ایسنا نوشت: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: هر گونه تضعیف اقدامات محمدجواد ظریف و یا حاج قاسم سلیمانی به یک اندازه به ضرر منافع ملی ایران است.

مصطفی کواکبیان در جمع نمازگزاران جمعه بخش احمدآباد مستوفی از توابع اسلام شهر بر ضرورت اقدام قاطع دولت و مجلس در برابر مصوبه جدید کنگره آمریکا تاکید کرد و گفت: ممکن است آمریکائی‌ها بخواهند با نقض برجام ما را وادار به پاره کردن آن نمایند اما ما گفته‌ایم که برجام پاره شدنی نیست؛ زیرا پنج قدرت عضو دائم شورای امنیت آن را امضا کرده‌اند ولی در عین حال در برابر نقض برجام هرگز نباید بی‌تفاوت باشیم.

وی از رسیدگی به طرح یک فوریتی در این کمیسیون خبر داد و افزود: قطعا پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به این طرح در صحن علنی رسیدگی خواهد شد و باید طرحی جامع با پختگی کامل تنظیم شود تا آمریکا را از مصوبه ‌تحریم‌های جدید علیه ایران پشیمان سازیم.

وی خاطرنشان کرد: هرچند ترامپ برتعهد ایران به مفاد برجام تاکید نموده است، اما احتمالا ناچار باشد که متن 180 صفحه‌ای تحریم‌ها علیه روسیه، کره‌شمالی و ایران را امضا کند. ما با وحدت و انسجام درونی باید واکنش مناسب و در‌خور شان ملت ایران را به آمریکائی‌ها نشان دهیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما هرگونه مذاکره مجدد با آمریکا در خصوص برجام را بی معنا و بی‌فایده می‌دانیم ولی با دیپلماسی هوشمندانه می‌توانیم ‌اتحادیه اروپا را در مقابل اقدامات آمریکا قرار دهیم.

وی با اشاره به پرتاپ موفقیت‌آمیز موشک ماهواره بر سیمرغ به مدار زمین در روز گذشته، تصریح کرد: قدرت موشکی ایران و بنیه دفاعی نیروهای مسلح هیچ ربطی به برجام و قدرت‌های جهانی ندارد و همه ما از توان و قدرت ملی برای دفاع از منافع ملی ایران و کشورهای منطقه‌ استفاده می‌کنیم و قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم.

وی در ادامه با تاکید بر لازم و ملزوم بودن قدرت دفاعی و دیپلماسی هوشمند ایران گفت: هرگونه تضعیف اقدامات محمدجواد ظریف و یا حاج قاسم سلیمانی به یک اندازه به ضرر منافع ملی ایران است.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت دوازدهم پس از معرفی وزرا گفت: مردم در انتخابات مطالباتی داشتند که باید وزرای لایق، شایسته، کارآمد، شاداب، جوانگرا و همسو با مطالبات مردم انتخاب شوند تا بتوانند تحمل رفع مشکلاتی همچون تنگناهای معیشتی، رکود تولید، بیکاری و عقب‌ماندگی‌های سیاسی‌،اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم را برای رسیدن به قله‌های پیشرفت و توسعه پایدار و همه جانبه ‌داشته باشند. این درست است که رئیس‌جمهور حق معرفی وزرا را دارد اما نمایندگان مجلس هم حق دارند که به وزرای ناکارآمد رای ندهند.

الگوی فعلی انتخاب لیست با الگوهای توسعه همخوانی ندارد

همچنین جواد اطاعت در همایش «جوان‌گرایی، بستر تحول در کارآمدی و توسعه ایران» که در تالار حاتمی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ما سال 92 به آقای دکتر روحانی پیشنهاد کردیم با هر آزمون معتبری که می‌خواهید 1000 جوان زن و مرد نخبه را پیدا کنید و در مدیریت رده‌های پایین‌تر از معاون اداره تا مدیر، رئیس و... ازآنان استفاده کنید، خواهید دید که تعدادی از این‌ها پله پله رشد خواهند کرد و شما در چند سال آینده جوانانی خواهید داشت که می‌توانند مدیرکل، وزیر یا رئیس جمهور شوند.

وی از طراحی یک الگوی ترکیبی برای انتخاب اعضای لیست امید تهران خبرداد و افزود: زمانی که با دوستان صحبت کردیم من گفتم اگر قرار است لیست انتخاب شود این روش فعلی با الگوهای توسعه همخوانی ندارد و ما باید از یک روش ترکیبی استفاده کنیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران درباره علت انتخاب روش ترکیبی عنوان کرد: استفاده از روش کاملا دموکراتیک هنوز در ایران زود است، کما این‌که در آمریکا با این همه سابقه دموکراتیک، احزاب و رسانه‌ها نتیجه انتخابات آنان فردی مانند ترامپ شد.

وی در مورد نحوه انتخاب تصریح کرد: حدود هفتصد نفر در تهران فرم‌های اصلاح طلبی را پر کرده و اعلام کرده بودند علاقه‌مند هستند در لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند، ما می‌بایست این افراد را در جایی جمع می‌کردیم و پس از صحبت‌ها از خودشان رای گیری می‌شد و از بین این افراد 100 نفر که بیشترین رای را داشتند به مرحله بعد راه پیدا می‌کردند و آن 100 نفر را با شاخص‌های مختلف می‌سنجیدیم تا بهترین افراد انتخاب شوند.

وی با اشاره به سه الگوی گردش نخبگان اظهار داشت: اولین الگو انقلاب است که در مکتب نخبه‌گرایی نگاه مثبتی به آن ندارند و معتقدند انقلاب هزینه‌بر و بر اساس احساسات است و توده براساس عقلانیت حرکت نمی‌کند. طبق اعتقادات نخبه گرایان دعوا همیشه بین نخبگان است و توده تنها پلکانی برای نخبه است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی دمکراسی را دومین الگوی گردش نخبگان دانست و اضافه کرد: رویکرد دمکراتیک در جامعه مدنی و رویکرد دمکراتیک در جامعه توده ای بسیار متفاوت است.

وی اقتدارگرایی را سومین الگوی گردش نخبگان دانست و تصریح کرد: برخی کشورها نظام اقتدارگراست اما براساس مصلحت کشور حرکت میکند که میتوان در این راستا از چین نام برد. در چین تنها حزب، کمونیست است اما بیش از 70 میلیون عضو دارد و چینی‌ها معتقدند در چین به جای رقابت بین احزاب رقابت درون حزبی وجود دارد و هر فردی می‌تواند عضو حزب کمونیست شود اما افراد تنها براساس شایستگی برای مسئولیت‌ها انتخاب خواهند شد؛ چین با همین شیوه دومین قدرت اقتصادی دنیا از لحاظ گردش مالی است.

وی مشروعیت سنتی، کاریزماتیک و عقلی- بروکراتیک را سه راه کسب مشروعیت نظام سیاسی براساس نظر وبر دانست و گفت: در نظام سنتی انتخاب افراد براساس سنت و رسوم قبیله شکل می‌گیرد درحالی که در نظام کاریزماتیک انتخاب ها براساس مرید و مرادی است و فرد هرچه ارادت بیشتری بورزد جایگاه بالاتری می‌یابد. در نظام بوروکراتیک که مدنظر ماست افراد براساس شایسته سالاری انتخاب میشوند، بنابراین حرف شما نباید تنها جوانگرایی یا استفاده از بانوان باشد و باید بر شایسته سالاری تاکید کنید.

 

29216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =