کاستاریکا شاید در دنیای علم و فناوری حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد اما قرار است به نخستین کشوری در دنیا تبدیل شود که استفاده از پلاستکیهای یکبار مصرف را ممنوع می کند و این خبری خوش برای زمین است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس،اگر قرار باشد نام یک کشور را به عنوان پیشگام در زمینه مقابله با آلودگی اقیانوسها و رهاسازی انبوه مواد پلاستیکی در تالابها به زبان آوریم کاستاریکا انتخاب مناسبی خواهد بود. این کشور در حال گام گذاشتن در مسیری حیاتی برای زمین و حفظ محیط زیست آن است به طوریکه دیگر خبری از پلاستیکهای رها شده در محیط زیست این کشور نخواهیم بود.

در واقع کاستاریکا به نخستین کشوری در جهان بدل شده که پلاستیکهای یکبار مصرف را از چرخه خارج کرده و استفاده از آنها را ممنوع می کند.

جالب اینجاست که این کشور تنها استفاده از کیسه های پلاستیکی یا بطری نوشابه و آب معدنی را ممنوع نکرده بلکه خط قرمز بزرگی بر روی عنوانهای دیگری نظیر بشقاب، چنگال و سایر لوازم مشابه پلاستیکی یکبار مصرف دیگر هم کشیده است.

قرار است از سال 2021 قانون منع استفاده از مواد پلاستیکی یکبار مصرف در کاستاریکا به مرحله اجرا درآید.

در حال حاضر پلاستیک به عنوان یکی از تهدیدات جدی برای محیط زیست به شمار می آید و تخمین زده می شود آنچنان حجم عظیمی از مواد پلاستیکی در اقیانوسها رها شده باشد که درک آن کار ساده ای نیست.

برآوردها نشان می دهد که تا سال 2050، حجم پلاستیکهای رها شده در اقیانوسها فراتر از ماهی ها باشد.

در کاستاریکا روزانه 4 هزار تن پلاستیک دورریز برجای می کاند که از این میزان حدود 20 درصد سر از جنگلها، سواحل و رودخانه های این کشور درمی آورد.

اما حالا با قانون جدیدی که وضع شده چهره این کشور از بعد زیست محیطی دگرگون خواهد شد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    4 1
    ما هم باید همین کار را انجام دهیم. وضع پلاستیک واقعا اسف بار شده.