام کرد.

قلمقاش اضافه کرد: در حال حاضر افزون بر مطالعه پدیده فرونشست زمین در دشت‌های کشور، به دنبال اکتشاف منابع جدید آب هستیم.

وی گفت: همچنین در سال گذشته نقشه پتانسیل منابع آب کارستی کشور به همت کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه و ارائه شده و در حال حاضر این سازمان طرح‌های متعددی برای اکتشاف منابع آب ژرف در دست انجام دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =