تفاهم معاونت علمی-فناوری با پتروپارس برای بازگشت 133 نخبه به کشور

با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و شرکت پتروپارس، زمینه لازم برای بازگشت دانشجویان، نخبگان، متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور فراهم می‌شود.

ایسنا نوشت:

معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و شرکت پتروپارس تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کردند که با حمایت گروه پتروپارس زمینه لازم برای بازگشت دانشجویان، نخبگان، متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور از 200 دانشگاه برتر دنیا فراهم می‌شود.

صبح امروز در بازدید دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از شرکت پتروپارس تفاهم‌نامه همکاری بین گروه پتروپارس و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در زمینه حمایت از متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم در حوزه نفت و گاز امضاء شد. با استفاده از ظرفیت پتروپارس و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری زمینه لازم برای بازگشت متخصصان، کارآفرینان، دانشمندان و دانشجویان ایرانی مقیم خارج کشور از 200 دانشگاه برتر دنیا فراهم می‌شود.

ستاری با بیان این‌که این کار طی دو ماه و نیم گذشته آغاز شده و تاکنون 10 نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور بازگشته‌اند، اظهار کرد: 123 نفر نیز درخواست بازگشت داده‌اند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، مسئله اول نخبگانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند پول نیست بلکه این افراد به دنبال فضا برای فعالیت علمی بدون محدودیت بوده‌اند.

وی در ادامه در بازدید از شرکت پتروپارس با اشاره به این‌که باید فرهنگ فروش نفت خام و بچه پولداری که از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته عوض شود، تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ ما به‌گونه‌ای است که فکر می‌کنیم با درآمد بالای نفتی می‌توانیم به همه‌جا برسیم و همه‌چیز را بخریم این در حالی است که این تفکر با ترویج اقتصاد دانش‌بنیان تفاوت دارد.

وی با تأکید بر این‌که زمانی می‌توانیم بگوییم دارای صنعت هستیم که خودمان طراحی کرده و بر روی دانش و تکنولوژی سوار شویم، تصریح کرد: کشوری که بخواهد کارخانه‌داری کند نیازی به دانشگاه ندارد.

ستاری با اشاره به این‌که با پول نمی‌شود همه‌چیز را خرید، اضافه کرد: صرف این‌که بندی در قراردادها به اسم انتقال تکنولوژی آورده شود تکنولوژی منتقل نخواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به این‌که ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها یکی از بزرگ‌ترین شکست‌ها بود، اظهار کرد: ما فکر می‌کردیم که اگر به استاد دانشگاه پول بدهیم نتیجه آن تولید پمپ و کمپرسور برای صنعت نفت می‌شود. این در حالی است که حتی اگر استاد دانشگاه توان این کار را داشته باشد نمی‌تواند این دانش را تجاری کند.

ستاری با بیان این‌که 105 سال با فروش نفت خام فرهنگ اشتباه را در کشور حاکم کردیم، خاطرنشان کرد: نتیجه این امر ایجاد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایی است که صد درصد بودجه خود را از دولت دریافت می‌کنند، این در حالی است که درصد قابل‌توجهی از بودجه پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید از طریق قرارداد با صنعت و ارائه لایسنس تأمین شود.

وی با بیان این‌که امروزه در دنیا شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و ... حرف اول را می‌زنند، خاطرنشان کرد: ارزش‌افزوده این شرکت‌ها دانشی است که ایجاد می‌کنند و شرکت پتروپارس نیز با توجه به این‌که به دانش اهمیت داده به چنین جایگاهی رسیده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان این‌که برای ایجاد ارزش‌افزوده از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی که با پتروپارس همکاری می‌کنند آمادگی داریم، گفت: در سال جاری تمرکز را بر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به این‌که تزریق نوآوری از شرکت‌های کوچک به بزرگ اتفاق می‌افتد و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: آمادگی کامل داریم از پیمانکارهای پتروپارس در بخش بالادستی که اقدام به انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌کنند، بر اساس قانون شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم.

وی معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی، استفاده از وام‌های کم‌بهره صندوق نوآوری را ازجمله تسهیلات ایجادشده برای شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان و خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم کمیته مشترکی در این زمینه ایجاد شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی را برای استفاده از مزایای این قانون معرفی کنیم.

ستاری با بیان این‌که بیش از هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان را شناسایی کرده‌ایم، گفت: باید به سمتی برویم که این شرکت‌ها با شرایطی که به‌صورت وی.آی.پی برای صنایع فعالیت می‌کنند، آشنا شوند.

در جریان بازدید معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از کتاب استانداردسازی در روابط عمومی که برای اولین بار و بر اساس مدیریت دانش توسط روابط‌عمومی پتروپارس تدوین شده است، رونمایی شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 5
    واقعا آفرین داره
  • بی نام IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    2 7
    الان در آمريكا و كانادا ركود است و با كمي حوصله مي توان نيروهاي علمي زيادي را به كشور بازگرداند. اگر اين كار بدرستي انجام شود، كارنامه شاياني براي مسئولين ذيربط خواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    2 2
    صحت خواب برادر گرامی. بعد از 40 سال تازه درد رو تشخیص میدید؟؟100 سال هم طول می کشه درمان کنید البته امیدوارم خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • خودمونی IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    2 0
    برای جذب نخبگان داخلی چه برنامه ای دارید؟اینها باید چوب ماندن در کشور را بخورند. واز اولویت خارج شوند و کسانی که یا با زد وبند ویا از روی تفرعن از کشور خارج شده اند حالا جای انها را بگیرند .البته حساب انان که برای کسب علم ودانش وخدمت به کشورخارج شده اند جداست. ایا همه این نخبگان خارجی که کشور را در شرایط سخت رها کرده اند حالا می خواهند به عنوان نماینده شرکتهایی که در ان کار می کنند زمینه حضور انها را فراهم کنندو برایشان اطلاعات اقتصادی برای رقابت با سایر شرکتها را جمع کنند . باصطلاح هم از اخور بخورند هم از توبره کلاه سرتان نرود.