حیدریان در مراسم تجلیل از هنرمندان عرصه ایثار/ کمیت و کیفیت تولیدات ارزشی در سینما رضایت‌بخش نیست

مهر نوشت: مراسم تجلیل از هنرمندان عرصه ایثار و مقاومت به همراه رونمایی از جدیدترین تولیدات بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور رییس سازمان بسیج، هنرمندان و خانواده شهدا برگزار شد.

مراسم تجلیل از هنرمندان عرصه ایثار و مقاومت به همراه رونمایی از جدیدترین تولیدات بنیاد فرهنگی روایت فتح و همچنین معرفی برنامه های این بنیاد در هفته دفاع مقدس، با عنوان برنامه «و آن دقایق آبی» عصر امروز یکم مهرماه در حوزه هنری برپا شد.

در این مراسم که چهره هایی چون سردار غلامحسین غیب‌پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین، محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی، علی نصیریان، علیرضا داوود نژاد، مهدی فقیه، پرویز شیخ طادی، ابوالقاسم طالبی، سعید سعدی، محمدعلی باشه آهنگر، سیدمحمود رضوی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، رسول نجفیان، سردار آزادی، مسعود نجابتی، محمدحسین مهدویان و... همچنین شمار زیادی از خانواده شهدا حضور داشتند، از کلیپ رسم عاشقی رونمایی و برنامه های بنیاد فرهنگی روایت فتح در حوزه های مختلف برای هفته دفاع مقدس تشریح شد.

احسان محمدحسنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح در ابتدای این مراسم گفت: «نیاز نیست در این جلسه کام خود را با بیان مظلومیت های فرهنگ و هنر در سیاستگذاری های کلان در دولت های مختلف تلخ کنیم بلکه امیدوارم هفته دفاع مقدس سرآغازی برای شنیدن اخبار خوب باشد. می توانم شهادت دهم در این جمع هنرمندانی از جبهه انقلابی هستند که با دست خالی سنگر هنر انقلاب را حفظ کرده اند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند. ما با اعتماد به سردار غیب پرور به میدان آمده ایم و می دانیم که ایشان بارها گفته اند که رسانه از نظر ایشان مانند شمشیر در عصر حاضر عمل می کند.»

به گفته رسالت بوذری که اجرای مراسم را به عهده داشت، گروه نمایشی روایت فتح که ۱۵ دوره جشنواره تئاتر مقاومت را برگزار کرده است در آستانه هفته دفاع مقدس علاوه بر برگزاری بیش از ۲۰۰ نمایش خیابانی در سراسر کشور، نمایش «رکعت به رکعت عاشقی» به کارگردانی سیاوش طهمورث را تا ۹ مهرماه در محل قدیمی بنیاد روایت فتح اجرا خواهد کرد و همچنین به همت این بنیاد نمایشی به کارگردانی علی برجی به مناسبت هفته دفاع مقدس در سالن ماه حوزه هنری اجرا می شود.

در ادامه مراسم تجلیل از فعالان ایثار و مقاومت با حضور سردار غیب پرور، محمد مهدی حیدریان، هاشم میرزاخانی و احسان محمد حسینی برگزار شد که به تجلیل از فعالان سال گذشته در عرصه دفاع مقدس اختصاص داشت.

محمد خزایی به خاطر تهیه دو فیلم «به وقت شام» و «امپراطور جهنم»، ابراهیم حاتمی کیا به خاطر کارگردانی دو فیلم «به وقت شام» و «بادیگارد» اولین جوایز را به خود اختصاص دادند که جایزه ابراهیم حاتمی کیا به نمایندگی به خزایی داده شد.

 سعید ملکان برای تهیه کنندگی فیلم «ویلایی ها» تجلیل شد که به دلیل کلید خوردن فیلم جدیدش در مراسم حاضر نبود. منیر قیدی برای کارگردانی فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» تجلیل شد و   جایزه طناز طباطبایی برای بازی در همین فیلم به دلیل حضور نداشتن در مراسم، به نمایندگی از وی به منیر قیدی اهدا شد.

همچنین از سید محمود رضوی و بهروز شعیبی برای تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم «سیانور»، از محمد حسین مهدویان برای کارگردانی فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز»، از سعید سعدی برای مجموعه آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس، از ابوالقاسم طالبی برای کارگردانی فیلم «یتیم خانه ایران» و علیرام نورایی برای بازی در این اثر سینمایی تجلیل شد. همچنین از سید حامد حسینی برای تهیه کنندگی فیلم «سرو زیر آب»، از محمد علی باشه آهنگر کارگردان «سرو زیر آب»، از پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم «امپراطور جهنم» قدردانی شد و در نهایت برای بازی در فیلم «امپراطور جهنم» به طور ویژه از علی نصیریان تجلیل به عمل آمد.

پرویز شیخ طادی در این مراسم و پیش از دریافت جایزه خود با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ سال برای تغییر وضعیت نگهداری از جانبازان اعصاب و روان تلاش کرده، با انتقاد از اینکه تلاش هایش به نتایج دلخواهی نرسیده است، گفت: ج«ای جانبازان اعصاب و روان در انفرادی بزرگ باغ شهریار که آنها را نگهداری می کنند نیست. خیلی از جانبازان دوست ندارند در این آسایشگاه باشند. امیدوارم هر کس می تواند صدای این جانبازان و خانواده هایشان که پناهی ندارند باشد.»

در ادامه کتاب «و آن دقایق آبی...» که به پوسترهای شعر، عکس و گرافیک که عصر امروز در گالری حوزه هنری و خانه هنرمندان ایران افتتاح شد اختصاص دارد توسط مسعود نجابتی، احمد رضا دالوند و مسعود شجاعی طباطبایی رونمایی شد.

همچنین تازه‌ترین اثر موسیقیایی رسول نجفیان که ویژه هفته دفاع مقدس تولید شده است، رونمایی شد و او قطعه «رسم عاشقی» را برای حضار اجرا کرد.

در ادامه این مراسم همچنین محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی نیز سخنانی با اشاره به تولیدات فاخر و ارزشی در حوزه دفاع مقدس گفت: «من از سال های دهه ۶۰ افتخار داشتم که با شهید آوینی در جبهه ها به مستندسازی عرصه دفاع مقدس مشغول باشم و تا عملیات چزابه این توفیق را داشتم که همراه او باشم و بخشی از ایثارگری ها و رشادت ها را تصویربرداری کنیم. امروز بیش از ۳۵ سال از آن روزها می گذرد و شاید اگر آن روزها می خواستیم آینده نگر باشیم، انتظارمان از جایی که امروز سینمایمان در آن ایستاده چیز دیگر و توقعمان بسیار بیشتر می بود.»

او ادامه داد: «سینمای ما قدرتمند است و می تواند قدرتمندتر از این عمل کند، اما حال امروز سینمای ما حالی نیست که همه دنبال آن بودیم. در واقع این سینما ایده آل و مطلوب ما نیست. تعداد کمی فیلم ارزشی با قدرت تولید می شود و این خطر بزرگی است. ما سال قبل تلاش کردیم و ۵ الی ۶ فیلم در حوزه دفاع مقدس تولید شد و امسال نیز بیش از این تعداد تولید نمی شود.»

رییس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه ما امروز با رشد نزولی در کمیت و کیفیت تولیدات فاخر و ارزشی رو به رو هستیم، بیان کرد: «این سال ها جبهه حق دوباره خود را نشان داد و این دستمایه جدی برای سینمای ماست که بخواهد در این عرصه ادای دینی بکند. این لطف الهی بود که درهای جدیدی در حوزه ایثار باز شده و وظیفه هنرمندان است که این راه را دنبال کنند.»

حیدریان با بیان اینکه در سازمان سینمایی هم کم کاری شده است، گفت: «در دنیای امروز باید با زبان تصویر با جوانان صحبت کرد. میلیاردها تصویر در سال در فضای مجازی تولید می شود ولی ما چه سهمی در این تولیدات داریم؟ تا سه سال آینده ۸۵ درصد دنیا را فضای مجازی می گیرد و سهم ما و ضریب نفوذ ما در تولید این تصاویر ۱۶ درصد است و اینکه ۱۶ درصد با چه کیفیتی تولید می شود خود بحث دیگری است. ما سهمی در این عرصه نداریم و باید سهم خود را در این تولیدات بیشتر کنیم. در حوزه ارزش ها موظف هستیم به مهارت بیشتر دست پیدا کنیم چراکه اثر ارزشی نباید با کیفیت پایین تولید شود.»

در این مراسم همچنین از  خانوادهای شهیدان مدافع حرم شهید شیردل، شهید خدادای، شهید سیرت نیا، شهید سهرابی، شهید رضایی، شهید یزدانی، شهید نوروزی، شهید عبدالهی، شهید کریمی، شهید مشجعی و شهید عسگری، شهید عبدالهی تجلیل و قدردانی شد.

در ادامه نیز سردار غلامحسین غیب‌پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین در سخنانی با خرسندی از حضور در این مراسم که با حضور خانواده شهدا و هنرمندان برگزار شد، بیان کرد: «عاشورا از جهت زمانی محدود است و از نظر مکانی هم گسترده نیست و به حساب امروز ما حدود ۴ تا ۵ کیلومتر بوده اما این جغرافیای محدود و زمان اندک تا قیام قیامت بشر را تحت تاثیر خود قرار می دهد و دفاع مقدس با تمام گستردگی یک مینیاتور از حماسه عاشوراست.»

او در پایان بیان کرد: چقدر خوب است اهل هنر جلوه های ایثار را که برگرفته از تابلوی عاشوراست به مردم منتقل کنند. مردم هنر را خوب جذب و درک می کنند. چقدر خوب است که ما اوج ایثارگری و نجابت مسلمان ایرانی را با بان هنر نه تنها با جمعیت خودمان که به مردم دنیا معرفی کنیم.

 

58244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =