سام پور مهدی: چهارمین نمایشگاه گفت وگوی سنت‌های خوشنویسی با نمایش و عرضه ۸۰ اثر از هنرمندان پنج قاره جهان از یک شنبه ۱۷ سپتامبر در کتابخانه ملی سانفرانسیسکو آغاز به کار کرد و و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

آرش شیرین باب، هنرمند خوشنویس و مدیر هنری این نمایشگاه ضمن اعلام این خبر گفت: نمایشگاه سالانه گفت وگوی سنت‌های خوشنویسی از سال ۲۰۱۴ و با همکاری مرکز هنری ضیاء به صورت سالانه ومرتب برگزار و هر ساله بر تعداد هنرمندانی که اثر برای این نمایشگاه می فرستند افزوده می‌شود.

به گفته مدیر هنری این نمایشگاه کارها در زمینه‌های مختلف هنری و در قالب های متفاوت سنتی و مدرن ارسال شده است و تنوع کارها به گونه‌ای است که می توان به درک و دریافتی چند وجهی از کارها رسید.

شیرین باب با اشاره به ویژگی‌های آثاری که به این نمایشگاه رسیده و به نمایش درآمده است، گفت: کارها در زمینه های مختلف از خوشنویسی سنتی ملل مختلف تا کارهای هنری مدرنی که نوشتن و خط در آن آمده را شامل می‌شود و حتی مجسمه‌ها و یا سرامیک هایی که از خوشنویسی و خط در آنها استفاده شده است نیز در این نمایشگاه عرضه شده است.
وی به موضوع منحصر به فرد این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تا کنون سابقه نداشته که نمایشگاهی در این زمینه برگزار شود که بتوان در آن تمامی سنن خوشنویسی در اقصی نقاط عالم را به تماشا گذاشت.

نمایشگاه خوشنویسی در کتابخانه ملی سانفرانسیسکو

وی هدف از اجرای این نمایشگاه را گفت وگوی هنرمندان از ملل مختلف، به خصوص ملل مسلمان، از طریق زبان هنر نامید و افزود: در منطقه کالیفرنیا هستند موسسات و نهادهایی که هدفشان حمایت از هنرهای سنتی در سراسر جهان است و برای این کار حمایت‌های جانبی نیز انجام می‌دهند تا هنرمندان از قومیت‌ها و نژادهای مختلف فرصت عرضه کارشان را داشته باشند و این گونه تنوع فرهنگی در منطقه کالیفرنیا بروز و ظهور پیدا می‌کند و شاید یک از رموز تساهل و تسامحی که نسبت به مردمان مختلف از قومیتهای گوناگون در این ایالت وجود دارد همین قدرت پذیرشی است که آنها نسبت به فرهنگ‌های دیگر دارند و این پذیرش فرهنگی ناشی از همین گفت وگوهای مداوم و مستمری است که در زمینه‌های فرهنگی و هنری مختلف در این ایالت رخ می‌دهد.
نمایشگاه خوشنویسی در کتابخانه ملی سانفرانسیسکو

وی نحوه برگزاری نمایشگاه را این گونه توصیف کرد که ابتدا فراخوانی داده می شود و هنرمندان از اقصی نقاط جهان اثر به این نمایشگاه می فرستند و سپس بر اساس یک منطق و آیین‌نامه‌ای که برای انتخاب آثار با نزدیکی به هدف نمایشگاه در دست داریم آثاری را برای نمایشگاه انتخاب می‌کنیم. برای امسال از میان ۴۰۰ اثری که به صورت دیجیتالی دریافت کردیم، بیش از ۸۰ اثر را برای نمایشگاه انتخاب کردیم.

نمایشگاه خوشنویسی در کتابخانه ملی سانفرانسیسکو

به گفته مدیر هنری «چهارمین نمایشگاه گفت و گوی سنت‌های خوشنویسی» سال اول برگزاری این نمایشگاه به خوشنویسی ژاپنی و چینی و خاورمیانه اختصاص داشت، اما از سال‌های بعد سعی کردیم مناطق دیگر را هم درگیر این نمایشگاه کنیم که از جمله انها خوشنویسانی از هند، یا خوشنویسانی از سرخپوستان آمریکا و نیز خوشنویسان یهودی هستند که به نمایشگاه و موضوع ان اضافه کردیم.این کار نیز گفت وگوی بین هنرمندان و شناخت آنها از کار یکدیگر را افزونتر ساخته است.


شیرین باب با اشاره به ظرفیت‌های خوشنویسی ایران برای توفیق و رشد افزونتر گفت: خوشنویسی ایران جدای از شعر، ماهیتی ویژه و منحصر به فرد دارد و از چنان ساختار زیبایی‌شناسانه‌ای برخوردار است که شهروندان آمریکایی جلب و جذب آن می‌شوند و اتفاقا اخیرا ما توانستیم این فرم از خوشنویسی را به صورت کاربردی روی برخی از سرامیک‌ها و نیز حتی لباس‌های سبک تابستانی کار کنیم که با اقبال خوبی هم روبرو شد.

نمایشگاه خوشنویسی در کتابخانه ملی سانفرانسیسکو

وی استقبال از نمایشگاه در دوره‌های گذشته را مطلوب توصیف کرد و گفت: ۷۰ درصد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه شهروندان آمریکایی هستند که ارتباط خوبی هم با آثار برقرار کرده‌اند.
فروش آثار از جمله اقدامات دیگری است که که مدیر هنری نمایشگاه درباره آن صحبت و اضافه می کند:نحوه فروش آثار نیز با مراجعه به سایت این نمایشگاه و رویت نسخه دیجیتالی کار و سفارش اثر از سوی خریدار، انجام می‌شود.

نمایشگاه خوشنویسی در کتابخانه ملی سانفرانسیسکودر افتتاحیه این نمایشگاه که یکشنبه گذشته برگزار شد، آرش شیرین باب، خوشنویس و مدیر هنری نمایشگاه درباره فلسفه برگزاری نمایشگاه، پیشینه آن، و جزئیات نمایشگاه 2017 صحبت کرد. سپس دو تن از اساتید خوشنویسی، ریک پائولوس(ازآمریکا) و کریستین کابوی(فیلیپین )،به ارائه توضیحاتی در زمینه خوشنویسی فرهنگ خود، شامل خوشنویسی غربی بر اساس خط رومی و لاتین و خوشنویسی از یاد رفته فیلیپین پرداختند. سپس جلسه بحث و گفتگو میان این سه هنرمند برگزار گردید که با استقبال حضار و سوال و جواب ایشان خاتمه یافت.


در بخش دوم افتتاحیه که در گالری اسکای لایت کتابخانه ملی سانفرانسیسکو برگزار شد، شیرین باب، تور هنری نمایشگاه را برگزار کرد و علاوه بر ایراد توضیحاتی در مورد آثار، از هنرمندان و خوشنویسان حاضر در جمع درخواست کرد تا هر یک در مورد آثار خود در نمایشگاه صحبت کنند.

6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =