فقط شش تیم از 16 تیم حاضر در جام ملت‌ها، سال 2014 را با همان سرمربی که در ابتدای سال داشته‌اند، تمام می‌کنند.

ایفكا نوشت: درحالی که فقط چند هفته تا آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال 2015 باقی مانده، این مسابقات بعد از طوفان تغییر سرمربی در تیم‌های آسیایی حتی غیرقابل پیش‌بینی‌تر از قبل هم شده است. تغییراتی که تیم‌های مطرح آسیا را بهم ریخته است.
کره‌جنوبی و ژاپن بعد از نمایش‌های ضعیف در جام‌جهانی برزیل و قرار گرفتن در رده‌ آخر گروه‌های خود، سرمربی‌های جدیدی را استخدام کرده‌اند. "خاویر آگیره" در ماه آگوست به جای "آلبرتو زاکرونی" به عنوان سرمربی تیم مدافع عنوان قهرمانی استخدام شد. البته سرمربی مکزیکی از زمان حضور در این پست درگیر پرونده پردردسر تبانی در فوتبال اسپانیا شده. البته او اینکه در این پرونده کار اشتباهی انجام داده باشد را تکذیب کرده.
درعین حال، در ماه سپتامبر کره جنوبی "اولی اشتیلیکه" هافبک سابق رئال مادرید را جایگزین "هون میونگ‌بو" کرده است. او ماموریت دارد جام قهرمانی آسیا را بعد از 55 سال به این کشور برگداند اما تیم او در ماه اکتبر مقابل کاستاریکا سه - یک بازنده شد.
اوضاع در غرب آسیا هم چندان پایدار نیست. بعد از پایان تورنمنت خلیج فارس که ماه گذشته برگزار شد، چهار کشور از هشت کشور حاضر در آن سرمربی تیم‌های ملی خود را اخراج کردند: کویت، عراق، عربستان سعودی و بحرین. سرمربی بحرین کوتاه‌ترین دوره را در بین همکاران اخراجی‌اش داشت. "عدنان حمد" یکی از باتجربه‌ترین مربیان آسیا سه قبل هدایت این تیم را برعهده گرفته بود اما بعد از اینکه نتوانست در جام خلیج فارس بحرین را از مرحله گروهی به دور بعد ببرد اخراج شد.
"آنتونی هادسون" سرمربی انگلیسی که قبل "حمد" هدایت بحرین را برعهده داشت می‌گوید:«البته که اخراج سرمربی اتفاق دل‌خواهی نیست و تاریخ ثابت کرده این تصمیم معمولا کمکی نمی‌کند. واقعیت این است که در اینجا (غرب آسیا) فرصت خیلی کمی برای آماده‌سازی و سازماندهی تیم وجود خواهد داشت.»
کویت جام خلیج فارس را امیدوارکننده شروع کرد اما بعد از اینکه مقابل عمان پنج بر صفر بازنده شد، مسئولان فدراسیون این کشور درب‌های خروج را به "ژوران ویرا" برزیلی نشان دادند. او که عراق را در سال 2007 قهرمان آسیا کرد، جای خود را به "نبیل ملول" هافبک سابق تیم ملی تونس داد. کویت احتمالا در سخت‌ترین گروه جام ملت‌ها قرار دارد گروهی با حضور استرالیا، کره‌جنوبی و عمان. سرمربی جدید کویت می‌گوید:«گروه ما در این مسابقات بسیار سخت است اما می‌خواهیم عملکرد خوبی در این مسابقات دشته باشیم. نمی‌خواهیم فقط بخشی از این مسابقات باشیم.»
عربستان سعودی از روزی که به مرحله دوم جام جهانی 94 رسید بیشتر از 20 بار سرمربی خود را تغییر داده است. در دو سال اخیر "خوان لوپز کارو" بیشترین دوام را روی نیمکت این تیم داشته اما او هم بعد از شکست در فینال جام خلیج فارس مقابل قطر اخراج شد. "کازمین اورالیو" رومانیایی که در حال حاضر هدایت الاهلی امارات را برعهده دارد روز دوشنبه به خبرنگاران در ابوظبی گفت هدایت عربستان را برعهده خواهد گرفت.
فدراسیون فوتبال عراق بعد از اینکه تیم ملی این کشور در رده آخر گروه خود در مسابقات جام خلیج فارس ایستاد، "حکیم شاکر" را اخراج کردند. مدافع عنوان قهرمانی باوجود اینکه احتمالا با "سباستیائو لازارونی" یکی از مربیان برزیل قهرمان جام جهانی 90 توافق کرده‌اند، همچنان به دنبال جایگزین "شاکر" است.
حتی کره‌شمالی هم با مشکلاتی روبرو شده است. "یونگ جونگ سو" سرمربی این تیم بعد از حمله به داوران دیدار تیمش مقابل کره جنوبی در فینال بازی‌های آسیایی از حضور در ورزشگاه‌های محل برگزاری دیدارهای جام ملت‌ها محروم شده. او فقط می‌تواند تمرینات تیمش را هدایت کند.
استرالیای میزبان همچنان از سرمربی جدید خود حمایت می‌کند. آن‌ها حتی با وجود اینکه با هدایت "آنگه پوستچقلو" از ده دیدار اخیر فقط یک پیروزی کسب کرده‌اند و در جام جهانی هم در مرحله گروهی حذف شدند به همکاری با این سرمربی ادامه می‌دهند.
تیم آماده جام ملت‌ها قطر خواهد بود. آن‌ها در فینال جام خلیج فارس عربستان را شکست دادند و به تازگی استرالیا و ازبکستان را هم در بازی‌های دوستانه مغلوب کردند. "جامل بلماضی" سرمربی این تیم به سایت فیفا می‌گوید:«ما جاه‌طلبی‌های زیادی در این تورنمنت خواهیم داشت. این مسابقات قدم تازه‌ای از برنامه درازمدت ما خواهد بود. هر تورنمنتی ویژه‌ است و ما هرکاری برای رسیدن به بالاترین سطح انجام خواهیم داد.»
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    31 1
    دلبندم عراق مدافع عنوان قهرمانی نیست دوره قبل ژاپن قهرمان شد اگه خبرنگار ندارید یه فراخوان بدید کلی جوان بیکار البته بدون سفارش صف میکشن
  • بی نام A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    18 3
    سال 90 آلمان قهرمان شد . برزیل با "لازارونی" در یک هشتم نهایی حذف شد .