۰ نفر
۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸

با گسترش پیشروی های داعش در عراق که از چند روز پیش نام خود را به دا ( دولت اسلامی ) و یا شاید دقیق تر، خا ( خلافت اسلامی) تغییر داده ، روسیه پیشگام ارسال کمک به بغداد برای مبارزه با این گروه تروریستی شده است.

شتاب و اشتیاق روسیه در امدادرسانی به عراق برای مبارزه با داعش که به سرعت عملیاتی نیز شد، برای طرف غربی که پس از سرنگونی صدام در سال 2003 اصلی ترین متحد بغداد به حساب می آید نه تنها سوال برانگیز، بلکه تا اندازه زیادی موجب نگرانی شده است. 

شاید ساده ترین پاسخ به این سوال این است که روسیه بر خلاف آمریکا، تصمیم گرفت به ندای "هل من ناصر" نوری مالکی برای مبارزه با داعش پاسخ مثبت دهد حال آنکه واشنگتن همچنان یا در اما و اگرها و ارزیابی ها گرفتار مانده و یا قصد و نیت دیگری بغیر از کمک به بغداد دارد. 

با این همه چند نکته را می توان در خصوص این که چرا روسیه درخواست کمک مالکی برای مبارزه با داعش را با روی باز پذیرفته است مورد بررسی قرار داد. 

نخست: روسیه در مبارزه با تروریسم بسیار جدی تر از آمریکا است. هرچقدر آمریکایی ها در برخورد و مبارزه با تروریسم با استاندارد دوگانه عمل می کنند، روسیه نیازمند یک سیاست واحد، یکپارچه و قاطع در برابر تروریسم بوده و هست. مسکو به شدت از گسترش تروریسم در منطقه هراسناک است چرا که میزان آسیب پذیری این کشور از تروریسم بواسطه تحرکات اسلامگرایان افراطی در منطقه خودمختار داغستان به شدت افزایش یافته است. موید این ادعا انفجارهای ترویستی سال گذشته در ولگوگراد و در آستانه برگزاری المپیک زمستانی است که منجر به تنش شدیدی میان این کشور و عربستان سعودی شد. از این رو روسیه می تواند با مد نظر قرار دادن شرایط خود در داغستان و با توجه به اینکه برخی از سرکردگان و مهره های اصلی داعش متعلق به این منطقه و منطقه قفقاز هستند، با آنچه در سوریه یا عراق در حال رخ دادن است هم ذات پنداری کند. 

دو: روسیه از اساس بنیادگرایی سنی، رادیکالیسم اسلامی وهابی و تکفیری را ضد تمدن بشری و بنیان کن می داند و به یقین می داند اگر این جریان صاحب تاریخ، جغرافیا، عقبه سیاسی و گذر زمان شود تهدیدی به مراتب جدی تر از گذشته برای منافع این کشور به حساب خواهد آمد. از سوی دیگر تجربه تاریخی روس ها خصوصا در افغانستان و چچن به آنها آموخته است که بنیادگرایی و رادیکالیسم مذهبی سنی در هر قالبی اعم از القاعده، طالبان و یا داعش همواره با سرویس های اطلاعاتی غربی-عربی و اسرائیلی مرتبط بوده و در هر زمانی نوک این پیکان می تواند متوجه منافع روس ها شود. پس چه بهتر که این دشمن را در همان خارج از مرزها و با هزینه دیگران نابود کرد. 

سه: روسیه اگرچه ذاتا با توجه به شرایط بالا با کمک به دولت مرکزی عراق برای رویارویی با تروریست های داعش منتفع می شود اما سوای از آن به این بهانه می تواند به یکی از حوزه های مهم و قدیمی نظامی و اقتصادی از دست رفته خود در منطقه بازگردد. عراق مانند سوریه یکی از کشورهای متمایل به شوروی سابق بود و عمده زیرساخت های نظامی و اقتصادی آن با ساختارهای شوروی سابق و بعد از آن روسیه هماهنگ و منطبق بود. پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و در خلال ده سال گذشته آمریکایی ها سعی کردند به کلی این زیر ساخت ها را تغییر داده و همه آنها را وابسته به صنایع و تولیدات آمریکایی کنند. پیشرفت های ناگهانی داعش در عراق و کوتاهی آمریکا در ارسال تجهیزات نظامی لازم برای مبارزه دولت مرکزی با این گروه این فرصت را به روسیه داده است تا علاوه بر اهداف ایدئولوژیک و سیاسی که در مبارزه با تروریسم دنبال می کند به بهانه کمک به دولت مرکزی عراق، جای پای خود را مجددا در این کشور باز کند. 

چهار: ارتش عراق با ساختارها و تجهیزات و ادوات جنگی روسی آموخته تر است. از آنجا که شاکله ارتش عراق تغییرات ماهوی چندانی پیدا نکرده ، برای آنها همچنان کار با تجهیزات روسی راحت تر است. آمریکایی ها بر خلاف وعده و وعیدهایی که به دولت و ارتش عراق مبنی بر آموزش و کادر سازی داده بودند، آنگونه که باید و شاید عمل نکردند. آنها سال هاست که می خواهند جنگنده های اف-16 و بالگردهای آپاچی در اختیار ارتش عراق بگذارند اما هنوز این کار را نکرده اند حال آنکه روس ها تنها در فاصله یک هفته پس از اعلام قصد خود مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی به ارتش عراق ده فروند سوخو و چندین فروند بالگرد تهاجمی به عراق تحویل داد. 

پنج: روس ها در کنار سایر منافعی که از کمک به بغداد می برند، به منفعت مالی ناشی از فروش سلاح به دولت عراق نیز چشم دوخته اند. روسیه در شرایطی است که به شدت به منابع مالی نیازمند است و به هرحال بابت خدماتی که به دولت عراق ارائه می کنند قراردادهایی منعقد کرده و پول آنها را خواهد گرفت. از این منظر نیز کمک روسیه به عراق معنی دار و با ارزش است. 

شش: به رخ کشیدن قدرت مانور و قدرت عمل روسیه در مقابل ضعف و تعلل آمریکا به جهانیان، دیگر هدفی است که روس ها در عراق دنبال می کنند. به این معنی که روس ها با واکنش سریعی که به درخواست کمک نوری مالکی نخست وزیر عراق از خود نشان دادند می خواهند ثابت کنند که در مبارزه با تروریسم عملگرا تر از آمریکا هستند و توان و چابکی آنها در میدان عمل بسیار فراتر از آمریکا است. این موضوع همراه با فشاری که کشورهای عربی به اوباما بخاطر ناتوانی او در حل و فصل بحران سوریه به نفع آنها وارد می کنند می تواند موضع اوباما را بیش از پیش در آمریکا و در صحنه بین المللی تضعیف کند. 

هفت: روس ها با کنش گری به موقع در عراق دو پیام متفاوت را برای دوستان و دشمنان خود ارسال می کنند. ارسال پیام دلگرم کننده به طرفداران روسیه در منطقه و خصوصا روس گرایان اوکراین که آنها را امیدوار می کند که تکیه گاه قابل اعتمادی دارند و می توانند در مواقع ضروری روی کمک مسکو حساب کنند. از سوی دیگر ارسال پیام هشدار به مخالفان روسیه و برهم زنندگان امنیت و ثبات در منطقه که روسیه به هیچ وجه با تروریسم ریشه دار در بنیادگرایی و افراط گرایی سنی کنار نخواهد آمد.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسی A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    8 2
    اصلیاش همون سه و پنج بود
  • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    20 75
    شک نکن داعش طرح روسی هست.
    • بی نام A1 ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      25 4
      شما چرا تحلیلگر نشدی؟
    • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
      3 1
      مثل اینکه سریال دروغین 24 زیاد نگاه میکنی عمو
  • بی نام RO ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    از روسیه متنفرم.
    • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      11 6
      ای وای نگو بلااااااا تنفر و عشق باید دلیل داشته باشه ؟ یا نه هر چند خیلیها دلباخته لامپهای نئون غربند و ساده لوحانه گمان میکنیم با دلباختگی ما هم صاحب لامپ نئون خواهیم بود
  • علی A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    17 8
    چون آدم های خوبی هستن :
  • بی نام A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    38 10
    زمان جنگ ایران و عراق هم روسیه خیلی خیلی خیلی زیاد به عراق کمک کرد . بهر حال قرار نیست همه هزینه ها رو آمریکا بده و بهتره روسیه هم کمی هزینه کنه .
  • ننه جون IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    78 25
    "روسیه در مبارزه با تروریسم بسیار جدی تر از آمریکا است." اين جمله اصلا به دلم ننشست
    • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
      3 2
      تروریسم یعنی امریکا
  • روسچی IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    به خاطر اینکه این ملّت بسیار ملّت انساندوستی هستند و با تروریسم و استعمارگری مخالفند, تاریخ هم همین رو می گه شاید روس ها نها قومی باشند که هیچگونه قرارداد استعماری ای با هیچ کشوری مخصوصاً با ایران نداشته اند, و کارهایی که انجام می دهند فقط برای رضای خداست, به همین خاطر اگر خدای نکرده کشوری رو مورد عنایت قرار بدهند نمی گذارند هیچ قسمتی از آن کشور اعم از آب و خاک و ملّت از دسترس دور بمانند مبادا که اسرافی صورت پذیرد
    • محمد A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      21 9
      اخوی روسچی...شوتی یا تو آفسایدی؟؟؟؟ گینه بیسائو، آذربایجان و گرجستان و ارمنستان و ترکمنستان را از ایران جدا کرد یا روسهای تزاری؟؟؟ عراق با ایلوشن های روس تهران را بمباران میکرد یا با هواپیمای سم پاشی؟؟؟ قائله آذربایجان را روسها راه انداختند یا صهیونیست ها؟ بارگاه امام رضا ع را روسها بمباران کردند یا آمریکا؟.....یکم فکر کن...
    • بی نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      5 2
      عزیزم محمدآقا ایشون دارن کنایه وار منظورشون رو که تخطئه ی روسیه ست بیان می کنن
    • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
      3 2
      هواپیمای مسافربری ایران رو روسها سرنگون کردن یا امریکا؟ کودتای 28 مرداد رو امریکا کرد یا روسها؟؟؟ بیشتر فکر کن محمد پرفسور
  • انصاری IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    42 9
    متاسفانه آمریکا علیرغم برتری تکنولوژیک نسبت به روسیه تمام تخم مرغهای خود را در سبد عربستان و اسراییل و ترکیه چیده و اینها تمام منافع آمریکا در منطقه خاور میانه را به باد داده و خواهند داد. هزینه براندازی صدام را آمریکا داد و این روسیه است که استفاده اش را خواهد برد. به این میگن آدم زرنگ. ههههههه. آدم به این همه حماقت آمریکاییها تاسف میخوره آقای نوروزپور. خیر دنیا و آخرت آمریکاییها در اینه که بیان طرف ایران و نوری مالکی و حسن نصرالله. بابا لا اقل اینها عرضه دارن. آخه این اردغان و ملک عبدالله و بنیامین عقل ندارن که آمریکا رفته اینها رو چسبیده. ههههههه. عمو پوتین همیشه بهتر از عمو سام به شیعیان سواری داده.از ایشان سپاسگزاریم. هههههه
    • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      10 6
      مطمئنید که پوتین سواری داده است؟ آخر آدم یاد نیروگاه بوشهر، اس 300، دریای خزر و ... می افتاد، یک طور دیگر فرک میکند.
    • سارا IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      11 6
      سواری داده و جاش تا تونسته دوشیده عمو جون از این پوتین پدر سوخته تر خودشه
    • انصاری IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      1 2
      سارا خانم و جناب بی نام باید عرض کنم موقع سواری کردن باید کرایه هم بپردازید. هیچکس فی سبیل ا.. سواری نمیده. عمو پوتین هم همینطور. در بوشهر خرج کردیم اما متخصصین خوبی هم تربیت شدن. اگه آمریکاییها حاضر به ساختن بوشهر بودن که چه بهتر. اما وقتی نمیان میریم سراغ همون پوتین تا کارمون راه بیفته. اینطور نیست که آمریکا بگه نه و ما دست و پامون را رو به قبله دراز کنیم. سارا خانم در اینکه پوتین پدرسوخته هست شکی نیست اما مطمئن نیستم که پدرسوخته ترین باشه. ههههههههه
  • بی نام A1 ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    76 15
    روسها به کمک باباشون نمیرن، کار کار خودمون بود
  • عبداللهی FI ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    19 32
    موافق تحلیل های دقیق آقای نوروز پور عزیز هستم.
  • فرید IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    14 9
    طبق یک اصل قدیمی بلوک شرق در برخورد با هم پیمانانش نسبت به بلوک غرب و در راس آن آمریکا بسیارکمتر به سود دوطرفه اعتقاد دارد،روسیه در این مورد خاص چند هدف داشت: اول فروش تعدادی سوخوی از رده خارج به کشوری که در تنگنا ناچار به خرید هر جنس اصطلاحا بنجلی است دوما روسیه با ورود به بحران عراق قصد به چالش کشیدن سرعت عمل نظامی آمریکا را داشت سوماروسیه با اعزام تکنسین های نظامی سعی بر بهره برداری جاسوسی از آثار حضور آمریکا در یک کشورجنگ زده است تا خودش را جهت مقابله با آثار مشابه در اوکراین و دیگر دول شرقی متمایل به غرب کند و چهارم اینکه روسیه چند وقتی بود مترصد فرصتی بود تا عملا ایران را از خطرات مصالحه و نزدیکی باآمریکایی که مدافع اسلام سنی است آگاه کندوسرنوشت دولت شیعه عراق را برای ایران متصور شود
    • انصاری IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      3 1
      آقا فرید منظورتون چیه؟"روسیه چند وقتی بود مترصد فرصتی بود تا عملا ایران را از خطرات مصالحه و نزدیکی باآمریکایی که مدافع اسلام سنی است آگاه کند؟؟؟" کدوم مصالحه با آمریکا برادر؟ شما از کجا میدانید که این سوخوها از رده خارجه؟ برادر من عراق 8 سال تمام با همین هواپیماهای روسی میگ و سوخو با ایران میجنگید. این آخریها یه چند تا میراژ و سوپر اتاندارد هم بهش داده بودند. به نظرم ارتش عراق به تکنولوژی روسی بیشتر از نوع آمریکاییش عادت داره.
  • فرشاد A1 ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    24 5
    لطفا پیاز داغش رو زیاد نکن .. این گربه محض رضای خدا موش نمی گیره پس تطهیرش نکن... فعلا کمکش به سود ما و عراق و سوریه و لبنان و منطقه است دستش درد نکنه
  • بی نام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    12 13
    تحلیل قشنگی بود و کاملا منطقی بود
  • didani IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    10 4
    روسها از دوره عبدالناصر در عراق با ارسال جنگ افزار بودند ومیدانند که امریکا سیاست کشور کردستان را در منطقه دنبال میکند پس بدین صورت در صورت باخت دولت مالکی یار گیری بموقع کرده ودر صورت برد مالکی تجارت اسلحه وبازار اقتصادی عراق رابدست گرفته مضافا به اینکه در شرایط بحران اکراین ضربه سیاسی دیگری به امریکا وارد کرده
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    27 8
    مرک برروسیه بیخدا هواٌپیماهایاازرده خارج خودرا بعراق میفروشه ودرضمن تضمین میدهد که فقط باسه سالجنگ داخلیدرعراق سی سال پول نفت. انرا بلوکه کندوشهر های عراقرا ازسوریه ویرانترکند اگرغیرازاین باشد. چرا راه حل سیاسی نمیدهد. واقعا که
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    17 1
    امیدوام با کمک هر کسی که شده این وحشی های پست نابود بشن . الان دوتا غده سرطانی توی منطقه هست .
  • حامد A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    9 4
    روسها تنها به کمک جیب خود شتافتن. همونطور که در نیروگاه بوشهر هم به کمک ما شتافتن. البته اگه واقعا اون هواپیماها از روسیه به عراق رسیده باشه.
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    8 8
    روسها هیچ خیری ندارند و همان بهتر که متحد شما باشند مبارکتان باشد مطمئن باشید از پشت بهتون خنجر می زند
  • م.مشهدی IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    3 1
    ممنون از تحلیل خوب آقای نوروز پور . یه نکته رو من اضافه کنم که روسها در مقابل رفتار آمریکا و غرب در موضوع اوکراین و در پی محدود کردن نقش روسیه در اروپای شرقی آمادگی دارند در نقاط دیگر پاسخ آمریکا را بدهند.ورود آنها به عراق همراه رایزنی آقای عبداللهیان روسها را به واکنش سریع کشاند.
  • تاریخ دان A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    7 0
    متاسفانه برخی کاربران بسیار کم اطلاع هستن که اینطوری یک طرفه و متعصبانه از امریکا طرفداری می کنن همین کشورهایی که می گوید توسط روسیه از ایران جدا شد در زمانی بود که ایران همین انگلستان و غرب رو به عنوان متحد خودش انتخاب کرده بود و قرار بود انگلستان در زمان حمله روسها از ایران دفاع کنه اما دقیقا خود انگلستان بود که با معاله با روسیه ایران را فروخت و آن در برابر روسیه تنها گذاشت... امریکا چه طور می تونه متحد ایران باشه در حالی که در زمان جنگ و بخصوص جنگ نفت کش ها عملا شمشیر رو از رو در برابر ایران بست و وارد جنگ نظامی مستقیم با ایرن شد و از حمله به پایانه های نفتی نصر و سلمان شروع کرد تا غرق ناوچه های سهند و جوشن ادامه داد و با انهدام ایرباس ایرانی در همان زمان جنگ پایان داد
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    6 0
    سفره ای پهن شده .روسیه وامریکا وانگلیس واروپا وچین .بخور بخور نفت وگاز ..
  • بی نام A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    5 0
    اقای محمد خدمت شما باید یاداور بشم این امریکا بود که هواپیمای مسافر بری مارو زد ودر حق ملت ما مرتکب جنایت شد .اذربایجان و گینه بیسایو به خودشون مربوطه
  • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    2 2
    زنده باد حاج قاسم سليمانى
  • تنهادرخانه7 IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 1
    این روسهای لامذهب واسه ماایرانیها که هیچ خیری نداشتن..درسته مافراموشکاریم اما چطورمیشودجنایات روسها وقزاقهاشون روکه به زدختران وزنان ما درشروان وایروان وسایرشهرهای اشغالی قفقازتجاوزکردن فراموش کرد..یادتون باشه روسها مردمان وحشی وخونخواری هستن دقیقا مثه گرگ که همنوع براشون مفهومی نداره..کافیه به نوع جنایاتی که توکشورخودشون اتفاق میفته نگاه کنید وببینیدچه خشونت زایدالوصفی حتی نسبت به همشهریاشون دارن..حتی مخوفترین باندهای تبهکارم روس هستن اینا توذاتشون خونخوارن..مرگ برروسیه..مرگ برروسیه..