۰ نفر
۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۲

بعضی حرف‌ها می‌ارزد به چند بار خوانده شدن، به چند بار شنیده شدن، می‌ارزد به تفکر، به تعمق. بعضی حرف‌ها را باید قاب گرفت و برای همیشه به یادگار نگه‌داشت. امروز شنبه اول مهرماه۱۳۹۶ روزنامه خبرجنوب ۳۹ ساله می‌شود. این مطلب بهانه‌ای است برای این اتفاق فرخنده در جامعه مطبوعات فارس و ایران.

می‌گوید:‮ به سبب علاقه فراوان به دانستن و یادگرفتن، مطالعه و کنجکاوى در کسب اطلاعات از اوان کودکى علاقه‏‌مند به خواندن مجله‌ها و کتاب‌‏هاى مربوط به کودکان بودم.

می‌گوید:‮ در آن مقطع خبرهاى دبستان را با عکس‏‌هایى که مربوط به مسابقات ورزشى و فعالیت‌‏هاى فوق‌برنامه بود در مجله کیهان‌بچه‏‌ها چاپ می‌‏کردم.

می‌گوید:‮ در کلاس پنجم خبرنگار دبستان‏‌ها در مجله‌هاى «ترقى» و «امید ایران» شدم. در کلاس ششم دبستان به حرفه خبرنگارى و خبرنویسى بیشتر آشنا شدم.

می‌گوید:‮ ابتدا یک تقاضاى کار رایگان در روزنامه «پست تهران» که روزنامه عصر تهران بود دادم که پذیرفته شد، اما پس از چند روز، چون حضورم در روزنامه با ساعت درسم تداخل داشت به روزنامه «مرد مبارز» رفتم که صبح‌‏ها منتشر می‌‏شد.

می‌گوید:‮ عصرها که از دبستان تعطیل می‌شدم، با اتوبوس شرکت واحد از کرج به تهران می‌رفتم و در روزنامه «مرد مبارز» کار رایگان خبرگیرى از رادیو را انجام می‌‏دادم.

می‌گوید:‮ در آن شب‌‏ها همان‌‏جا در دفتر روزنامه روى یک مبل استراحت می‌کردم و ساعت شماطه‏‌اى را براى ۶ صبح کوک می‌کردم که زنگ بخورد. در آن ساعت از خواب بیدار و فوراً با اتوبوس راهى کرج و دبستان می‌‏شدم.

می‌گوید:‮ علاوه بر مجله جوانان موسسه اطلاعات، خبرنگار ورزشى مجله کیهان ورزشى، هفته‏‌نامه تاج ورزشى و مجله‏‌هاى تهران مصور، بشیر و روشنفکر بودم و با مجلات سینمایى و توفیق همکارى داشتم.

می‌گوید:‮ علاقه‌ام به ورزش در حدى بود که دوست داشتم یک مجله ورزشى چاپ کنم و به همین خاطر با استفاده از دستگاه استنسیل دستى، بولتن‌‏هاى ورزشى با ۰۲ تا ۰۵ نسخه تیراژ چاپ و در دبیرستان توزیع می‌‏کردم.

می‌گوید:‮ براى دو مجله سینمایى آن زمان «ستاره سینما» و «فیلم و هنر» جدول‌‏هاى سینمایى طرح می‌کردم، با هنرمندان نیز مصاحبه انجام مى‌‏دادم

می‌گوید:‮ هنر عکاسى را بسیار دوست داشتم،‮ در مسابقات عکاسى آموزشگاه‏‌هاى فارس در کلاس دهم شرکت کردم، ابتدا در شیراز از ۰۰۱ امتیاز مسابقه با کسب همه امتیازها اول شدم. سپس در مسابقات استانى نیز اول شدم.

می‌گوید:‮ کلاس چهارم بودم که پدرم بیمارى شدیدى گرفت و به توصیه پزشکان بایستى به شهرى با آب و هواى مناسب حال پدرم می‌رفتیم، که‮ ‬به‮ ‬شیراز‮ ‬آمدیم‮.‬

می‌گوید: دوری از تهران باعث نشد تا از عالم مطبوعات دور باشم. و پس از مدتی سرپرستی مجله اطلاعات در استان فارس به من سپرده شد.

می‌گوید:‮ به اتفاق آقاى فیروز گوران، تحریریه شهرستان‏‌هاى روزنامه آیندگان را در تهران راه‌اندازى کردیم و ویژه‌‏نامه‏‌هاى مختلفى براى استان‌‏هاى خوزستان، مازندران و فارس منتشر کردیم.

می‌گوید:‮ پس از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى بلافاصله درخواست انتشار روزنامه را دادم و چون همیشه سرعت در کار را دوست داشتم براى آن‌که روزنامه‏‌اى با آخرین خبرها منتشر کنم نام «خبرجنوب» را پیشنهاد دادم.

می‌گوید:‮ در سال ۸۵۳۱ به اتفاق آقایان ایرج زارع از کاریکاتوریست‏‌هاى مطرح کشور، محمد مظلوم‌دوست، سعید جمشیدپور و خانم جعفرى با یک دستگاه ماشین تایپ به عنوان دستگاه حروفچینى، انتشار روزنامه را آغاز کردیم.

