اعتراف تلخ، اما شیرین یک مقام ارشد در وزارت نیرو!

علیرضا دائمی، پس از اعتراف تاریخی‌اش در آبان‌ماه 1391، اخیراً یک اعتراف دیگر هم کرد تا نام او در کنار چیت‌چیان در تاریخ مدیریت آب کشور ماندگار شود! چرا که آنها از معدود مدیران ارشد وزارت نیرو بودند که بیشترین اعتراف را نسبت به خطاهای فاحش در اصرار بر مدیریت سازه‌ای و ساخت سدهای بزرگ مخزنی بروز دادند. نوشتار پیش رو، به همین بهانه ماجرای 120 سدی را پیش می‌کشد که وزارت نیرو باید بسازد، اما اصلاً و ابداً دوست ندارد تا دستان خود را در این جنایت بزرگ بر ضد پایداری طبیعت ایران شریک سازد ...

    چندی پیش در شورای راهبردی رادیو ایران، موضوع بحران آب با حضور مدیرانی از وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و تنی چند از کارشناسان مستقل در حضور حمید شیخ محمدی و همکارانش در دستور کار قرار داشت. نکته‌ی جالب و در عین حال پندآموزی که علیرضا دائمی، معاون وزیر نیرو در آن نشست مطرح کرد، عدم تمایل وزارت متبوعش در ساخت بیش از یکصد و بیست پروژه جدید سدسازی بود؛ پروژه‌هایی که ظاهراً به رغم مخالفت بدنه‌ی کارشناسی درون وزارتخانه، با اعمال فشار از سوی برخی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی صاحب نفوذ در مناطق مختلف کشور، میل به ساخته شدن دارند!
    این هم البته در نوع خود در شمار عجایبی است که شاید فقط در ایران مجال بروز می‌یابد. با این همه، نگارنده بر این باور است که نفس چنین اعترافی می‌تواند بس امیدبخش و راهگشا باشد؛ اینکه بدانی دیگر دوره‌ی مدیرانی که خود را در باد سازه‌های غول‌آسای سیمانی رها کرده و سدسازی را نماد سازندگی و پیشرفت بدانند، گذشته است و حالا هم آنها از فعالان و کارشناسان مستقل می‌خواهند تا با تداوم روشنگری‌های رسانه‌ای‌شان اجازه ندهند تا باقیمانده‌ی ذخایر استراتژیک آب شیرین کشور، اینگونه در آسمان دود شود!
    یادمان باشد که روزگاری نه چندان دور، میزان تبخیر سالانه آب در ایران را 270 میلیارد مترمکعب عنوان می‌کردند، اما تازه‌ترین برآوردها که اخیراً توسط دکتر رضا مکنون (مشاور وزیر نیرو) اعلام شد، حکایت از آن دارد که دست‌کم باید به این رقم 15 میلیارد متر مکعب دیگر افزود. یعنی ایرانیان هم‌اکنون به جای 130 میلیارد متر مکعب، در خوشبینانه‌ترین حالت، فقط 115 میلیارد متر مکعب آب در سال به طور متوسط در اختیار دارند. گسترش بی‌رویه اراضی کشاورزی، افزایش شمار سدهای مخزنی و کاهش امکان نفوذ آب در خاک از جمله مهم‌ترین دلایل نزول فاحش آب قابل استحصال سالانه در ایران است.
    باشد که درس گیریم و دیگر به خود اجازه ندهیم تا در کشوری که متوسط تبخیر سالانه‌اش بیش از دو هزار میلی‌متر است، آب شیرین و ارزشمند کشور را به بهانه توسعه‌ی بخش کشاورزی و صنعت بر روی زمین نگه داریم.
    و شاید از آن مهم‌تر آنکه، دیگر شاهد آن گروه از نمایندگان مجلس و مدیران و صاحب‌منصبان پرقدرتی نباشیم که نیازهای کوتاه مدت منطقه‌ی خود را بر مصلحت‌ها و ملاحظات ملی ترجیح دهند.
    آمین ...

    در همین باره:

    - اعتراف تاریخی چیت چیان، وزیر نیرو!

    - هشت سدی که ساخته نشد، اما کشاورزی را سیراب کرد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364776

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    10 82
    آبیاری نوین که در سطح وسیع بر روی آن تبلیغ وبرای آن یارانه پرداخت می کنندبد ترین حالت برای افزایش میزان تبخیر است در حالیکه آبیاری غرقابی قسمت زیادی از آب به سفره آب زیر زمینی اضافه می گردد
    • محمد A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      57 1
      اقا رضا اين طور نيست. در ابياري غرقابي، اب بايد تا حدود20 10 سانتي عمق زمين نفوذ كند تا بتواند جلو رود خصوصا اگر دفعه اول ودوم باشد در حاليكه مثلا يونجه يا گندم تا 3 سانت اب برايشان كافي است. الان براي تامين يك سطل اب براي هر درخت مو ، متاسفانه گودالي بزرگ را با چندين متر مكعب اب پر مي كنند. وانگهي اگر قرار به نفوذ باشد كه از سد ها بهتر نفوذ مي كرد.
  • مجتبی عمرانی IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    342 9
    باز هم خوبه که تلاش های شما و همفکران تان در نقد سدسازی، سرانجام سبب اعتراف مدیران ارشد وزارت نیرو را فراهم کرد. دست مریزاد آقای درویش عزیز.
    • شين A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      174 2
      بازهم گلي به جمال صداقتش
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      38 0
      حالا اين صداقت داشته اينكه اين قضيه ادامه پيدا نكنه فكر كنم الان مهمتر باشه اونجوري كه من فهميدم 120 سد ديگه تو دستور كاره وزارت
    • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
      آقای درویش لطفا توضیح بدین ایده مسخره تصویر یوزپلنگ روی پیرهن تیم ملی چه فایده و بازتاب مثبتی داشت در سطح جهان؟ غیر از اینکه با دادن آدرس اشتباه نماد تاریخی ایران رو یوزپلنگ معرفی کنه به دنیا. و جلوی معرفی نمادهای واقعی تاریخ و تمدن مردم ایران رو به دنیا بگیره. توضیح بدین لطفا.
    • مهران عباداللهی A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
      8 28
      آقا یا خانم بی نامی که معترض حضور نشان یوزپلنگ بر روی پیرهن ملی پوشان هستی؟ اگر فقط کمی در جامعه امروز دقت کنی متوجه می شوی که الان دیگر کسی نیست که متوجه اهمیت یوزپلنگ آسیایی در ایران نباشد. همه امروز یوزپلنگ را می شناسند و آن را دوست دارند و حتی شرکت های بیمه برای حمایت از یوز و یوزبانها با هم رقابت می کنند.
  • محمد IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    59 1
    قابل توجه بعضی ها اتفاقا چون در ابیاری سطحی سطح خیس شدگی بیشتره تبخیر از سطح زمین بیشتره ضمناً در سیستم آبیاری قطره ای که اصلا تبخیر نداریم چون هر قطره بلافاصله بعد از خروج از قطره چکان وارد زمین شده و به مصرف گیاه میرسه.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
      0 2
      زیاد مطمئن نباش آبیاری قطره ای پس مدت کوتاهی زمین را به شوره زار تبدیل میکند. مساله به این سادگی نیست
  • بی نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    109 2
    آقای درویش ممنون از مقاله هایی که می نویسید ولی این رو شنیدید که با یک گل بهار نمیشه حکم شما و معدود کسائی که در مورد طبیعت ایران مطلب می نویسند مثل همین گل کاش گل های این چنینی اونقدر داشتیم که طبیعت ویران شده ایران رو بهار کنیم باورتون نمیشه هر وقت مقالات شمارو می خونم قلبم تکه تکه میشه و فکر می کنم تمام غم دنیا رو ریختن تو دلم ولی باز هم با این حال منتظر مقالات شما هستم چون این خبر ها و مقالات مثل نور خیلی ضعیفی تو تاریکی و مظلومیت طبیعت ایرانه که شاید ما ایرانیها به خودمون بیایم و برای نسل آیندمون چیزی بیشتر از یک رویای ایران سرسبز رو باقی بگذاریم
  • حيدر IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    51 5
    سلام و درود بر آقاي درويش.
  • شهاب A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    253 4
    این به اصطلاح نماینده های مجلس از جان سرزمین ما چی می خوان ؟؟
    • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      165 3
      پول مي خوان پووووووووووووووووووووول
    • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      4 116
      جناب " بی نام" فکر کردی همه مثل خودتون هستند؟
    • حديثعلي US ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
      0 0
      در مورد زحمتكشاي جمهوري اسلامي اينجوري حرف نزن
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    38 2
    درود
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    15 1
    جناب آقای مهندس درویش ضمن خسته نباشید و تشکر از اطلاع رسانی شما باید بگویم روزی که در سال 1374 بعد از بیش از نزدیک به دو دهه که از شروع طرح های تغذیه مضنوعی از طریق پخش سیلاب در موسسه تحقیقات چنگلها و مراتع می گذشت مجددا این حرکت هر چند عجولانه ولی با اعتقاد آعاز شد دیگرانی هم بودند که افرادی را که به فکر تغذیه آبخوانها و تلاش در جهت تعادل رژیم آبی حوضه ها بودند به سخره می کشیدند. ایکاش انها هم قدری به گذشته نگرش خود، که ناشی از جو حاکم بر فضای شغلی بود، بیاندیشند شاید حرفهای ناگفته ای باشد.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    28 5
    وقتي محصولات كشاورزي بصورت بي رويه به كشور دوست و برادر عراق صادر ميشه، نبايد انتظار داشته باشيم منابع ابيمون دوام داشته باشن
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    13 0
    مقدار تبخیر 270 میلیارد متر مکعب میشود حدودا 165 لیتر به ازای هر متر مربع از مساحت خاک ایران. اگر این مقدار آب که ما نمیتوانیم آنرا استفاده کنیم به داخل زمین و سفره های آب زیرزمینی نفوذ داده بشود مشکل خشک شده سفره های آب زیر زمینی حل میشود. اما مدیدریت و بودجه لازم دارد.
  • ایرانی A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    22 1
    خدا ذلیل کنه کسانی رو که منافع حزبی رو به منافع ملی ترجیح میدن.
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    19 0
    مردم انسانهای صادق را دوست دارند .
  • بهنام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    31 1
    احداث بی رویه سد بر روی رودخانه های کشور تنها یک دلیل داره که میشه با بررسی پیمانکاران و مشاوران و افراد ذینفع این پروژه ها دلیلش رو فهمید.علاوه بر اون برخی نماینده های مجلس برای اینکه به مردم حوضه انتخابی خودشون نشون بدن که دارن کار می کنن دولت وزارت نیرو رو مجبور به ساخت سدهایی بدون پشتوانه کارشناسی میکردن. من خودم شاهد چند موردشون بودم.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    5 1
    تعادل تعادل تعادل
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    17 1
    دوستان من در این رشته در دانشگاه ایران ارشد می خونم دو نکته مهم یادتون باشه که تمام کارشناس های دانشگاهی میگن و کسی حتی جرعت گفتن نداره 1 دیگه کشور سد بزرگ نباید بسازه 2 ایران جواب گوی این جمعیت نیست طبق نظر سازمان ملل ایران طی 5 سال اینده وارد تنش آبی میشه اونوقت تو کشور بحث افزایش جمعیت .
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    7 0
    یادآوری می کنم که روزگاری سران نظام افتخار می کردند بزرگترین سدساز جهان شده ایم. سرنوشت دیگر افتخاراتمان هم مانند سدسازی خواهد بود. هدر دادن سرمایه های کشور فقط برای این که بگوییم ایران یکی از معدود کشورهایی است که به این فناوری دست یافت.
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    9 7
    نهضت سد سازی رو رفسنجانی در دوران سازندگی راه انداخت. علت عمده خشکسالی ها و بی آبی های امروز همان سد های بی دلیل و نمایشی آن دوره است.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    7 1
    در سالهای قبل گزارشاتی معدود در رابطه با تغییر دیدگاه کارشناسان دنیا در خصوص سدها و اثرات تخریبی ان بر اکوسیستم در جراید چاپ میگردید و در دنیا سدسازی را متوقف کرده بودند و حتی نسبت به تخریب سدهای ساخته شده اقدام میکردند اما نمایندگان کارشناس ملت در فکر بازیهای سیاسی خود بودند و عده ای هم در فکر رونق سفره خود هرجند که برای ملت آبی عاید نشود....
  • كاظم IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    7 0
    امت اعتراف مي كند كه طبق معمول و مثل ساير منابع طبيعي از ذخاير آبي هم خوب محافظت نكرده و اينبار اين امت است كه بايد ببيند اينها و آمريكايي ها و دوستداران چگونه از منابع طبيعي خود محافظت مي كنند و برنامه ريزي مي كنند، بي تعارف
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    3 11
    به نظر من که سد سازی خوبه اگر سد سازی نبود همین ابهای پشت سد هم به راحتی ازبین میر فتند و یا در رودخانه ها الوده میشدند ویا به طرق نا صحیح مصرف میشدند متاسفانه ما با خشکسالی و افزایش جمعیت روبرو شدیم وگرنه زاینده رود خشک نمیشد و کشور کمبود اب نداشتیم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    3 5
    اگه سد نسازیم پس باید چی کار کنیم؟