۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
بعث روز میلاد ارزشها

در تقویم هجری قمری، 27 رجب روز مبعث است. روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد(ص)، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد.

نرگس سپه وند- این مناسبت روز ميلاد ارزش هاست؛ ارزش هايي که زنده به گور مي شد و اصالت هايي که در بستر احتضار رو به خاموشي مي رفت. روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ کرامت هايي که به پاي بت ها قرباني مي شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش هاي ناروا بود.
برانگيخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترين فراز از تاريخ اسلام بوده و نزول قرآن کريم نيز از اين زمان آغاز مي گردد. کلمه بعثت به معناي «برانگيخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انساني از سوي خداوند متعال براي هدايت ديگران مي باشد.
فلسفه و اهداف بعثت
بعثت بزرگ ترين نعمت خداوند بر بشر است و جا دارد كه خداوند بر اين نعمت منت گذارد و اين احسان و نيكويى را به رخ آنان بكشد، چنان كه مى فرمايد:
«لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلىَ الْمُومِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُواْ عَلَيهِْمْ ءَايَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كاَنُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَالٍ مُّبِينٍ »
خداوند برمومنان منت نهاد (نعمت بزرگى بخشيد)، هنگامى كه درميان آن ها پيامبرى از خودشان برانگيخت كه آيات او را بر آن ها بخواند و آن ها را پاك كند و كتاب و حكمت بياموزد و البته پيش از آن در گمراهى آشكار بودند.(آل عمران/ 164)
در اين آيه خداوند به مهم ترين اهداف بعثت اشاره مي فرمايد:
"يَتْلُواْ عَلَيه ءَايَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ"
1- تلاوت آيات الهى
2- تربيت و تعليم
3- تعليم قانون و کتاب
4- تعليم حکمت
به عنوان خلاصه، در مورد هدف بعثت انبياء مي توان گفت که هدف اصلي بعثت انبياء، همان عبادت مخلصانه خداست که سعادت جاودانه انسان، در آن است و همين عبادت مخلصانه است که بشر را جانشين خدا مي کند و همه هستي را خاضع و فرمانبردار انسان مي سازد و دو هدف مقدماتي براي بعثت انبيا، يکي اقامه عدل و ديگري برپايي حکومت الهي است که با تحقق اين دو هدف مقدماتي، عبادت مخلصانه حق که هدف اصلي بعثت انبياست محقق مي شود.
درود بر رحمت جهاني، پيامبر مهرباني که وجب به وجب زمين، متبرک از نام اوست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658561

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =