تسنیم نوشت:

شورای راهبردی اصلاح‌طلبان که مدت کوتاهی است برای برعهده گرفتن نقشی پررنگ درانتخابات مجلس شکل گرفته، با عدم استقبال قابل توجه اصلاح‌طلبان مواجه شده است.
این روزها شاهد پیش لرزه‌های عمیقی در اردوگاه اصلاح‌طلبان هستیم؛ پیش لرزه‌هایی که ممکن است در آینده نه چندان دور زلزله عمیقی را در جریان اصلاحات رقم بزند. ماجرا از جایی آغاز شده است که یک روزنامه اصلاح طلب خبری درباره تشکیل شورایی تحت عنوان "شورای راهبردی انتخابات" به ریاست حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و با عضویت 12 چهره اصلاح‌طلب منتشر کرد.
اعضای شورای راهبردی انتخابات اصلاح طلبان از حسین مرعشی، مرتضی حاجی، آذر منصوری، علی صوفی، عبدالله ناصری و یک عضو نزدیک به اعتماد ملی از شورای مشورتی و محسن رهامی، احمد حکیمی پور و حسین کمالی نیز از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تشکیل شده است و گفته می‌شود این شورا متشکل از پنج کمیته است.
شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان در نخستین گام اجرایی به تعیین "رابطین ملی" برای هر استان می‌پردازد و این رابطین ملی که به تناسب وسعت و جمعیت هر استان تعدادشان تعیین می‌شود به شناسایی فعالان حزبی، مدیران اجرایی سابق اصلاح‌طلب و چهره‌های موجه غیرحزبی می‌پردازند و احزابی که در استان‌ها نمایندگی دارند، می‌توانند نمایندگان خود را به رابطین معرفی کنند. همچنین مدیران اجرایی دولت‌های سازندگی و اصلاحات دیگر اعضای شورای استان خواهند بود که با کمک آنها چهره‌های موجه اجتماعی و فرهنگی هر استان که الزاما حزبی نیستند نیز شناسایی و برای عضویت در شورا از آنان دعوت به عمل آورده می‌شود.
در واقع با تشکیل شوراهای استانی فرآیند انتخاب نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان در هر استان آغاز می‌شود؛ فرآیندی که چند وقتی است از سوی دو جبهه اصلاح طلبان یعنی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جبهه اصلاح طلبان و چهره‌های اصلاح طلب همچون رسول منتجب‌نیا، محمدجواد حق شناس و دیگر اصلاح‌طلبان که همچنان سعی می‌کنند برای جلوگیری از نشان دادن اختلافات عمیق در این اردوگاه لب به سخن نگشایند و تلویحا اعتراض خود را بیان کنند، مورد هجمه و اعتراضات صریح قرار گرفته است.
***منتجب نیا: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با تشکیل شورای راهبردی مخالف است
یکی از ایراداتی که اصلاح‌طلبان به شورای راهبردی انتخابات موسوی لاری وارد می‌دانند، موازی کاری این شورا با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است و حتی به گفته رسول منتجب‌نیا "اکثر اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به شورای راهبردی اعتراض دارند چراکه شورای راهبردی در حال ایجاد اختلال در کار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است."
منتجب‌نیا درباره دلیل مخالفت خود با ایجاد شورای راهبردی اصلاح‌طلبان می‌گوید: شورای راهبردی خود را مدعی و متولی انتخابات در میان اصلاح طلبان می‌داند و می‌گوید احزاب باید خود را با ما هماهنگ کنند و شورای هماهنگی در مرکز و استان‌ها باید با ما هماهنگ باشند. تشکیل این شورا به معنای نادیده گرفتن احزاب است که یک تشکیلات غیرقانونی و موقت را با احزاب جایگزین کنیم. چون این شوراها نمی‌توانند آرم و تابلویی داشته باشند، می‌خواهند در زمان انتخابات بگویند که ما تصمیم گرفته ایم، شما بیایید اجرا کنید؛ این کار درستی نیست و قطعاً هم احزاب موضع گیری می‌کنند و در شورای هماهنگی هم با این طرح مخالفت شد.
وی درباره چگونگی حضور احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب نیز می‌گوید اغلب احزاب در شورای راهبردی نیستند و در آنجا تنها اعضای کارگزاران و مشارکت هستند.
قائم مقام حزب اعتماد ملی همچنین در خصوص آینده این شورا نیز گفته بود: شورای راهبردی که این روزها در رسانه‌ها مطرح شده است را مسیر انحرافی می‌دانم و مطمئن هستم که تلاش این دوستان نه تنها به نتیجه نمی‌رسد که اگر به فعالیت خود ادامه دهند، منجر به دو دستگی و در نهایت شکست اصلاح طلبان در انتخابات آینده خواهد شد.
**شریف: جبهه اصلاح‌طلبان منتقد شورای راهبردی "موسوی‌لاری" است
علاوه بر اعتراض رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی که به عنوان زبان گویای اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انتقادات این شورا از شورای راهبردی اصلاح طلبان را رسانه‌ای کرده است، جبهه اصلاح طلبان با مدیریت مجید محتشمی نیز ضمن انتقاد از شورای راهبردی اصلاح‌طلبان معتقد است که مبنای کار اصلاح‌طلبان باید اولویت قائل شدن به احزاب و تشکل‌ها باشد.
احمد شریف سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با انتقاد از شورای راهبردی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، در خصوص دلیل مخالفت با این شورا می‌گوید: ما منتقد شورای راهبردی آقای موسوی‌لاری هستیم، چرا که در شورای راهبردی، محور در استان‌ها افرادی هستند که سوابق اجرایی و سبقه اصلاح‌طلبی دارند و این هم به اصلاح طلبان ضربه می‌زند، یعنی اگر این را به کل کشور تعمیم دهیم که افرادی شاخص در شورایی قرار گیرند و به خرد جمعی ارزش قائل نشوند و تصمیم‌گیرنده باشند، به ما ضربه خواهد زد.
وی معتقد است در استان‌هایی که احزاب اصلاح‌طلب فعالیت ندارند طبعاً این شورا جواب خواهد داد، اما در استان‌هایی که تشکل و احزاب اصلاح‌طلب حضور دارند باید اولویت به این احزاب داده شود.
سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه ما به شورای راهبردی موسوی‌لاری اعتراض داریم، می‌گوید مبنای کار ما اولویت قائل شدن به احزاب و تشکل‌هاست.
***کواکبیان: مرجعیت با شورای هماهنگی جبهه اصلات است
چهره دیگری از اصلاح‌طلبان که تلویحاً به شورای راهبردی اصلاح طلبان انتقاد دارد، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و رئیس موقت خانه احزاب است. وی درباره تشکیل شورای راهبردی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ما معتقد هستیم که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید منشأ تصمیم گیری باشد.
*** حق شناس: شورای راهبردی موسوی‌لاری "مرجع تصمیم‌گیر" برای اصلاح‌طلبان نیست
محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یکی از دیگر شخصیت‌های اصلاح طلب است که به تشکیل شورای راهبردی اعتراض دارد؛ وی می‌گوید: تا جایی که بنده اطلاع دارم شورای مشورتی، شورای راهبردی را براساس شخصیت‌های حقیقی خود و از منظر خودش انتخاب کرده و نهایتاً از شورای هماهنگی اصلاح طلبان فقط آقای رهامی از موضع مسئول کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و عضو این شورا حضور دارد لذا این توازن برقرار نشده است.
وی شورای راهبردی را از مراجع تصمیم‌گیر برای اصلاح‌طلبان نمی‌داند و می‌افزاید: برای انتخابات آینده 4 مرجع تصمیم‌گیر وجود دارد، شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، جبهه اصلاح‌طلبان که ترکیبی از احزاب اصلاح‌طلب جدید است، شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و شورای مشورتی آقای محمدرضا عارف که این مربع علی‌القاعده در هماهنگی با هم هستند.
حق‌شناس در توصیه‌ای به شورای راهبردی و شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز می‌گوید: به شورای راهبردی و شورای مشورتی توصیه می‌کنم که برای اینکه جریان اصلاح‌طلب در آینده در این حوزه‌ها دچار مشکل نشوند، بهتر است که به نزاع‌ها، گلایه‌ها و انتقاداتی که صورت می‌گیرد، زودتر اندیشه کنند و گفت‌وگوهای طرفینی می‌تواند مشکلات احتمالی پیش رو را در این مقطع حل کند.
با وجود مخالفت و اعتراضات دو جریان مهم و تأثیرگذار در اردوگاه اصلاح طلبان یعنی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جبهه اصلاح طلبان به تشکیل شورای راهبردی انتخاباتی به ریاست حجت‌الاسلام موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات بدیهی است که شورای راهبردی شورایی نامقبول در میان اصلاح‌طلبان تلقی می‌شود و حتی ممکن است بنابر پیش بینی اصلاح طلبان، در صورت ادامه کار، این شورا منجر به دو دستگی و در نهایت شکست اصلاح طلبان در انتخابات آینده شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =