مسئولان سقزی خواستار مساعدت وزیر کار برای حضور شستا در سقز شدند

نهمین جلسه شورای اداری شهرستان سقز با حضور وزیر کار و هیئت همراه، استاندار کردستان، نماینده سقز و بانه فرماندار، اعضای شورای شهر، شهردار سقز و تعدادی از مسئولان استانی و شهرستان و فعالان اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سقز، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سقز مهد تاریخ، فرهنگ و روشنفکری در منطقه بوده است، گفت: هیچ شهری آباد نمی شود مگر اینکه کانون توسعه از آن شهر بجوشد و باید نخبگان و سرمایه گذاران برای این کار همت و توسعه درون زا را نهادینه کنند.

دکتر علی ربیعی با تشریح برنامه های این وزارتخانه برای اشتغال زایی خرد و خانگی در شهرها و روستا برنامه های کردستان، گسترس تعاونی های مرزی، مراکز آموزش فنی و حرفه ای، گفت: کشاورزی و باغداری سقز و همبستگی آن با ظرفیت های مرزی و توسعه بازارچه سیف می تواند منبع توسعه اقتصادی باشد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد ثبات سیاسی و کنترل تورم از اقدامات مثبت دولت در حوزه اقتصاد بوده اس ، افزود: در بحث تسهیلات اشتغال زایی، امتیازات خاصی برای استان کردستان در نظر گرفته ایم
وزیر کار معین استان کردستان در هیات دولت باشد

در این نشست استاندار کردستان حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی وجذب سرمایەگذاران را راە حل توسعە و حل بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی استان دانست.

استاندار کردستان در جلسە شورای اداری شهرستان سقز کە با حضور وزیر تعاون، کار ورفاە اجتماعی برگزار شد، استان کردستان را دارای مشکل و تنگناهایی عنوان کرد و افزود: کسی منکر وجود این تنگناها و گرفتاری‌ها در استان نیست اما بر همە ما واجب است با همدلی و همراهی و هم افزایی بسترهای توسعە کردستان را فراهم کنیم.

بهمن مرادنیا کمک دولت بە اقتصاد و رشد شاخص‌های کردستان را ضروری ارزیابی کرد و افزود: باید در کنار دولت بخش خصوصی و سرمایەگذاران حضور پررنگ داشتە باشند و وظیفە ماست کە زمینە جذب هر چە بیشتر بخش خصوصی را فراهم کنیم.

مرادنیا هم افزایی و همدلی همە نیروها و گروه ها را عامل جهش بیشتر در توسعە استان ارزیابی کرد و گفت: مطئنم کە ما می توانیم بر مشکلات اقتصادی غلبە کنیم.

وی از وزیر کار خواست بعنوان معین استان کردستان در هیات دولت به حل مشکلات این استان کمک نماید.

سپس محسن بیگلری نماینده سقز و بانه با اشاره به اینکه بیکاری مهترین دغدغه مردم و مسئولان منطقه است و از لحاظ بیکاری مقام اول کشور را دارد، خواستار این شد که شرکت شستا زمینه استفاده از نخبگان کورد و سرمایه گذاری در سقز و بانه فراهم نمایند.

وی افزود: با راه اندازی معدن طلا و کارخانه استحصال آن در یکسال آینده، ۳۵۰ نفر مشغول بکار خواهند شد.

بیگلری در ادامه خواستار توجه به حقوق معلولین، احداث مجتمع ورزشی و فرهنگی کارگران، تقویت بیمه کشاورزان، افزایش حقوق کارگران نانوایی که ۴ سال است انجام نشده، به اتمام مرکز شماره ۲ فنی و حرفه ای، افزایش حقوق و مزایای کارکنان زیرمجموعه این وزارتخانه شد.

وی ضمن انتقاد از مدیرعامل شرکت دخانیات کشور گفت: قرار بود مجتمع دخانیات سقز قول بود سال گذشته به بهره برداری برسد، اما هنوز اقدام جدی نشده است.

نماینده سقز در پایان گفت: وزیر کار طلسم تاریخی را شکست و یک نفر اهل سنت را بعنوان معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه ای انتخاب نمود، امید است به الگویی برای سایر وزیران تبدیل شود.

سپس ورمقانی معاونت استاندار و فرماندار ویژه سقزگفت: وزیر کار و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی درخواست سرمایه گذاری های کلان در حوزه اشتغال زایی و گردشگری در سقز را داریم.

وی با بیان اینکه در حوزه تعاونی ها، جایگاه ۲۵ درصدی تعاونی ها در اقتصاد ملی محقق نشده است، گفت: تقویت تعاونی های مرزنشینی، کشاورزی و باغداری ضروریست.

ورمقانی خواستار ارتقای ظرفیت بیمارستان تامین اجتماعی و جذب پزشک متخصص، بخشش جرایم و بدهی های شهرداری سقز به سازمان تامین اجتماعی با عنایت به لزوم حمایت از عمران شهری و توجه به حال کارگران این نهاد شد

در ادامه جمال توپچی عضو اتاق بازرگانی استان گفت: فقر، بیکاری، کولبری، خام فروشی معادن، رکود و فشار بر واحدهای تولیدی، ضعف زیرساخت ها، نبود مشوق برای سرمایه گذاری، افزایش آسیب های اجتماعی، کم توجهی به بازارچه های مرزی و...از مشکلات این منطقه بوده که علیرغم پتانسیل ها و ظرفیت های مرزی، معدنی، گردشگری و انسانی مورد کم توجهی تاریخی قرار گرفته است.

وی افزود: کردستان در اغلب شاخص های توسعه و درآمد سرانه در رتبه آخر کشوری قرار دارد و سرمایه گذاری شرکت های دولتی در استان بسیار پایین است

توپچی با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات و حمایت نشدن جدی از سرمایه گذاری از مشکلات فراروی توسعه است، خواستار ایجاد توازن منطقه ای، بودجه های ویژه، تقویت زیرساخت های اقتصادی، حذف قوانین دست و پاگیر بیمه ای و بانکی، بازدید از مجتمع دخانیات و مرکز فنی و حرفه ای برای تعیین تکلیف آنها، حذف ماده ۸۰ تامین اجتماعی، تهیه اطلس آسیب های اجتماعی، فراهم ساختن حضور شستا در سقز، گشایش فضای سیاسی و...توسط وزیر کار و دولت تدبیر و امید شد.

کلنگ زنی معدن و کارخانه استحصال طلای قلقله سقز، کلنگ زنی توسعه بیمارستان تامین اجتماعی سقز به مساحت 3100 متر، بازدید و افتتاح چند طرح دیگر از برنامه های وزیر کار در شهرستان سقز بود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 741399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =