ایسنا نوشت:

شرکت مایکروسافت در حال طراحی یک سربند هوشمند برای نابینایان برای جهت‌یابی است.

به نقل از روزنامه تلگراف، مایکروسافت ظاهرا در حال کار بر روی یک دستگاه پوشیدنی جدید (یک هدبند) برای کمک به جهت‌یابی افراد نابینا با استفاده از سیگنال‌های صوتی است.

این دستگاه موسوم به «آلیس بند» اطلاعاتی را از سنسورهایی که در خیابان نصب می‌شود دریافت می‌کند. این اطلاعات سپس به صورت سیگنال‌های صوتی از طریق هدفون به فرد منتقل می‌شود.

این وسیله که در حال حاضر در مرحله آزمایش قرار دارد به فرد نابینا کمک می‌کند که هنگام مواجه به پله و پله‌های برقی، موانع موجود اطراف باجه‌های بلیط فروشی در شلوغ‌ترین اماکن جهت‌یابی و حتی از خدمات بانکی و فروشگاهی استفاده کند.

آلیس بند بخشی از پروژه‌ای است که مایکروسافت مدت زیادی است روی آن کار می‌کند.

هدف از این پروژه افزایش درک عمومی از چالش‌های پیش‌ روی نابینایان و کم‌بینایان هنگام تردد در شهر است.

اطلاعات بیشتر درباره این هدبند قرار است در ماه‌های آتی منتشر شود.

این اخبار پس از آن منتشر شد که محققان در دانشگاه آکسفورد یک عینک هوشمند رونمایی کردند که می‌تواند به افراد کم بینا برای جهت‌یابی و اجتناب از برخورد با موانع کمک کند. این عینک هوشمند متشکل از یک دوربین ویدئویی روی فریم خود و یک کامپیوتر جیبی کوچک است که برای افزایش آگاهی نابینایان از محیط پیرامون خود طراحی شده است.

تصاویر افراد و موانع پیرامون فرد نابینا نظیر میز یا صندلی توسط یک نرم افزار ویژه پردازش می‌شود و روی یک نمایشگر الکترونیکی شفاف که لنزهای دوربین تعبیه شده تابانده می‌شود.

در همین حال شرکت گوگل نیز اختراعی را در زمینه تعبیه دوربین‌های میکروسکوپی در لنزهای تماسی ثبت کرده که برای مشخص کردن نور، رنگ، اشیا خاص، چهره‌ها و حرکت بدون سد کردن دید کاربر طراحی شده است.

این وسیله می‌تواند زندگی افراد نابینا را متحول کند و به این شکل کار می‌کند که دوربین‌ها و قطعات پردازشگر آن اطلاعات تصاویر را پردازش و به فرد نابینا اعلام می‌کند که برای مثال در حال نزدیک شدن به یک خیابان شلوغ است. این لنز سپس فرمانی را به دستگاهی نظیر تلفن همراه می‌فرستد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =