ایرنا نوشت:

نیروهای امنیت ارتش لبنان بامداد دیروز (پنجشنبه) در شهرک عاصون شهرستان الضنیه در شمال لبنان در یک عملیات نظامی امنیتی دقیق موفق شدند یک باند تروریستی تکفیری لبنانی - سوری داعش را متلاشی کنند.

به گزارش ایرنا، درعملیات ارتش لبنان، سه تروریست تکفیری به هلاکت رسیده و « احمد سلیم میقاتی» معروف به « ابوالهدی» و « ابوبکر» سرکرده لبنانی این باند که خطرناک ترین تروریست تکفیری در شمال لبنان شناخته می شود، به دام افتاد و بازداشت شد.

ناظران این عملیات را پاسخی صریح به صداهایی در لبنان خوانده اند که مدعی می شدند هیچ باند تروریستی تکفیری خفته وابسته به گروه های داعش و جبهه النصره در شمال لبنان وجود ندارد.

اعضای این باند تروریستی تکفیری بیش از دو هفته قبل به این بهانه که قصد دارند در فصل پاییز در بلندی های شهرستان الضنیه به صید شکار مبادرت کنند، صاحب آپارتمان را فریب داده و موفق به اجاره آپارتمان شده بودند.

روزنامه لبنانی « السفیر» نوشت که این عملیات تاکیدی است بر اینکه یک سازمان تروریستی تکفیری مرتبط با « گردان های عبدالله عزام»،«داعش»و « جبهه النصره» برای تشکیل این باندها اقدام و از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی می کند.

از جمله ماموریت های این سازمان به دام انداختن نیروهای ضعیف النفس ارتش لبنان ، شست و شوی مغزی و تشویق آنها به جدایی از ارتش است.

شبکه المنار لبنان اعلام کرد، بیشتر نظامیان لبنانی که اخیرا از ارتش اعلام جدایی کرده بودند، فیلم هایی که از اعلام جدایی آنها و پیوستن به جبهه النصره در شبکه های اجتماعی پخش شد درهمین آپارتمان ضبط شده است.

السفیر به نقل از منابع امنیتی نوشت: به احتمال زیاد « عبدالقادر الاکومی» یک سرباز جدا شده از ارتش لبنان عضو همین باند تروریستی تکفیری شده و در عملیات دیروز ارتش لبنان به هلاکت رسیده است.

الاکومی قرار بوده است خود و یا یک انتحاری دیگر با پوشیدن لباس های نظامی او و با استفاده از کمربندهای انفجاری یافت شده در این آپارتمان خود را در یک اتوبوس حامل نظامیان ارتش لبنان و یا محل تجمع آنها منفجر کنند.

مدیریت امنیت ارتش لبنان از خانواده الاکومی خواسته است تا برای انجام آزمایش دی ان ان به مرکز پلیس نظامی مراجعه کنند.

رسانه های لبنانی پرسش هایی در باره تشکیل این باند و چگونگی تامین سلاح و مواد منفجره و پول ، حمایت سیاسی از آن و محدوده عمل و فعالیت آن مطرح کرده و نوشته اند که انتظار می رود در روزهای آینده واقعیت های بیشتری روشن شود.

السفیر نوشت: براساس اطلاعات امنیتی این باند با لبنانی ها و سوری های موجود در بلندی های شهرستان الضنیه همکاری می کرده و قصد داشته است تا شبیه سناریوی حوادث سال 2000 این شهرستان را تکرار و یک عملیات تروریستی بزرگ و در آینده نزدیک علیه ارتش لبنان انجام دهد.

** در عاصون چه اتفاقی افتاد؟

بررسی نواری که از جدایی سرباز الاکومی در شبکه های اجتماعی پخش شده است، نشان می دهد که منبع اصلی آن یک تلفن همراه در بلندی های شهرستان الضنیه است و سرنخ آن را باید در شهرک عاصون جست وجو کرد و به همین دلیل تحقیقات برای یافتن صاحب این تلفن شروع شد و نتایج بررسی ها به آپارتمانی در حال ساخت نزدیک بیمارستان دولتی عاصون ختم شد که دیروز ارتش لبنان به آن حمله کرد.

