میزان نوشت:

دریافت هزینه پیامک های بانکی، افزایش هزینه تراکنش‌های بانکی و دریافت هزینه از کارت‌خوان‌های موجود در فروشگاه‌ها از جمله خبرهایی است که در چند روز گذشته حاشیه‌های زیادی را به همراه داشته است. این در حالی است که بانک مرکزی پشت تمام این تغییرات قرار دارد و بانک‌ها را در شرایطی قرار داده است که هزینه‌های خود را از دریافت کارمزد تامین کنند.

این روزها خبرهایی مبنی بر دریافت هزینه پیامک های بانکی، دریافت هزینه استفاده از پوزها شنیده می شود اما به طور کلی دریافت هزینه ارائه خدمات بستگی به سیاست های هر بانک و موسسه ای دارد و هر بانکی بر اساس سیاست هایی که به منظور جذب مشتری دارد می تواند این هزینه را دریافت کند اما اخیراً تصمیم هایی اتخاذ شده که هزینه بانک ها را افزایش داده است و بانک ها مجبور به دریافت این هزینه می شود.

طی گفت وگو با کارشناسان و مسئولان بانکی اعلام شد که بانک مرکزی بابت برخی تراکنش ها و ارائه خدمات مبلغی را به بانک ها پرداخت می کرده است اما اکنون بانک مرکزی تصمیم گرفته است چنین هزینه ای را پرداخت نکند.

در حال حاضر بسیاری از بانک ها هزینه ای بابت ارسال پیامک واریز و برداشت از حساب مشتری کسر نمی کنند اما در آینده ای نزدیک با پرداخت نشدن مبلغ از سوی بانک مرکزی، بانک ها برای جبران آن مجبور به دریافت هزینه از مشتریان خود خواهند شد.

در کنار این امر دریافت و افزایش هزینه برخی تراکنش ها نیز در دستور کار بانک ها است که تاکنون حاشیه های بسیار زیادی به همراه داشته است. نمونه آن دریافت هزینه هر تراکنش از پوزهای موجود در فروشگاه ها است که واحدهای صنفی و مغازه داران اعلام کرده اند، هزینه را از مشتری دریافت خواهند کرد.

یا نمونه دیگر، اظهار نظر مسئولان بانک مرکزی در خصوص تراکنش های خودپردازها است که این مسئول اعلام کرد که هزینه دریافت خرید شارژ، پرداخت قبوض و دیگر تراکنش ها ارزان است.

گفتنی است، پیگیری خبرنگار میزان در خصوص این موضوع از مسئولان بانک مرکزی بی نتیجه ماند.

 

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    53 0
    همه کم کسریها در نهایت از جیب مردم باید جبران بشه. اون مالیات ارزش افزوده هم قرار نبود از مشتری بگیرن ولی الان دیگه کاملن قانونی و عادی داره از مشتری دریافت میشه
    • تانيا IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
      11 1
      در تمام كشورهاي پيشرفته مايات بر ارزش افزوده vat از مردم گرفته ميشود ولي چون تماما حساب و كتابهايشان شفاف است بلافاصله توسط گيرندگان اين ماليات به دولت پرداخت مي شوند تا در امور عام المنفعه راه سازي پاركها خدمات تامين اجتماعي و ساير خدمات بكار گرفته شوند، نه مثل اينجا كه كاسبها مخصوصا جواهر فروشي ها از مردم دولا پهنا ميگيرند و به دولت يك ريال هم نميپردازند و توي جيب خودشان ميرود بخوانيد دزدي در روز روشن
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    35 0
    سيف هم مث دولت قبل سياست محدود كردن قند و چاي ادارات رو دنبال ميكنه. بانكداري يعني درامد زدايي و خدمات نه باجيگري و خساست
  • آراد IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    31 0
    نه به اون تبلیغ اهدای جوایز آنچنانی در صورت استفاده از کارتخوان، نه به این طرحهای جدیدشون. شما جیب ما رو نزن، جایزه پیشکش
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    22 0
    من دیگه سر ماه که شد کل حقوقم رو از بانک میگیرم میزارم خونه و در طول ماه خرج میکنم. بانک هم چشمش کور باید پولم رو بده
  • ناشناس A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    12 0
    مدیر عامل شاپرک، مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ناصر حکیمی، دبیر کل بانک مرکزیاحمدی و افراد پشت این قضیه از سهامداران عمده ملی انفورماتیک و شرکت های زیر مجموعه آن نظیر شاپرک، خدمات و ... هستند. و اکنون هم در حال در دست گرفتن خدمات فناوری اطلاعات بانک مرکزی اند. دلیل این امر هم کارمزدهای چند صد میلیاردی و سود سرشار ناشی از این تراکنش ها و ... است که باری را بر دوش بانک مرکزی و ملت می گذارد.تفویض اختیارات ادارات فناوری اطلاعات بانک مرکزی به این شرکت ها در آینده نیز مشکلات امنیتی و رانت فراوان ایجاد خواهد کرد که مستقیما اقتصاد جامعه و امنیت ملی را هدف قرار خواهد داد.
  • بی نام NZ ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    12 1
    اول مي گن هر تراكنشي ٢٠ تومنه كه كسي براش مهم نباشه، اما به محض اينكه بين مردم جا افتاد مي كننش ٢٠٠ تومان
  • بی نام NZ ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    11 0
    اگر بانك اين خدمات پوز و خود پرداز رو نده، بايد كارمند بانك بيشتري استخدام كنه و فضاي بزرگتري نياز خواهد داشت و ... الان به اين صورت پول همه را از ما مي گيره ...
  • همشهری A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    17 0
    بانک مرکزی همیشه از هزینه بالای چاپ اسکناس و عمر کوتاه آن شکایت داشت و با تشویق مردم به استفاده از کارت و بانکداری الکترونیک از شر این معضل خلاص شد بدین ترتیب هم خودش صرفه جویی قابل ملاحظه ای کرده و هم بانکها که مراجعین کمتری دارن و راحت پول به حسابشان میره.... این چه استدلالی که مردم باید کارمزد بدهند در صورتیکه بانکها دارن منتفع میشن... کاسبین محترم هم که کارمزد را از مصرف کننده خواهند گرفت
  • محمد IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    9 0
    در مورد دستگاه های خود پرداز اخذ کارمزد به خاطر هزینه ی بالای نگهداری این دستگاه ها و اینکه عملاً اسکناس را از چرخه خارج نمی کند، و ترغیب مردم به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی، منطقی است. اما در خصوص بانکداری مجازی و الکترونیکی مثل دستگاه های کارتخوان، کدهای دستوری تلفن همراه، تلفن بانک و انواع بانکداری اینترنتی و پیامکی این امر بلا توجیه به نظر می رسد. چون این روش ها با حذف فیزیکی اسکناس، علاوه بر اینکه سیستم بانکداری را از هزینه های چاپ و نگهداری اسکناس و شلوغی شعبه ها و سایر پیامد های آن رها می سازد، با کاهش حمل و نقل های ضروری و نفر ساعت تلف شده، به حفظ سرمایه های ملی نیز کمک نموده، باعث کاهش تورم نیز می شود.
  • صدرا A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    5 0
    هر دم از این باغ بری میرسد....