می‌گوید: به ‏جز خودم هیچ‌‏کس از مسئولین اداره ارشاد گرفته تا همکاران و دوستانم نسبت به ادامه کار روزنامه خوش‌بین نبودند.

می‌گوید: اوایل‮ ‬کار مشکلات زیادى داشتم، همه با ناامیدى حرف می‌زدند، بهاى حق‌الزحمه آگهی‌های دولتى از سطرى ۴۱ تومان به سطرى ۷ تومان تنزل یافته بود. از آگهی‌های خصوصى هم آن‏‌چنان خبرى نبود‮.‬

می‌گوید: از همان ابتداى کار اعلام کردم فقط در خط قانون حرکت می‌کنم و خط و خطوط کارم تنها قانون است و خدا را شکر که تاکنون به جز این خط، خط دیگرى را ادامه نداده‏‌ام.

می‌گوید: مشکلات چاپ بسیار بود. چاپخانه‌‏اى که کار انتشار روزنامه را برعهده داشت داراى ماشین کوچکى بود که پاسخ‌گوى نیاز ما نبود. با آقاى مصطفوى صحبت کردم، روزنامه را در چاپخانه ایشان با امکانات بهتر و ماشین بزرگ‌تر چاپ کردیم.

می‌‬گوید‮: براى جلوگیرى از تاخیر در انتشار روزنامه بسیارى از مواقع ساعت ۴ صبح نان و آش می‌‏خریدم و به منزل خدابیامرز آقارضا که مسئول چاپ روزنامه بود می‌‏بردم و از خواب بیدارش می‌‏کردم، نان و آش را می‌‏دادم و سوار اتومبیلش می‌کردم و به چاپخانه می‌‏بردمش تا روزنامه به‏ موقع چاپ شود.

می‮‌‬گوید‮: براى توزیع مشکلات زیادى داشتیم. در ابتدا هر نفرمان که کار انتشار روزنامه را داشتیم در توزیع نیز مشارکت می‌‏کردیم. در مواقع بارندگى، موزع را سوار اتومبیل خودم مى‏‌کردم و سر کوچه‏‌ها می‌‏ایستادم تا روزنامه را تحویل منازل و اداره‌‏ها بدهد.

می‮‌‬گوید‮: به دفعات به دفتر روزنامه حمله می‌کردند، بچه‏‌هاى روزنامه را کتک می‌‏زدند، ماکت‏‌هاى روزنامه را پاره می‌‏کردند، شیشه‏‌ها و میزها را می‌‏شکستند اما ما پس از رفتن‏شان مجدداً صفحه‌آرایى می‌‏کردیم، ماکت‌‏ها را آماده می‌کردیم و به هر زحمتى بود روزنامه را چاپ می‌کردیم.

می‮‌‬گوید‮: زمان انتشار ویژه رایگان و صلواتى آزادى خرمشهر، ما اولین روزنامه در کشور بودیم که آزادى خرمشهر را بلافاصله چاپ کردیم و به اطلاع مردم رساندیم.

می‌‬گوید‮: ما اولین روزنامه‏‌اى در کشور بودیم که خبر تاسف‌‏آور ارتحال امام راحل را چاپ کردیم و در تمام روزهاى تعطیل ویژه‏‌نامه چاپ می‌کردیم و مردم را در جریان مراسم‌‏هاى متعدد عزادارى داخل و خارج که به همین منظور برپا می‌شد قرار می‌دادیم که از این حیث نیز در کشور اول شدیم و پس از ما روزنامه کیهان قرار داشت.

می‌‬گوید‮: آتش گرفتن چاپخانه در روز پنجشنبه ۰۱ آذر ۴۸ و از دست دادن همکار بسیار عزیزمان شادروان کاظم زارعى و همچنین سوختگى چند نفر از بچه‌‏هاى امور چاپ مثل آقایان زارع، خادمى و شیروانى از تلخ‌‏ترین خاطرات من در مدت انتشار «خبرجنوب» است.

می‌‬گوید‮: به اعتقاد من جوانان گنج ناشناخته‌‏اى در گنجینه‏‌ها هستند. این نیروهاى ناشناخته اگر میدان داشته باشند قابلیت‌‏هاى زیادى براى عرضه دارند.

می‌‬گوید‮: اینکه «خبرجنوب» به میان خانه‌‏ها رخنه پیدا کرده کار آسانى نیست. این موفقیت با لطف خداوند و محبت خانواده‌‏ها صورت گرفته و ما هم بایستى با تلاش بیشتر و اطلاع‏‌رسانى صحیح‏‌تر و سریع‌‏تر، بیشتر اعتمادسازى کنیم و خود را شایسته این اعتماد مردم بدانیم.

می‌‬گوید‮: در سال ۵۷۳۱ امتیاز روزنامه «خبر بین‏‌الملل» براى حضور موثر در خانواده مطبوعات سراسرى صادر شد و براى این‌که بتوانیم در بین نشریات بین‌‏المللى در کشورهاى مختلف جایگاهى داشته باشیم اولویت مطالب این روزنامه بیشتر مسایل بین‏‌المللى و کشورى است.