ادامه بررسی ها نشان داد که باندی هفت نفری در این آپارتمان زندگی می کنند و ساعت صفر حمله به این باند ساعت 5 و 30 دقیقه دیروز پنجشنبه تعیین شد.

در این عملیات نیروهای ضربت شهرک عاصون و نیروهایی از لشکر دهم ارتش لبنان شرکت کردند و بعداز آنکه اعضای باند حاضر نشدند خود را تسلیم کنند، عملیات شروع شد.

این عملیات با استفاده از تیربار و آرپی جی حدود نیم ساعت طول کشید و به هلاکت « عادل العتری» از شهرک المنیه شمال لبنان و تروریست دیگری که به احتمال زیاد سرباز الاکومی است ، منجر شد.

یک تروریست تکفیری دیگر در این عملیات زخمی شد که به دلیل شدت جراحات وارده در راه بیمارستان به هلاکت رسید و هنوز هویت دقیق او مشخص نشده است. منابع امنیتی احتمال داده اند که یک تروریست تکفیری زخمی شده فرار کرده است.

ساعت 7 صبح و هنگام جست وجوی منطقه توسط واحدهای نظامی، « احمد سلیم میقاتی» که در یک زمین کشاورزی مخفی شده بود، به دام افتاد و بازداشت و بلافاصله به وزارت دفاع لبنان منتقل شد.

تحقیقات از او نشان می دهد که 3 تروریست تکفیری دیگر توانسته اند از طریق کشتزارها فرار کنند.

** اولین اعترافات ابوالهدی

روزنامه لبنانی السفیر به نقل از منابع امنیتی نوشت : ابوالهدی اعتراف کرده است که با یک « تلفن خاص» همواره با یکی از نمایندگان شمال لبنان در مجلس این کشور در تماس بوده که به تندروی و صاحب « رویاهای مقدس» معروف است.

«وی گفته است که با این نماینده از طریق واتساپ هماهنگی می کرده و اخیرا نوار ویدئوهای ضبط شده از نیروهای جدا شده از ارتش لبنان را برای این نماینده می فرستاده است».

این منبع فاش کرد که فرماندهی ارتش لبنان اقدامات قانونی و قضایی مناسب را شروع کرده و از مجلس لبنان خواسته است حق صیانت این نماینده لغو شود تا زمینه بازجویی از او فراهم گردد.

السفیر به نام این نماینده اشاره نکرده است اما یکی از نمایندگان شمال لبنان در مجلس این کشور اخیرا در مصاحبه ای مطبوعاتی و تلویزیونی گفت که « پیامبر گرامی اسلام به رویای پدرش آمده و تولد او را بشارت داده است و از زمانی که این خبر را شنیده ، همچون موشک شده است».

وی همواره علیه محور مقاومت ضد صهیونیستی صحبت و آشکارا از گروه های تروریستی تکفیری حمایت می کند و آنها را « انقلابی» می خواند.

وی همچنین خواستار خروج حزب الله از سوریه و خلع سلاح آن شده است.

این نماینده مجلس لبنان اخیرا در یک برنامه تلویزیونی شبکه ام تی وی لبنان «شادی مولوی واسامه منصور» سرکردگان یک باند تروریستی تکفیری مستقر در شمال لبنان را که تحت پیگرد قضایی هستندف « نیروهایی شجاع ، انقلابی» توصیف کرد.

السفیر به نقل از منبع خود نوشت که عملیات بازداشت ابوالهدی توسط نیروهایی حرفه ای و رعایت اصول امنیتی صورت گرفت.

این منبع خاطرنشان کرد که نیروهای امنیت ارتش لبنان مدت ها بود او را رصد می کردند تا اینکه توانستند بطوردقیق محل استقرار او را در آپارتمان شهرک عاصون مشخص کنند.

این منبع تاکید کرد که هدف اصلی این بود احمد سلیم میقاتی زنده به دام افتد تا بتوان به گنجینه اسرار و اطلاعات او دست یافت.

وی اعلام کرد که ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان چراغ سبز شروع عملیات را داد و میقاتی بدون مقاومت بازداشت شد.

ژنرال قهوجی پیشتر به حامیان گروه های تروریستی تکفیری در شمال لبنان هشدار داده بود که به وضعیت ناامنی و حضور این گروه ها خاتمه دهند تا ارتش مجبور نشود مداخله نظامی کند.

براساس این گزارش فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه ای با تاکید به اینکه از همه امکانات و ظرفیت ها برای آزاد کردن نظامیان ربوده شده لبنانی ، استفاده می کند، خاطرنشان کرد که تسلیم فشارها و اقدامات تحریک آمیز نمی شود.

در این بیانیه آمده است که نظامیان لبنانی و نیروهای ارتش از کشور و ملت خود با تمام وجود حمایت می کنند و در ماموریت ها و وظایف خود کوتاهی نخواهند کردند.

فرماندهی ارتش لبنان با بیان اینکه « به هیچ طرفی در لبنان اجازه نمی دهد از باندهای تروریستی تکفیری حمایت کند»، تاکید کرده است: به خدمات نظامیانی که قسم خود را زیر پا می گذارند و به کشورشان خیانت می کنند، نیازی نداریم.

** بزرگترین باند داعش در شمال لبنان متلاشی شد

روزنامه لبنانی الاخبار هم نوشت که ارتش لبنان موفق شد بزرگترین باند گروه تروریستی تکفیری داعش را در شمال لبنان که برای جدایی سربازان ارتش لبنان برنامه ریزی می کرد، متلاشی کند.

الاخبار افزود: این باند تروریستی تکفیری دارای یک « امیر خاص» برای خود بود.

این روزنامه لبنانی نوشت که باند ابوالهدی با داعش در ارتباط و از قدرت بالایی برای انجام عملیات تروریستی برخوردار بود.

روزنامه النهار نیز به نقل از یک منبع نظامی عالی رتبه نوشت که از مهمترین اهداف این باند انجام یک عملیات بزرگ تروریستی بود تا بتواند زمینه را برای کاهش سختی های تروریست های تکفیری محاصره شده در بلندی های شهرک عرسال لبنان فراهم کند.

النهار افزود: کشف بشکه ها و کیسه های پراز مواد منفجره آماده انفجار، بمب ، خمپاره ، مین ، انواع سلاح سبک و نیمه سبک نشان می دهد که این باند آماده یک عملیات بزرگ تروریستی بوده است.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابعی تاکیدکرد که موفقیت های ارتش لبنان موجب اعتماد واطمینان بیشتر افکارعمومی و کشورهای دیگر به قدرت و توان ارتش در رویارویی با تروریست های تکفیری شده است.

النهار خاطرنشان کرد که فرماندهی ارتش لبنان هفته آینده یک هزار نیروی جدید را جذب می کند و در اوایل سال 2015 نیز 2 هزار نیروی دیگر را بکار خواهد گرفت تا بنیه خود را تقویت کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    141 6
    چه جالب. درست عین عراق. از ارتش کشور علیه خود کشور استفاده می کنند.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    20 2
    شکرخدارا
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    33 0
    اين سوال به ذهن متبادر ميشود كه چرا خيانت ، در كشورهايي مثل سوريه عراق لبنان و ... از متن سطوح بسيار حساس و كليدي جامعه ، سر در آورد ؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    6 0
    خود فروختگی این مهره ها وهمچنین خوردن غذای چرب ودیروقت باعث شده دچار توهم شوند وخودرا نشان کرده نبی خدا بدانند.ودست به ظهور شوند انهم با دیدن یک خواب ؟؟؟؟