معاون هاشمی: سیاست وزارت بهداشت توسعه جذب دانشجوی خارجی است

ایرنا نوشت:

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت، توسعه جذب دانشجوی خارجی است، گفت: تا سال آینده هزار دانشجوی خارجی شهریه پرداز در دانشگاه های علوم پزشکی کشور پذیرش می شوند.

سیدامیرمحسن ضیایی روز سه شنبه این مطلب را در حاشیه نشست وزیر آموزش عالی و سفیر سوریه در تهران با معاونان وزارت بهداشت که در دفتر وزیر بهداشت برگزار شد، در جمع خبرنگاران عنوان کرد.

وی افزود: تاکنون 100 دانشجوی لبنانی در دوره دستیاری پزشکی، تخصصی و فوق تخصص در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و شیراز پذیرش شده اند.

ضیایی ادامه داد: هزینه تحصیل این تعداد 20 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه برای شهریه این دانشجویان در حال مذاکره هستیم، گفت: بخشی از هزینه تحصیل این افراد را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش دیگر را دانشجویان یا کشور لبنان می پردازد.

معاون وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت این اقدام را به عنوان سیاست مشخص پیگیری می کند و از نهادهای دیگر مانند وزارت امور خارجه و سایر ارگان ها کمک می گیرد.

ضیایی تصریح کرد: برای نیل به این هدف علاوه بر ساده تر کردن مقررات، به دانشگاه ها برای جذب دانشجویان خارجی اختیاراتی داده شده است.

وی ادامه داد: براساس جذب دانشجو نیز به دانشگاه ها امتیاز داده می شود.

ضیایی افزود: چنانچه دانشگاهی استاد مدعو و یا برنامه پژوهشی با کشورهای خارجی داشته باشد، از نظر رتبه بندی از جایگاه مناسب تری برخوردار خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در حال طراحی جایزه ای خاص برای ارایه به دانشگاه هایی که بتواند اقدامات ذکر شده را با ارزش مناسب انجام دهند هستیم.

ضیایی افزود: از کشورهای همسایه درخواست زیادی برای پذیرش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور شده است.

وی ادامه داد: با توجه به توان وزارت بهداشت، در مرحله نخست با درخواست بورسیه کشورهای همسایه موافقت می شود و سپس درصدد جذب دانشجو از کشورهای اسلامی و در دیگر کشورهای جهان خواهیم بود.

ضیایی گفت: دانشگاه تهران در این موضوع بسیار خوب عمل کرده و تاکنون 160 دانشجوی خارجی را از کشورهای مختلف در حوزه های تخصص، فوق تخصص با مدرک دیپلم جذب کرده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: اخیراً 167 دانشجوی سوری برای تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی ایران بورسیه شده اند و شمار زیادی نیز در حال تحصیل در دیگر دانشگاه ها هستند.

ضیایی افزود: چندی پیش 14 نفر برای پذیرش در دانشگاه های علوم پزشکی ایران معرفی شدند که مشکل اصلی ما تطبیق مدارک مورد نیاز آنها برای فعالیت در برخی رشته های پزشکی در کشور سوریه است.

وی ادامه داد: در این خصوص تلاش کردیم تا دانشگاه ها مدارکی را با توجه به نیاز کشور سوریه برای دانشجو صادر کند.

ضیایی تصریح کرد: تاکنون 10 نفر از این تعداد برای تحصیل در دانشگاه های ایران پذیرش اولیه شده اند که وزارت بهداشت هزینه تحصیل آنان را می پردازد.

وی افزود: ارتباط بین دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت بر اساس شهریه است و دستوری نیست.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: ظرفیت های زیادی برای پذیرش دانشجوی خارجی داریم و در بعضی از رده ها، تعداد صندلی ها بیشتر از درخواست است.

ضیایی افزود: می توانیم با پذیرش دانشجوی خارجی، علاوه بر پیشگیری از تعطیل شدن آنها، از این راه در آمدزایی کنیم.

وی گفت: در رشته های فوق تخصصی 100 ظرفیت خالی وجود دارد اما در رشته های تخصصی صندلی خالی وجود ندارد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد: دانشگاه ها می توانند با ایجاد ظرفیت جدید، دانشجویان خارجی جذب کنند.

ضیایی افزود: در تحصیلات پس از دیپلم نیز ظرفیت خالی برای متقاضیان خارجی وجود دارد که این ظرفیت ها ربطی به افراد داخل کشور ندارد، یعنی دانشجویان ایرانی ظرفیت خود را خواهند داشت و چیزی از آنها کسر نمی شود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 0
    خواهشا مردم بقیه کشور ها رو بیچاره نکنید.این ها از اینجا برن کشورشون به جای طبابت، از مردمشون زیرمیزی میگیرند ها.نگی نگفتی
  • پزشک IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    6 1
    پزشک های ایرانی را دارید از مملکت فراری میدید بعد دنبال جذب خارجی ها هستید جالبه