سخنان کیانوش عیاری درباره بازیگران ایران/ تنها ۷ بازیگر بدون قدرت‌نمایی بازی می‌کنند

کیانوش عیاری در نشست تخصصی فیلم «خانه پدری» گفت: «تنها هفت بازیگر در ایران هستند که به دور از قدرت نمایی نقش بازی می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست تخصصی فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری چهارشنبه ۲۸ شهریورماه، در موسسه سینمایی برگ با مدیریت سمانه افکاری برگزار شد.

کیانوش عیاری درباره «خانه پدری»، آخرین ساخته خود گفت: این فیلم در سال ۱۳۸۹ ساخته شد، اما با تاخیر و به تازگی شاهد این اثر هستید. گاهی بدون فیلمنامه سر صحنه می‌روم و این کار، ریسک بزرگی است. فیلم «خانه پدری» از این قاعده مستثنی نبود. فیلمنامه اپیزود یک، دو و سه خانه پدری را در اختیار داشتم، اما اپیزود چهار و پنج را تنها به صورت طرحی در ذهن داشتم و موفق به تکمیل این طرح‌ها نشدم، چرا که همسرم بیمار شد و امکان تفکر درباره تکمیل این فیلمنامه را نداشتم. به یاد دارم که در برخی از مقاطع ساخت این فیلم تنها به اتمامش فکر می کردم. بخش هایی از سریال «روزگار غریب» نمونه دیگری از کار من بدون فیلمنامه است، چرا که ۳۶ قسمت از این اثر را با فیلمنامه جلو رفتیم در حالی که پایه اصلی زندگی دکتر غریب ۱۰ روز پایان زندگی او بود؛ این شیوه ساخت یک اثر بیشتر شبیه شوخی خطرناک است. فیلمبرداری سریال «روزگار غریب» به دلیل فقدان فیلمنامه حدود شش سال طول کشید، البته در حین ساخت این سریال به مدت شش ماه تصویربرداری متوقف شد و من برای ساخت اثر دیگری به شهر بم سفر کردم. گاهی همکارانم به شوخی در پشت صحنه به من می‌گفتند که حتما فیلمنامه‌ای در اختیار داری و به ما نمی‌گویی.

او بیان کرد: بودجه اضافه‌ای برای ساخت طولانی سریال «روزگار قریب» نگرفتم و کاری را که باید در یک سال و نیم تمام می شد، طی هفت سال ساختم، چرا که معتقدم اثر باید با دقت ساخته شود.

این کارگردان با تاکید بر اینکه این جلسه برای صحبت درباره فیلم «خانه پدری» است، ادامه داد: اپیزودهای چهار و پنج «خانه پدری» را بیشتر از بخش های آغازین این فیلم دوست دارم و شاید علت این حس من همان مکتوب نبودن این بخش ها است. التهاب اپیزودهای اول، قطعا برای تماشاگر چنین اثری لازم است.

عیاری بیان کرد: سعی کردم که در فیلم «خانه پدری» به نمایش سال های ۸۶ و یا ۴۲ و ... اشاره نکنم، چرا که در پی تحمیق تماشاگر و یا قرار دادن این اثر به عنوان اثری معناگرا نبوده ام. «سانست بلوار» اثر ویلی وایلر از جمله آثاری است که کارگردان خوش نام آثار «ایرما خوشگله» و «آپارتمان» دچار اشتباه معناگرایی شد. همچنین قصه این فیلم صاف و مرمری است و هرگز فرمایشی نبوده است. من با واقعیت سر و کار دارم و از اداها دوری کردم. همچنین تکرار عناصر مختلف گاهی صرفا برای زیبایی است و در پی القای معنای خاصی نیست. در آثار گذشته ام شاید فرم نقش بیشتری داشت، اما در فیلم «خانه پدری» و «کاناپه» از این مساله پرهیز کردم.

این کارگردان از چگونگی نمایش هنر در فیلم‌ها توضیح داد: من از نمایش هنر بیزار هستم. از نفس هنر نمی‌توان دور شد، اما از به رخ کشیدن هنر در آثار بیزار هستم. بازی مارلون براندو، آلپاچینو و جک نیکلسون برای من مسخره است، اما جان وین جاودانه نشانی از هنر در بازیگری خود نشان نمی دهد و شاهکار است. کسی مثل جان فورد هم نمی‌خواهد که هنرش را به رخ بکشد. هفت بازیگر در ایران به دور از قدرت نمایی ایفای نقش می کنند.

کارگردان فیلم «خانه پدری» در پایان تاکید کرد: در همه فیلم‌های عالم سازنده به نیابت از پرسوناژها تصمیم می‌گیرند و من هم از این قاعده مستثنی نیستم اما از عریانی در اجرا و پرداخت دوری کردم. دوست داشتم این قدرتمندی نسل به نسل و تدریجی زنان سرزمین من مستقیم دیده نشود و به صورت یک حس در تماشاگر پدید آید. من به دنبال ایجاد خردمندی برای تماشاگران نبوده ام، بلکه به دنبال ایجاد درک واقعی این اتفاق در وجود تماشاگر بوده‌ام.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    108 8
    تا همیشه برای روزگار قریب ولذتی که از تماشای این سریال بردم از شما سپاسگزارم.آن سالها سریالهای بهتری ساخته می شد و من بیشتر آن سریالهای را تماشا می کردم اما روزگار قریب چیزی بود که با آن زندگی کردم.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    19 1
    واقعا يكي از بهترين سريالهايي كه بعد از انقلاب ساخته شده روزگار قريب است . واقعا ازتون ممنونم ... من و شوهرم يك قسمتش رو هم حاضر نبوديم از دست بديم .
  • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    22 5
    كيانوش عيارى معركس
  • بی نام EU ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    11 7
    بازی مارلون براندو، آلپاچینو و جک نیکلسون برای من مسخره است برو جلو بوق بزن
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    1 1
    سریال روز گار قریب باعث آشنایی من بادکتر قریب شد . دکتر قریب یک انسان به تمام معنا بود .بازی مهدی هاشمی هم محشر بود .