پژوهشگران دانشگاه تهران با دستیابی به نانوداروی هوشمند ضدسرطان کبد بر پایه گیاهان دارویی، با مشارکت در برنامه "نانو مچ" ستاد توسعه فناوری نانو درصدد تولید صنعتی و تجاری‌سازی این محصول هستند.

به گزارش ایسنا، در طرح تحقیقاتی پژوهشگران دانشگاه تهران، سامانه هوشمند و زیست‌تخریب‌پذیر دارای دو داروی ضد سرطان گیاهی، تولید شد. در تولید این سامانه هوشمند رهایش دارو، ترکیبات گیاهی به صورت همزمان در یک سامانه 50 نانومتری قرار داده شد که این سامانه شامل یک کپسول در ابعاد نانومتری است.

هدف از اجرای این طرح، کپسوله کردن همزمان دو ترکیب داروی گیاهی در داخل نانو لیپوزوم و هدفمندسازی آن با اتصال آنتی بادی مونوکلونال بوده است.

نانوسامانه فیتولیپوزومی پگیله با بارگذاری همزمان دو داروی ضد سرطان گیاهی سیلی‌بینین (با اثر ضد سرطانی) با راندمان 25 درصد و گلیسیریزیک اسید با اثر ضد سرطانی، ضد ویروسی و محافظتی از کبد) با راندمان بارگذاری حدود 70 درصد تولید شد.

ماده مؤثره «سیلی‌بینین» از گیاه خارمریم به عنوان یک ت

داروی ضد سرطان کبرکیب ضد سرطان و «گلیسیریزیک اسید» از گیاه شیرین به عنوان ترکیبی با خواص ضد هپاتیت استخراج شده است.

با اتصال آنتی‌بادی مونوکلونال به نانو فیتولیپوزوم،‌ نانوسامانه لیپوزومی هدفمند حامل دارو تولید شد که می‌تواند جهت رسانش دقیق دارو به سلول‌های سرطانی خاص مانند سرطان کبد مورد استفاده قرار گیرد. رهایش آهسته داروی کپسوله شده سبب کاهش اثرات جانبی دارو بر سایر سلول‌های سالم و افزایش اثرگذاری دارو بر سلول‌های سرطانی خواهد شد.

کپسوله کردن همزمان دو ترکیب دارویی در نانو فیتولیپوزوم هدفمند سبب افزایش پایداری سیلی‌بینین در خون و تشدید اثرگذاری با سمیت 30 برابری آن نسبت به سمیت دو داروی آزاد روی سلول‌های سرطانی می‌شود.

همچنین نتایج این تحقیقات نشان داد نانوسامانه در محلول بافری دارای پایداری مناسبی است به طوری که بعد از گذشت 3 ماه از تولید، اندازه و بار سطحی آن تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته و نانو لیپوزوم‌های تولیدی حامل دارو بعد از گذشت 3 ماه دارای اندازه میانگین 58.2 نانو متر بوده است.

نوآوری این طرح در تولید نانو داروی فیتولیپوزومی ضد سرطان کبد با ویژگی راندمان بارگذاری مناسب همزمان دو داروی سیلی‌بینین و گلیسیریک اسید، رهایش آهسته و پایداری مناسب این سامانه است.

بارگذاری همزمان داروی ضد سرطان و ضد هپاتیت سیلی‌بینین و گلیسیریک اسید با راندمان مناسب،‌ تولید سامانه دارویی حامل دو داروی گیاهی با رهایش آهسته داروها از مزایای این سامانه هوشمند است.

این طرح علاوه بر آنکه به ثبت بین‌المللی رسیده است، به عنوان طرح برتر برنامه «نانو مچ» ستاد توسعه فناوری معرفی شد که مشمول تسهیلات و خدمات این ستاد در راستای توسعه و جذب سرمایه‌گذار شده است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =