28 فروردین؛ روز چهارمحال‌وبختیاری

جنبش‌های اجتماعی، در بسیاری موارد، در جایی و زمانی چشمگیر می‌شوند که کم‌تر کسی گمان می‌برد. چنین است کنش‌های محیط زیستی و به‌ویژه جنبش حمایت از رودخانه‌ها در ایران که از حدود سه سال پیش، در استان چهار محال بختیاری به پخته‌ترین و مؤثرترین شکل نمود یافته است. به گونه‌ای که می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین جریان‌های اجتماعی طرفداری از محیط زیست و مخالفت با پروژه‌های انتقال آب و سدسازی در ایران، مربوط به استان چهارمحال بختیاری است.

مخالفت با دستکاری مخرب در سامانه‌ی طبیعی رودها، نه در تهران یا شهرهای بزرگ دیگر، بلکه در استان کم‌جمعیت و کم‌امکاناتِ چهار محال بختیاری به جریانی پردامنه بدل شد. در این استان، نارضایتی‌های مردمِ ساده سببِ بزرگ‌ترین تجمع‌ اعتراضی محیط زیستی کشور، در روز 28 فروردین 1393 شد. در سال 1395، کنشگران محیط زیست این استان، روز 28 فروردین را «روز چهار محال بختیاری» نامیدند و آن را فرصتی اعلام کردند برای اعتراض به طرح‌های انتقال آب. امسال، به مناسبت روز چهارمحال بختیاری، از 26 تا 28 فروردین، یک نمایشگاه عکس با موضوع مبارزه‌های محیط زیستی بختیاری‌ها در شهرکرد برگزار شد که مورد استقبال پرشور مردم عادی و شماری از مدیران دولتی و نمایندگان مردم استان، نامزدان شوراهای شهر، هنرمندان، خانه‌ی کشاورز، و دیگر گروه‌های اجتماعی قرار گرفته است. همچنین کنشگران محیط زیست شهرهای تبریز، میناب، تهران، استان خوزستان، و... روز چهارمحال بختیاری را به مردم و فعالان محیط زیست این استان شادباش گفته و با آنان اعلام هم‌فکری کرده‌‌اند.

مردم و کنشگران محیط زیست چهار محال بختیاری توانسته‌اند در چند سال گذشته، طرح‌های بزرگی مانند «طرح تونل گلاب» (برای انتقال آب از زاینده‌رود به کاشان ) و «طرح تونل بهشت‌آباد» (برای انتقال آب از استان چهارمحال بختیاری به فلات مرکزی )، تونل سبزکوه ( انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون)، سد خرسان ۲، و «طرح انتقال آب رود ونک به شهر رفسنجان» را متوقف کنند. همچنین با شکایت شوراهای شهر و روستای استان چهارمحال بختیاری و فعالان محیط زیست، پرونده‌ی «تونل سوم کوهرنگ» نیز به دادگاه کشیده است.

از دیگر فعالیت‌های مدافعان محیط زیست این استان، تهیه‌ی یک نامه در پی سفر «پارک گئون هی» رییس جمهور پیشین کره‌ی جنوبی (که اکنون به اتهام فساد مالی در زندان است) خطاب به سفیر آن کشور در ایران بود؛ این نامه را در اردیبهشت و خرداد 1395 هزاران تن امضا کردند. در نامه آمده بود که شرکت های کره ای نباید از طرح «سد بختیاری» و پروژه های انتقال آب در ایران حمایت کنند. کار دیگر طبیعت‌دوستان بختیاری، تهیه‌ی یک «میثاق‌نامه‌ی محیط زیستی» بود که آن را در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (اسفند 1395) به امضای چندین تن از نامزدان رساندند.

چنین تلاش‌های ارزنده در پاسداشت آب و خاک کشور، می‌تواند سرمشق همه‌ی تلاشگران عرصه‌ی حفاظت از محیط زیست ایران باشد؛ روز چهارمحال بختیاری گرامی باد!




برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین RO ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    0 0
    آیا حفر غیرقانونی چاههای عمیق و پمپاژ آب به ارتفاعات که باعث کاهش شدید آب در سرچشمه های زاینده رود شده است دخالت در طبیعت محسوب نمیشود؟ آب ثروت ملی است و همه استانها باید به صورت عادلانه از آن استفاده کنند. آیا مردم خوزستان میتوانند لوله کشی نفت و گاز به استاهای دیگر را متوقف کنند؟ اینگونه بحثهای عامیانه و پوپولیستی در دوران دولت قبلی برای جمع آوری رای زده شد و متاسفانه خریدارانی داشت.
  • بی نام US ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    0 0
    چرا در عنوان زده اید 28 اردیبهشت؟صحبت از 28فروردینه