می‌‬گوید‮: یک ‏سال بعد از انتشار روزنامه «خبر بین‌الملل» به درخواست ورزشکاران، دست‌اندرکاران و علاقه‏‌مندان به ورزش امتیاز چاپ روزنامه بین‏‌المللى «خبر ورزشى» را اخذ کردم‮.‬

می‌‬گوید‮: به خواسته ایرانیان خصوصاً فارسی‌های مقیم کشورهاى عربى، به‏ ویژه لاری‌های محترم ساکن امارات احترام گذاشته و هفته‏‌نامه «سیاحت و تجارت» را راه‌‏اندازى کردم که با اقبال مردم در سراسر کشور و همچنین کشورهاى عربى مواجه شد و به سه زبان فارسى، عربى و انگلیسى منتشر می‌‏شد. (این هفته‌نامه چند سالی است به روزنامه توریسم تبدیل شده است)

می‌گوید: دوماهنامه ادبى «نوشتا» با کمک و همیارى دوست عزیز و فرهیخته‌ام‏‮ حسین مدل شکل گرفت که‮ در اکثر کشورهاى جهان توزیع می‌‏شود.

می‌‬گوید‮: انتشار روزنامه خبر ویژه امارات همچنین نشریاتى ویژه کشورهاى تاجیکستان و افغانستان در دست مطالعه است ضمن این‌که قصد داریم «خبر ورزشى» را همزمان در اروپا، آمریکا و امارات چاپ کنیم.

می‌گوید: یکى از آرزوهایم انتشار روزنامه براى طبقه جوان است. سعى می‌کنم با رفع مشکلات فنى و چاپخانه ابتدا آن را به‏ صورت ضمیمه با روزنامه «خبرجنوب» تقدیم جوانان کنم و بعد از آن بتوانم روزنامه‌‏اى مستقل براى جوان انتشار دهم‮.‬

می‌‬گوید‮: دوست دارم قبل از اینکه خودم درباره کارهایم صحبت کنم، خود کارها صحبت کنند! عملکرد و بازده کارهاى انجام شده، خود موید تلاش و کوششى است که صورت گرفته‮.‬

می‌‬گوید‮: امیدوارم در عمر باقی‌مانده بتوانم پاسخ‌گوى محبت‏‌هاى بی‌شائبه همکارانم باشم، اگر توانستم کارى براى آنها انجام دهم آن‏ وقت زمانى است که توانسته‏‌ام خواسته‏‌هاى خود را تکمیل کنم.

****

پی‌نوشت: انتشار روزنامه «خبر جنوب» از اول مهرماه سال ۱۳۵۸ آغاز شد و از آن سال تاکنون این روزنامه بدون حتی یک روز تعطیلی به مخاطبانش عرضه شده است.

حسین واحدی‌پور -صاحب امتیاز و مدیرمسوول روزنامه خبرجنوب- اکنون با برخورداری از ۵۷ سال سابقه مطبوعاتی، قدیمی‌ترین مدیر رسانه‌ای جمهوری اسلامی، صاحب تنها موزه بین‌المللی مطبوعات کشور و صاحب امتیاز و مدیر مسئول بزرگ‌ترین موسسه مطبوعاتی بخش خصوصی کشور است.

روزنامه خبر جنوب، پرتیراژترین روزنامه خارج از تهران و تنها روزنامه بدون برگشتی تاریخ مطبوعات کشور، روزنامه خبر ورزشی، پرتیراژترین روزنامه ورزشی کشور، روزنامه توریسم، تنها روزنامه مکتوب گردشگری جهان با سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی و توزیع بین‌المللی، روزنامه خبر بین‌المللی، با توزیع جهانی، کتاب هفته خبر، تنها هفته‌نامه ادبی، هنری، فرهنگی کشور در قطع رقعی، ماهنامه ورزش و تصویر، تنها مجله تصویری ورزشی جهان با عکس‌های سه‌بعدی، فصلنامه ادبی، هنری نوشتا، با نوشته‌های اختصاصی برگزیدگان ادب و فرهنگ کشورهای مختلف جهان با زبان‌های آنها و توزیع بین‌المللی، کتاب سال خبر، با توزیع بین‌المللی و همچنین انتشار صدها ویژه‌نامه به مناسب‌های مختلف و برای مناطق گوناگون داخل و خارج کشور، خبرگزاری خبرآنلاین و «پایگاه خبری-تحلیلی توریسم آنلاین از جمله نشریات و رسانه‌های موسسه خبر هستند که همه به همت ایشان شکل گرفته‌اند.

نکته جالب این است که روزنامه «خبرجنوب» تنها روزنامه بخش خصوصی ایران است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون -۳۸ سال- بدون حتی یک شماره تعطیلی بی‌وقفه منتشر شده است.

این روزنامه از این جهت رکورددار بخش خصوصی مطبوعات ایران است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =