شهرام ناظری: 30 سال سکوت کردم/ همیشه زورشان به موسیقی می‌رسد

شهرام ناظری تاکید کرد همواره زور نهادهای مختلف فقط به موسیقی رسیده است و همچنین تاسف خود را از متوقف شدن تدریس موسیقی در فرهنگسراها ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این خواننده موسیقی سنتی صبح سه‌شنبه یازدهم شهریورماه به خانه هنرمندان آمد تا در نشست خبری کنسرتش که به زودی در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود، شرکت کند.

او در این نشست، به فعالیت‌های خیریه‌ای که طی سال‌ گذشته برای بچه‌های مدرسه شین‌آباد، بیماران جزامی و بیماران بی‌بضاعت سرطانی کردستان انجام داده بود، اشاره کرد.

ناظری درباره دلایل این کار گفت: « من کرد هستم و بیشتر این اتفاقات در مناطق کردنشین رخ داد. از طرف دیگر قوم کرد همیشه بیشتر از دیگران تحت فشار بوده و محروم مانده است. برای من اینکه فقط خوب ساز بزنم یا خوب بخوانم کافی نیست، بلکه عملکرد انسانی و تفکر یک هنرمند بسیار مهم است.»

او همچنین گفت که به نظرش هنرمندانی که خط واقعی هنر و نگاه انسانی را ادامه می‌دهند ماندگار می‌شوند و ادامه داد:‌ «من هم کار مهمی نکرده‌ام اما آنچه از دستم برمی‌آمد انجام دادم. به هر حال دریافت همین جوایز انسان‌دوستانه برای هنرمند بسیار مهمتر است.»

به گفته ناظری کنسرت تازه او قرار بود قبلا توسط یک گروه خارجی و با همکاری او و پسرش برگزار شود:‌ «برنامه‌ریزی‌های از ۶ ماه قبل آغاز شد. با یک گروه خارجی قرارداد بستیم و بسیاری از دست‌اندرکاران آماده بودند تا این برنامه انجام شود. برنامه‌ای که قرار بود به نام صلح ایران به روی صحنه برود.»

اما در روایت شهرام ناظری برنامه گروه به این دلایل به هم خورد:‌ «متاسفانه به دلیل اینکه همیشه موسیقی در کشور ما جدی گرفته نشده این برنامه لغو شد و ما دچار خسارت‌های مادی و معنوی شدیم. چون آن گروه خارجی وقت شان را در شهریور خالی گذاشته بودند و فکر می‌کردند قرار است به ایران بیایند.»

او افزود: «قرار بود این کنسرت در سالن وزارت کشور برگزار شود و ما برای این که خسارت بیشتری نپردازیم خودم جور این موضوع را کشیدم و قرار شد برنامه‌ای در وزارت کشور داشته باشیم.»

این خواننده مهم‌ترین دلیل برگزاری این نشست خبری را لغو برنامه‌اش با گروه خارجی دانست و گفت: «این رویداد مشکلات زیادی برای ما به وجود آورد. ظاهرا در این برهه دولت اصرار دارد روابط خارجی بهتری داشته باشد اما گویا ایشان فقط از هنر حرف می‌زنند.»

خواننده آلبوم «گل صد برگ» درباره قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شوند نیز اظهار داشت: «بخشی از برنامه قطعات خاطره‌انگیز من را تشکیل می‌دهد و بخش دیگر هم مربوط به قطعات جدید است. البته غافلگیری‌هایی هم برای مخاطبان در نظر داریم.»

شهرام ناظری

او همچنین به قطعه «دوباره می‌سازمت وطن» که در مراسم درگذشت زنده‌یاد سیمین بهبهانی اجرا کرد، اشاره داشت و گفت: «دوستان پیشنهاد کردند که این قطعه باز هم اجرا شود.»

به گفته این خواننده، حافظ ناظری در این کنسرت پدرش را همراهمی نخواهد کرد چون ترجیح می‌دهد در زمینه دیگری فعالیت داشته باشد.

ناظری همچنین در این نشست درباره یکی از حاشیه‌های پیرامون اختلاف پسرش با هوشنگ کامکار هم سخن گفت: «موسیقی همیشه زیر ضربه بوده اما نباید بگذاریم که این آب گل‌آلودتر شود. حافظ پسر من یک شخصیت مستقل است، آن سوی دنیا زندگی می‌کند و با ما تفاوت دارد. بنابراین من دخالت نمی‌کنم. هوشنگ کامکار اعتقادات خودش را داشته و آزاد بوده که انتقاد کند و حافظ هم به عنوان کسی که کار هنری می‌کند حق جواب داشته است. اگر من اهل دخالت کردن بودم در این ۳۰ سال می‌گفتم که چه واحدهای فرهنگی و چه مافیای پنهانی در موسیقی به من ضربه زدند اما من سی سال سکوت کردم و باز هم به سکوتم ادامه می‌دهم.»

ناظری همچنین درباره ارزیابی فعالیت‌های دفتر موسیقی گفت که فعلا برای قضاوت عملکرد پیروز ارجمند زود است و باید به او فرصت داد.

خواننده آلبوم «آتش در نیستان» همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا لغو کنسرت حافظ ناظری در ایران باعث شده او قید کنسرت در کشور را بزند گفت: «حافظ قید کار را نزده. شاید چند ماه دیگر یا چند بار دیگر بتواند با گروه خارجی در تهران اجرا داشته باشد. اگر هنرمندان خارجی به ایران بیایند و واحدهای فرهنگی و وزارت امور خارجه همکاری لازم را انجام دهند و برای هنرمندان ویزا صادر شودT این اتفاق خواهد افتاد.»

آلبوم «شاهنامه کردی۲» دیگر موردی بود که شهرام ناظری در این نشست خبری به آن اشاره کرد و افزود: «پنج سال است که هیچ کاری منتشر نکرده‌ایم. این موضوع دلایل مختلفی دارد. عملکرد رسانه‌ها و واحدهای فرهنگی از یک طرف و مسائل شخصی هنرمند مثل دلسردی از طرف دیگر موجب این امر شده است.»

او ادامه داد: «در حال حاضر مشغول انجام کاری بر روی اشعار نیما یوشیج هستم که تنظیم‌هایش بر عهده ارشک رفیعی است و بخشی از تنظیم‌ها را هم خودم انجام داده‌ام. البته نمی‌دانم کی منتشر می‌شود. کار دیگری را هم با دو تار ساخته‌ام که کار بسیار متفاوتی است و امیدوارم زودتر تمام شود. «زاگرس» هم از سال‌ها پیش مانده و نمی‌دانم چرا منتشر نمی‌شود. یک اثر هم برای تنبور در دست ساخت دارم که ادامه راه «آواز اساطیر»‌است.

ناظری همچنین از پروژه دیگری به نام «کورش کبیر» نام برد و اظهار داشت: «امیدوارم این کار با همت دوستان انجام شود و مشکلی پیش نیاید چون بعضی‌ها از نام کوروش ناراحت می شوند. یک زمانی در مورد شاهنامه هم همین واکنش‌ها وجود داشت و بعضی کوته‌فکران فکر می‌کردند چون در شاهنامه کلمه شاه وجود دارد نباید به آن پرداخت اما وقتی دیدند این کار را در اروپا اجرا کردم کمی متقاعد شدند.»

ناظری همچنین درباره کلاس‌های آوازش گفت که مشکل مکان برگزاری دارد چون به یک کلاس بزرگ احتیاج است که شهریه آن هم زیاد نباشد اما قول داد جایی را تهیه کند تا این کلاس‌ها برگزار شود.

آخرین نکته سخنان شهرام ناظری اما آنجا بود که درباره ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراها سخن گفت:‌ «چه بگویم جز این که متاسفم؟ همیشه زورشان فقط به موسیقی می‌رسد. جز تاسف کاری از دستم بر نمی‌آید.»

58۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    61 10
    جانمی استاد ....جانمی
    • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      33 6
      اوناییکه منفی میدن عاشق شاهین نجفیو امیر تتلوان؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      6 9
      نه من از شاهین نجفی بدم میاد ولی یادم نرفته زمانیکه ما داشتیم تو تورم دست وپا میزدیم اقای استاد شجریان تمام قد در کنار ما بود و شهرام ناظری در صف طرفداران دکتر محمودی.خدارو شکر وضع معیشت نه خیلی ولی فعلا مقداری بهتر شد که با حقوقمون بتونیم بجای یک هفته دو هفته با ارامش زندگی کنیم
    • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      5 3
      آقای بی نام 16:08 خدا رو شکر مسئول اصلی مشکل تورم رو مشخص کردی خیلی وقت بود دنبالش میگشتم پس شهرام ناظری مقصر بوده...عجب
    • بی نام NL ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      10 0
      قای بی نام 16:08 وقتی اطلاع نداری مجبوری نظر بدی ؟ شما آقای افتخاری رو با استاد اشتباه گرفتی ، اظهار نظر افراد غیر مطلع بیشتر از سایرین شده
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    26 8
    افتخار دیار زاگرس مرد بزرگ دیار کرمانشاه عاشقانه دوستت دارم
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    22 7
    ناظری او در اروپا یا امریکا بدنیا میامد مجسمه اش را میساختند اما این جا حتی نمتونه براحتی کنسرت اجرا کنه
  • mahmoud A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    7 23
    نمی دونم چرا بعضی از مسئولان یکم بی ذوق هستن؟ کسی میدونه چرا؟
  • احمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    40 2
    زورشان به موسیقی و فرهنگ مرسه فقط
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    19 5
    پیش من آوازت آواز خداست
  • سینا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    13 8
    آواز اساطیر کار بی نظیریی است که کم رویش تبلیغ شد اما شاید سالها طول بکشد تا کشف شود...
  • مجید A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    5 2
    درود بر رند عالم سوز
  • بی نام US ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    0 12
    قربانت گردم ما شرمنده ایم. این سی سالی که شما سکوت کرده بودی یه نفر دیگه از اسم شما سوءاستفادر می کرده و هی آواز می خونده و کنسرت می داده.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      7 1
      شما کلا نفهمیدی استاد جی گفته
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    13 1
    چونین بیدارو دریا وار تویی تنها که میخوانی ... هیچ وقت فراموش نمیکنم مسافرتی که خارج از ایران بودم و مصاحبت با یه آلمانی در طول سفر و هیجان و تاثیری که بعد از شنیدن تعدادی از شاهکار های استاد داشتن کاش قدر این نابغه های فرهنگ وهنر ایران رو بدونیم
  • حامد RO ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    5 2
    درود بر شرفت.
  • روژان A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    5 0
    استاد واقعا شوالیه هستی زنده باشی همیشه عاشقانه دوستت داریم